Nybörjare lydnad osv

surprice1985

Trådstartare
Hej! Har haft hund hela livet men är först nu med nya valpen som jag vill göra mer än bara ha henne som familje/gårdshund.
Jag vill träna och testa på de flesta grenar och hitta vad som passar oss bäst :)
Lydnad, spår, sök och lite rallylydnad ska vi ge oss på iallafall!

Men nybörjare som jag är så vet jag inte riktigt vad vi ska börja träna på?
Valpkursen startar om någon vecka så den ska vi ju vara med på och jag har bett instruktören om privatlektioner för att komma igång.

Idag började jag köra lite kontakt, godis när hon tittade mig i ögonen.
Det fattade hon ganska fort och nu går hon runt här hemma o ser mig i ögonen hela tiden, damen älskar godis :angel:
Hur ska man göra när hon gör det hela tiden liksom, kan ju inte gå o ge henne godis hela dagarna även om hon säkerligen skulle uppskatta det :cautious:
Hur utvecklar jag detta?

Något annat lite enklare vi kan börja med själva?
Sitt och ligg kan hon. Sitter alltid vid dörren när jag tar av/på koppel osv.
Väldigt lättlärd och följsam :)

Vi har ju som jag skrivit i andra trådar problem med katterna så det är ju något vi tränar på dagligen, de är inte riiiktigt lika spännande längre men det går absolut inte bryta henne om hon sätter fart efter dom.
Men som sagt, vi jobbar på det och ska börja med skvallerträning.

Men tja...lite tips på lite enklare standard saker som vi kan träna på själva! :up:
4 månader är hon föresten.

Min valp är ju jämngammal med din och jag har börjat med inkallning, sitt/stopp på visselsignal (till jakten) och fotgående :)
Fotgåendet har jag börjat med att belöna ifrån mig, dvs "sök upp min sida så kommer det en boll eller godis", för att han sedan aktivt ska välja att söka upp min sida igen.
Vi har även kört lite klossträning för att få till bakdelskontrollen.

Jag vill ju ha ett stabilt jaktfot och inget lydnadsfot, så det är ju en del skillnad, men jag tror att positionsinlärningen är densamma :)
Utöver klossträning och den andra övningen så går vi lite fot i koppel, lugnt och sansat, men utan annat än muntlig och lugn, fysisk belöning. Jag vill ha så lite förväntan som möjligt i jaktfoten, dvs en helt annan energi än i lydnadsfoten :)
Går han "ur position" (han har ju en rätt stor plats som är hans position i dagsläget eftersom han är valp, jag kommer snäva denna allteftersom), så lockar jag bara med mig honom och vänder på andra hållet :)

Så här har vi tränat:

Idag började jag köra lite kontakt, godis när hon tittade mig i ögonen.
Det fattade hon ganska fort och nu går hon runt här hemma o ser mig i ögonen hela tiden, damen älskar godis :angel:
Hur ska man göra när hon gör det hela tiden liksom, kan ju inte gå o ge henne godis hela dagarna även om hon säkerligen skulle uppskatta det :cautious:
Hur utvecklar jag detta?

Du kan ha en "slutsignal" för när träningen är slut.

Min valp är ju jämngammal med din och jag har börjat med inkallning, sitt/stopp på visselsignal (till jakten) och fotgående :)
Fotgåendet har jag börjat med att belöna ifrån mig, dvs "sök upp min sida så kommer det en boll eller godis", för att han sedan aktivt ska välja att söka upp min sida igen.

Jag vill ju ha ett stabilt jaktfot och inget lydnadsfot, så det är ju en del skillnad, men jag tror att positionsinlärningen är densamma :)
Utöver klossträning och den andra övningen så går vi lite fot i koppel, lugnt och sansat, men utan annat än muntlig och lugn, fysisk belöning. Jag vill ha så lite förväntan som möjligt i jaktfoten, dvs en helt annan energi än i lydnadsfoten :)
Går han "ur position" (han har ju en rätt stor plats som är hans position i dagsläget eftersom han är valp, jag kommer snäva denna allteftersom), så lockar jag bara med mig honom och vänder på andra hållet :)

Så här har vi tränat:

Åh så duktiga ni är! Där har vi endel att öva på :nailbiting:

Så här har vi tränat:

Åh så duktiga ni är! Där har vi endel att öva på :nailbiting:

Så här har vi tränat:

Han är ju så jäkla gullig :love:

Du har ju precis fått din valp, så jag hade mest siktat på att knyta band till hunden. Träna ögonkontakt en liten stund i taget (typ 2 min) och sen avsluta med lek.

