Nybörjare och "gammal"

L

LaDivina

Hoppas någon kan ge mig svar på mina frågor =)

Jag har på senare tid fått ett stort hästintresse. Jag är 23 år och har aldrig suttit på en häst, med andra ord vet jag inte mycket om hästar.

* Är det för sent att börja rida när man är såhär "gammal"?
* Finns det ridskolor (i Skåne) för oss över 20 och som är nybörjare?
Det känns lite pinsamt eftersom jag antar att de flesta tjejer börjar rida redan i unga år.
* Vad kostar det att gå på ridskola?

* Jag har förstått att man inte får sitta på vilken häst som helst, beroende på vikt. Jag väger över 85 kg, kommer jag (även fast jag är nybörjare) att få rida en stor (läs: big baota) häst?

Louise =)

Sv: Nybörjare och "gammal"

jag är inte f¨rån skåne, men jag kan iaf svara¨på den första frågan, klart att det inte är för sent att börja rida fastän man inte är 7 bast längre! go for it girl! ;)

Det är ALDRIG för sent att börja rida!! (min pappa var 45 tex)

Det finns mindre viktbärande hästar också, bara för att de är höga betyder det inte att de kan bära tung vikt, det beror på kroppsbyggnaden i övrigt (hur grov den är tex)

Klart det inte är för sent att börja! Jag tror de flesta ridskolor har grupper för vuxna nybörjare. Ring närmsta ridskola och fråga eller hör med ridande bekanta om de kan rekommendera en ridskola.

Svårt att säga vad det kostar då det finns olika abonnemangsvarianter men någonstans mellan 100 och 250 kr per lektion, beroende på hur långa lektionerna är, var ridskolan ligger osv.

Grattis till ditt nyfunna intresse! :)

Jag säger som de andra. Det är klart att du kan börja.
Jag vet minst en ridskola som har nybörjargrupper för vuxna.
Hör av dig om du vill veta vilken.

Jag är en gammal gubbe som började rida vid 48.
Träffade ett par på Granngården förra veckan, mannen var i sjuttioårsåldern, och han hade börjat vid 60.
Man kanske inte blir världsmästare, utom för sig själv i skogen...

Jag började rida när jag var 35... Hade väl flängridit lite på lånade hästar i 13- 14 års åldern, men hade aldrig tagit en lektion då, började i nybörjargrupp för vuxna, fortsatte efter 4-5 år med medryttarhäst, och har nu sedan ett antal år tillbaka egen häst. Jag blir aldrig någon stjärna men har inte riktigt den ambitionen heller, skönare att ta en skogstur än att sitta på bana. Kräver dock form av hästen även i skogen. Vill du rida så gör det, blir lätt både en god vana och livsstil.

Det är heltklart inte försent :)
På min ridskola är det nästan så att de större hästarna är de snällaste. ( Inte alltid då) Så självklart får man rida de stora i början (::bump::banana:

Klart att du inte är för gammal att börja rida!!!

Jag är nybörjare (nästan i alla fall) - fick ett återfall när jag var 32... hade då ridit ett par år som liten bara.

Nu är jag 34 och hästägare :eek::banana::bump::D

Vikten kan vara ett problem på ridskolor. En del ridskolor har ju viktgräns... kolla upp det så att du inte står där och upptäcker att de inte har någon häst som du får rida. De flesta ridskolor verkar ha vuxenridgrupper i alla fall men just i skåne har jag förstås ingen aning om.

Lycka till - du kommer att få häääärlig träningsvärk!

Nejdå, det är man nog aldrig förgammal för.;)

Jag vet inte heller hur det är i skåne men kontakta närmaste ridskola och fråga.
Kostnaden är nog annourlunda beroende på vilken grupp osv. Ridskolan som jaggår på har en avgift på 80 kr per person. Jag tycker att det är billigt och bra. :)

Vad kul!!! Välkommen till hästvärlden!
Självklart tar ridskolor emot vuxna nybörjare! Du tänker helt rätt att du ska börja ta lektioner så att du får lära dig från grunden.

Önskar dej många roliga år till häst och var inte rädd för att ställa frågor här på Buke, folk är väldigt hjälpsamma för det mesta.

Kul att funderar på att bli ryttare!

Om du vill rida lite mindre hästar kan jag rekommendera dig att kolla på en islandsridskola.
85 kilo är inga problem på de flesta ställen.

Hoppas att du hittar nåt ställe du gillar:banana:

Välkommen till hästvärlden! :) Säger som de andra, det är aldrig för sent att börja rida!

Jag har nog aldrig stött på en ridskola som inte har haft nybörjarlektioner för vuxna, så det lär inte vara några problem. Inte heller tror jag att vikten kommer att bli något problem, de flesta ridskolor ser till att ha hästar som passar många olika typer av ryttare, och 85 kg bör de flesta friska och någorlunda välmusklade hästar kunna bära helt utan problem.

Många ridskolor erbjuder även privatlektioner utöver de vanliga grupplektionerna, och att ta några privatlektioner innan man börjar i en vanlig grupp är verkligen guld värt, man lär sig grunderna mycket snabbare eftersom man hela lektionen har ridlärarens fulla uppmärksamhet.

Lycka till!:)

Jag tycker du ska titta in i tråden som heter "Återfallsryttare" här på buke :) Där kan man prata med andra vuxna som också är mereller mindre nybörjade!

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 835
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 555

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka