Nybörjare inom travet

Långnos

Trådstartare
Har lite funderingar inom travet då jag är helt och hållet nybörjare inom detta område!! Hur tränar man en fullvuxen travhäst, hur ofta och hur snabbt kör man då? Har nämligen hört ffrån flera håll att de bara kör sina hästar två ggr i veckan, vilket jag tycker låter lite för en häst som ska vara i tävlingskondition, men har ju bara ridhästar att jömföra med.

Vore skoj om någon kunde berätta lite om träning av travhästar då jag håller på att "försöka" lära mig lite för att kunna hjälpa min släktning som har 4 stycken.

tack på förhand!

Sv: Nybörjare inom travet

jag kör/rider mina hästar i trav varannan dag ungefär.. Kört inte särskilt fort..
Kör fort gör jag kanske 1 gång i veckan..

Dom dagar dom inte travar så får dom antingen vila eller gå ut o skritta..

Men, det är såklart olika hur folk tränar och vad som funkar bäst på olika hästar.

Jag är också nybörjare inom travet... Jag kör två dagar i veckan, en långt och en "fort", sedan (rids) backträning i galopp en dag/v. Övrig tid motionsrids hon (ibland dressyrlekion) av mina medryttare.

Olika för olika hästar jo tack. ;)

Tvååringen går långsamt, långa rundor varannan dag ungefär, ibland varje. Är inne på banan och "luktar" ett par ggr i månaden

En som snart är startklar går motion hemma, körs och rids varierat. Vi kör in honom till travbanan var 6:e dag ungefär där han antingen går rakbane- el rundbanejobb.

Starthästen skrittar på löparband, med och utan vatten inblandat!!:D Går snabbjobb en gång i veckan om han inte startar.:)

Faktum är att OM man hade tränat ridhästar i tävlingskondition endast en gång i veckan så hade de presterat betydligt bättre.
Mina skrittar så ofta som behövs, korsförlamningshästen varje dag, Min "ta monte licens vallack" 1 gång i veckan plus ett provlopp varje vecka.
Tävlingshästen går fort kanske var 14 dag eller så, när hon blir så pigg att det börjar spruta ur öronen.

Jag kan förstå att det låter lite förvirrat, men man måste skilja på att träna upp hästen och sen hålla den i tävlingskondition.
Under uppträningens perioden kör man relativt hårt och ofta runt varannan dag. När hästen sedan har nått sin tävlingskondition och tävlar räcker det oftast med något snabbjobb i veckan. Sen skrittas många av tävlingshästarna eller rids, men det nämns inte så mycket för det räknas ofta inte som träning utan "bara" för att de ska trivas med livet!

Faktum är att OM man hade tränat ridhästar i tävlingskondition endast en gång i veckan så hade de presterat betydligt bättre..

Vi satt och diskuterade det hära, här om dagen och hur vida man skall snabbjobba en starthäst(start varje/varannan vecka) eller inte!? samt hur ofta dom skall köras/ridas i veckan?

Min erfarenhet är att dom tappar om man inte bibehåller grundkonditionen regelbundet... Sen är jag ju uppfostrad med att alla hästar skall tränas regelbundet :D

Vad tycker ni??

Får jag kapa tråden så? (eller ska man skapa en ny?:o )

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 760
Senast: _Taggis_
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 318
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 656
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
801
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025