@surprice1985 Vill du tävla rallylydnad rekommenderar jag att när fotgåendet på vänster sida fungerar så börjar du träna in fotgåendet på höger sida. Det kommer du vara evigt tacksam över senare :D

Med min hund tränade jag mycket inkallning, kontaktövningar och positioner. Efter som att jag tidigt visste att vi skulle satsa på rallylydnad så var arbetet fokuserat på det (tränade vänsterposition, framförposition, högerposition och allt möjligt i de olika positionerna). Det jag kan ångra nu när vi börjat med lydnad och brukslydnaden är att jag har dubbla kommandon på så gott som allt :D Har fått lägga mycket tid på att träna bort det. Det krockar lite efter som att jag i rallylydnaden inte vill att hon ska sätta sig utan kommando men i lydnaden (fritt följ) så vill jag det.

Lägg mycket tid på passivitetsträning med. Min har svårt att slappna av för jag la så mycket tid på träning att hon har fått väldiga förväntningar på att det ska hända grejer när jag är hemma.

Lycka till!

Nä hon har ju inte varit hos oss så länge så mycket tid har vi lagt på att hon ska känna sig hemma. Det har tagit en vecka innan hon blev en riktig busig valp igen, flytten var tuff.
Jag som trodde att vi hade fått en så lugn valp, tji fick jag :D
Men nu är hon helt hemma här och klättrar på väggarna eftersom jag varit utslagen i halsfluss några dagar, världens tråkigaste om man är en liten valp :down:

Tänker mer på lite tips på små övningar vi kan tänka på redan nu och som man lätt kan göra hemma :)

Jobbar du med klicker? Isf kan det vara kul att shejpa in olika beteenden :) Jag använder få av de trix hon lärde sig som valp men jag upplevde det som kontaktbyggande och att träning blev något väldigt roligt.
Sitt, ligg, "spela död", rulla, sitt kanin, vacker tass, buga etc. Finns otaliga.

Bakdelskontroll med pall eller planka. Bakdelskontroll där valpen ska backa runt ens ben, backa upp på saker. Jag gillar Malins4tassar på facebook och de övningarna hon gjort med sin mallevalp Sheeva men du får nog bäddra tillbaka ganska långt :)

Det du ska fokusera på är lek, kamp, föremålsintresse och föremålshantering.
Om du kastar en boll ska hunden komma tillbaka med den. Lek/kampa försiktigt och låt alltid valpen vinna (dvs dra aldrig i något föremål så hårt så hunden släpper). Lär hunden att hålla i föremål lugnt och utan att tugga.

Om hon redan kan sitt och ligg kan du börja träna sitt/ligg och stanna kvar.
Inkallning är såklart viktigt att jobba med redan från början.

Även om det inte är ren lydnadsträning så är det viktigt med miljö- och socialträning.
Att du och hon åker iväg och inte bara är på gården. Då kan du passa på att göra lite kontaktövningar och andra lätta övningar även på ny, okänd plats osv.

Det du ska fokusera på är lek, kamp, föremålsintresse och föremålshantering.
Om du kastar en boll ska hunden komma tillbaka med den. Lek/kampa försiktigt och låt alltid valpen vinna (dvs dra aldrig i något föremål så hårt så hunden släpper). Lär hunden att hålla i föremål lugnt och utan att tugga.
Spinner vidare...
Kampleken är ju en belöning du kan använda dig av när hunden utför ett önskat beteende, tex sitt, ligg, mm. Du kan också utnyttja kampleken (när den är ordentligt befäst) till att hjälpa hunden att komma över saker som den ev kan tycka är läskiga. Tex olika miljöer eller höga ljud (skott).

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 963
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 750
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar