Nybörjare, mjuk sadel med djup för bra sits?

M

medusa1

Hej! Är Helt färsk på islands häst och ridning.
Går lektioner och rider då i en Bennis harmoni allround. Sitter hyfsat men tycker den är lite hård och skulle vilja ha knävulster som är lite längre bak för jag har korta ben. Får för mig att jag skulle få lättare och hålla mer korrekt sits då. Har tittat på Tristan cs island och globus gloi. Någon som har erfarenhet av dessa och kan jämföra med Bennis som är den enda jag ridit i förutom en märkeslös syntetsadel som följde med hästen vid köpet. Drömmen vore en djup mjuk sadel med stora vulster
som en kass nybörjare sitter stadigt i. Några tips?
MVH Medusa1

Sv: Nybörjare, mjuk sadel med djup för bra sits?

medusa1 skrev:
Drömmen vore en djup mjuk sadel med stora vulster

Som ryttare kan man alltid få ha sina drömmar, men det är också viktigt att uppfylla hästens önskningar och drömmar också. Då pratar vi om en sadel som först och främst passar hästen, därefter försöker man hitta en sadel som passar er bägge. Eftersom en sadel är ett rent arbetsverktyg för hästen, är det viktigt att den passar och inte ställer till med problem. Gör den det kan man får kostsamma veterinära räkningar, och ofta kan det ta en tid innan problemen börjar visa sig och kan därmed bli svåra att reda ut.

Jag skulle rekommendera dig att ta hjälp av en duktig sadelmakare/inpassare, gärna en sådan som har många varianter som kan provas. Och det måste inte vara en renodlad islandssadel, utan det handlar om en sadel som passar hästen. Om det då är en dressyr eller islandsinriktad, det kvittar faktiskt bara den passar hästen. Jag upplever också att en passande sadel är för ryttaren mycket enklare att rida i, så det kan ju tänkas att den sadel som du nu rider i har hästen vuxit ur.

Naturligtvis ska sadeln passa hästen. Jag letar som en tok efter nån sadel utprovare runt örebro län men det verkar tunnt. De som säljer sadlar härikring verkar inrikta sig på ett fåtal märken och har därmed inget bredare utbud. Men det är ganska intressant och få jämförelser av dessa tre sadlar jag läst om av er mer erfarna islandsryttare. Jag är så grön på detta men fått för mig att, underlättar inte en islands sadel för gångarterna?Eller går det på ett ut med en dressyr modell. Det enda jag vet i dags läget att sadeln som följde med är mycket dålig anpassad för både min rumpa och med all säkerhet inte bra för hästen heller eftersom jag sitter som en kratta i den. MVH Medusa1

Har fibromyalgi och har ont i musklerna så jag behöver en mjuk sits. Föredrar bomlöst men med bom så är det en sadel från Stall Akur som är underbar. Det känns som sitsen är fylld med gel eller luft och en ger en bra sits (känns betydligt djupare än den ser ut). Den kostar dock 17.000kr ny

Loftur
Loftur_17,5'_comp_550.jpg

Stall Akur

Satsa på en dressyrsadel med stigläderna under sadelkåpan . Dom är jätteskön och helt underbara att rida i ! Ungefär som bilden ovan visar

Tackar för tipsen! Gele låter inte så dumt.
Nån som vet nån sadel utprovare med lite sortiment i Örebro trakten. 17000 är lite mycket för mig i dagsläget. Runt 10000 passar plånboken bättre. Men den kan ju gå och hitta beg o då måste jag ha provat ut innan så storlek osv blir bra. Är inte främmande för dressyrsadel bara man kan hitta gångarter lika bra i en sån? Hästen är 6 år och jag vet inte något om dressyr kontra island sadlar. Läser allt jag kan hitta men har inte fått ordning på skillnaderna än.
MVH Medusa1

Har hört att wintecs sadlar ska vara sköna har dock inte ridigt i någon av de nyare. Verkar vara ganska populär bland islandsryttare med mindre plånbok. Funderar själv på en om jag inte får råd med en Diddi dressyr eller Star-trekk gaiter eller dressyr. Har hört speciellt gott om Wintec "Isabell" CAIR och såg att den på Lyckås låg under 10 tusen. Har inte hört något om deras islandssadel men den ser skön ut kostar 5.700kr. Billigaste dressyrsadeln låg på 4375kr. Kan kanske hitta billigare än på Lyckås men smidigt att titta på deras hemsida då de har många av modellerna.

Wintec är ju så vanliga att de borde finnas någon som har det i närheten. Annars går det säkert att flörta med folk på buke ( som bor i närheten och har den sadeln du funderar på) och få komma på besök med din häst och testa.

medusa1 skrev:
Hej! Är Helt färsk på islands häst och ridning.
Går lektioner och rider då i en Bennis harmoni allround. Sitter hyfsat men tycker den är lite hård och skulle vilja ha knävulster som är lite längre bak för jag har korta ben. Får för mig att jag skulle få lättare och hålla mer korrekt sits då. Har tittat på Tristan cs island och globus gloi. Någon som har erfarenhet av dessa och kan jämföra med Bennis som är den enda jag ridit i förutom en märkeslös syntetsadel som följde med hästen vid köpet. Drömmen vore en djup mjuk sadel med stora vulster
MVH Medusa1

Har en globus gloi och tycker den ger utmärkt stöd. Har en unghäst som är lite hoppig och stutsig men sitter som gjuten i min globus sadel. Benni sadlarna tycker jag också är bra men dock anser jag att det är lite mer knä och lår stöd i globus sadlarna

Vili skrev:
Har en globus gloi och tycker den ger utmärkt stöd. Har en unghäst som är lite hoppig och stutsig men sitter som gjuten i min globus sadel. Benni sadlarna tycker jag också är bra men dock anser jag att det är lite mer knä och lår stöd i globus sadlarna

slänger in en fråga här .. ;)
är globusen rak?

Nu har jag fått tag på Karin Åberg (Sadelutprovare)så förhoppningsvis ska jag få tag på en sadel som passar både mig och hästen nästa gång hon åker förbi Örebro. Spännade! Tackar för alla tips, nu har jag lite märken och diskutera med henne. MVH Medusa1:banana:

Jag är en av dem som flaggar för wintec. Min kompis har tio hästar och wintec passar väl nio av dem. (Själv har jag en wintec dressyr cair som inte kostar mer än 5000 här) Den är kort och du har fördelen att du kan byta bomvidden. Du kan också välja vilket stöd du vill ha för benen, du får olika "kuddar" till som du byter på några sekunder.
Dessutom är det lättskött med syntet.

Det här med isl.sadlar vs. dressyr så har jag tyvärr motsatt erfarenhet än ditt påstående med gångarterna.
Jag har sett många som är nya inom sporten som köper en begagnad islandssadel eftersom de tror att det är rätt, ofta är de både för långa och för smala. :( En trend som jag tycker att man ser på de nya islandssadlar som tas fram är att de numera i princip "är" dressyrsadlar.

Du har ju en stor ridsportbutik där vid köpcentrat med Ik*a mm. De hade en hel del sadlar minns jag och mycket begagnat också.
Det enda jag är vaksam på när det gäller sadelanpassare är att vissa har ett egenintresse i att sälja någon av de sadlar som de har med sig, därmed är jag rädd för att man kanske inte får den som är bäst för hästen utan den sadeln som passar hästen bäst av just de sadlar som sadelanpassaren har med sig.
Men det är lite olika vad det är de tjänar på....

Visst har jag funderat lite i de banorna. Men har inte så mycket o välja på i dags läget. Verkar som Karin Åberg har många märken men det är nog ingen säljare som är opartisk. Instruktören hade med sin sadel Bennis Harmony allround men den var alldeles för lång. Det är den enda männinska som jag känner som har en sadel som jag kan prova. Ringde butiken du menar för några dagar sen och de har ingen sadelprovning och tar bara hem islands sadlar på beställning. De kunde inte mäta på sadeln som ligger på henne nu så jag har inget och utgå ifrån. Visst har de Wintec men om jag lånar en sån vilket jag tror de är tveksamma till så ser jag inte själv om den ligger bra. Hon menade att jag måste veta märke och storlek så kan de beställa men de verkade inte pigga på återköp. De åtog sig ingen sadelprovning överhuvudtaget tex sadelprovardagar för de kunde inte ansvara för att sadeln blev bra sen. Visste jag bara vad jag skulle ha så kunde jag köpa tex en beg som är skonsammare för plånboken och hästen ändrar sig kanske med tidenvad jag förstått. Men nu är det som det är så jag får förlita mig på sadelutprovaren. Hon verkar duktig. Läst lite om henne här inne. Tack för tipsen alla gooa !! MVH Medusa1

du kan ju få alla måtten av sadelutprovaren och sedan jämföra med olika sadlar.

Skulle du inte vara nöjd har tex wintec ett ganska bra andrahandsvärde och är ganska lättsålda...

Hoppas det går bra med sadelutprovaren, rapportera gärna hur det gick.

mvh/Marijaa

Puttar upp den här tråden igen.
Hur lång är glóin om man jämför med tex wintec?

Fast jag i princip redan bestämt mig för en wintec (den jag har nu är min kompis som jag får låna av henne:angel: ) så är jag ändå lite sugen på en islandssadel i läder... Gloín går ju rätt mycekt åt dressyrhållet också.

Och är den rak eller en häst med lite för hög :angel: rumpa kan ha den?

diny skrev:
Har fibromyalgi och har ont i musklerna så jag behöver en mjuk sits. Föredrar bomlöst men med bom så är det en sadel från Stall Akur som är underbar. Det känns som sitsen är fylld med gel eller luft och en ger en bra sits (känns betydligt djupare än den ser ut). Den kostar dock 17.000kr ny

Loftur
Loftur_17,5'_comp_550.jpg

Stall Akur

Dom är helt underbara, red i en sån förut när vi hade hoppträning när jag red på fors. Red då tränarens femgångsvlack, och han har endast en childeric, inte så lätt att ha hopp/bomträning i den ;)

köp en bomlös torsion Island då sitter du garanterat som i en skinnsoffa:love: så j*vla underbar den är och den passar garanterat din häst oxå....lika mjuk för din häst med:love: kommer aldrig släppa den sadeln allså shit vilket bra köp.:banana:

medusa1 skrev:
Nu har jag fått tag på Karin Åberg (Sadelutprovare)så förhoppningsvis ska jag få tag på en sadel som passar både mig och hästen nästa gång hon åker förbi Örebro. Spännade! Tackar för alla tips, nu har jag lite märken och diskutera med henne. MVH Medusa1:banana:

:) Karin Åberg var hos oss då min mamma skulle ha ny sadel till hennes lilla Mökkur-dotter Brúda och köpte då en Henri de Rivel Horrizon, den praktiskt taget älskar hon och passar bra på hennes häst.:) :smirk:
:love: :love: Själv har jag en Globus Glói som jag är fortfarande nykär i eftersom jag sitter så bra i den, fast den fick jag ta över av mamma som köpt den på Lillhästen i Stav eftersom den inte passade på hennes. Ska snart sälja min Goertz Tölt som vi har i garaget.:crazy:

ALBION!!! :love:

Har en Albion Legend och en Albion Style, båda är helt underbara.. Stylen är lite flatare (men fortfarande djup) och är mer uppbyggd vid knäet.

Stylen kostade 7000 begagnad och Legenden 8500 beg.

Helt underbara sadlar, ligger bra på de flesta hästar och man får en suverän sits i dem...

Jag har 17"/Medium bom till mina isisar vilket passar kanon....

Jag har en Globus gloi till min 8-åring. Och jag sitter jättebra i den, och hästen trivs i den.
Och så är den inte alltför dyr.

Jodå! Nu har Karin varit ute i söndags! Blev lite förvånad , hade förväntat mig en buss och hon dök upp i en volvo combi. Trodde aldrig man kunde få in så mycket sadlar och div tillbehör i en sådan. Mycket grejor hade hon.
Vi behövde inte prova igenom alla sadlarna, kanske ett tiotal innan jag blev såld.
Provred Globus som kändes bred i sitsen kom liksom inte ner.
Red också i Baldur som hon designat själv med stuebben bom. Skön sadel med jag ville ha lite mer stöd för skänkeln.
När jag satte mig i Tristan Island CS så kände jag mig som gjuten. Kom nära med skänklar och kom ner ordentligt och mycket stöd för skänkeln. Tror jag kände mig som hemma för jag ridit lektioner i Bennis allrounden.
Teista är liten men bred(platt)med kort rygg, 133 hög och smärt men behövde XW 33,5 så det var inte så konstigt att ulan sadeln som följde med satt illa. Så det fick bli Tristan sadeln ( jättenöjd)+ div annat nyttigt och onyttigt. Kan verkligen rekomendera denna tjej. Mycket o välja på både beg o nytt och jag kände att det var jag som valde i slutändan. O inte minst hon verkade duktig.
MVH Medusa1

Liknande trådar

A
Ridning Den eviga frågan, vilken sadel är bäst? Kriteriena är viktiga. På vilket stadie är hästen? Är det första ridturerna? Då är en w-sadel...
2
Svar
21
· Visningar
5 293
Senast: Annas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar