Nybörjare inom NH

T

Triax

Jag har precis börjat lite med NH och har några frågor angående seven games..

1. Hur fort går ni framåt med eran häst.. om ni tex har klarat av steg 1 o 2. väntar ni till nästa dag och fortsätter med några steg till. Eller om de första stegen funkar kör ni bara på då med resterande steg?

2. Ni som har kommit långt inom NH. Om hästen börjar bli lite ouppmärksam på er, går ni tillbaka till dessa lekar för att stärka förtroendet igen?

3. När jag ska göra steg 2 och trycka lätt på hennes huvud för att få henne att sänka det, vänder hon huvudet bort från mig, räknas det eller måste hon sänka det? När jag ska få hennes huvud uppåt tittar hon också bort ifrån mig.

Tacksam för svar:)

Hej

1. Om steg 1-2 är klar så kan man "move right along" med den nästa. Men om du hitta att din häst har svårt ett steg så tar den tid den tar att framföra vad du vill. Men det behöver inte vara perfekt för att går framåt. Det kommer med träning och repetition.

2. Om hästen blir ouppmärksamt på mig det kan vara pga olika saker. Den kan vara nervous/rädd/osäkert eller uttråkat. Beron på vad gäller "uppmärksamheten" också beror på vilken teknik/lösning man andvänder. Om hästen är t ex nervous/osäkert så ja, du kan förstärka din hästs självförtroende för dig med att får fokus på dig igen.

3. Den är svårt du måsta kunna hänga med, hon ska sänka huvud. I början med denna leken så vill de försöker att hitta olika sätt att lära dig inte klämma/nippa henne, om du t ex har släppt trycket när hon går till sidan så har hon fått belöning. HON TROR hon har gjort rätt och på ett vis har hon gjort vad du har begert. Om du står t ex på hennes vänster sidan så hålla grimmskaft kortare i din vänster hand så hon kan röra huvud men inte hur långt som helst bort från dig, då är det lättare att du hänga med henne. Kom ihåg att slippa taget SÅ FORT hon gå ner åt, även den minsta försök.

Att hon vända huvud till sidan är nåt hon har lärt av dig:cry: . Det har säkert varit ett försök och hon har fått belöning för det. Det bara behöver en gång för visa hästar att lära en nu sätt att kommer undan. Använd igen grimmskaftet där så du kan med lätt ett tryck håller hennes huvud rakt.

Sv: Nybörjare inom NH

HEJ !

Jag har inte svar på dina frågor, utan egna frågor :rofl:

Jag skulle jätte järna vilja träna NH med min häst, men är helt oerfaren, vad är dessa "7 lekar" ? Och hur gör man, snälla svara. Vore SÅÅÅ tacksam :love:

KRAM

Nej :cry: den funkade inte... du har inte skrivit nått fel ? :)

Hmm tror det var så sidan hette.. men om du tar någon söksida och söker på seven games så kommer det nog upp en hel del.:)

Jag är oxå nybörjare inom NH o har bara en lite fråga jag med :) Vart finns d o få tag på dem alla nivåerna? Jag har börjat läsa lite olika böcker men jag har ännu inte läst så mkt om dem o särkilt inte nivå för nivå. Tacksam för svar då jag vill börja med det så fort som möjligt :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 560
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 288
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar