Nybörjare och "gammal"

L

LaDivina

Hoppas någon kan ge mig svar på mina frågor =)

Jag har på senare tid fått ett stort hästintresse. Jag är 23 år och har aldrig suttit på en häst, med andra ord vet jag inte mycket om hästar.

* Är det för sent att börja rida när man är såhär "gammal"?
* Finns det ridskolor (i Skåne) för oss över 20 och som är nybörjare?
Det känns lite pinsamt eftersom jag antar att de flesta tjejer börjar rida redan i unga år.
* Vad kostar det att gå på ridskola?

* Jag har förstått att man inte får sitta på vilken häst som helst, beroende på vikt. Jag väger över 85 kg, kommer jag (även fast jag är nybörjare) att få rida en stor (läs: big baota) häst?

Louise =)

Sv: Nybörjare och "gammal"

jag är inte f¨rån skåne, men jag kan iaf svara¨på den första frågan, klart att det inte är för sent att börja rida fastän man inte är 7 bast längre! go for it girl! ;)

Det är ALDRIG för sent att börja rida!! (min pappa var 45 tex)

Det finns mindre viktbärande hästar också, bara för att de är höga betyder det inte att de kan bära tung vikt, det beror på kroppsbyggnaden i övrigt (hur grov den är tex)

Klart det inte är för sent att börja! Jag tror de flesta ridskolor har grupper för vuxna nybörjare. Ring närmsta ridskola och fråga eller hör med ridande bekanta om de kan rekommendera en ridskola.

Svårt att säga vad det kostar då det finns olika abonnemangsvarianter men någonstans mellan 100 och 250 kr per lektion, beroende på hur långa lektionerna är, var ridskolan ligger osv.

Grattis till ditt nyfunna intresse! :)

Jag säger som de andra. Det är klart att du kan börja.
Jag vet minst en ridskola som har nybörjargrupper för vuxna.
Hör av dig om du vill veta vilken.

Jag är en gammal gubbe som började rida vid 48.
Träffade ett par på Granngården förra veckan, mannen var i sjuttioårsåldern, och han hade börjat vid 60.
Man kanske inte blir världsmästare, utom för sig själv i skogen...