Nybörjare eller ej.

L

Lexia

När är man nybörjare? I många annonser kan man läsa ej för nybörjare.
För mig är nybörjare någon som bara har typ testat och ridit någon gång och egentligen inte kan rida.Men köper man verkligen en häst då?

Innebär nybörjare att man kan skritta,trava, galoppera men inget mer?

Vad är en nybörjare för er?

Sv: Nybörjare eller ej.

Nybörjare är någon som inte hittare en egen balans utan balanserar av sig i tygeln, sitter i stolsits och inte inverkar rätt så hästen kan hitta en bra form att arbeta i (med nacken som högsta punkt).
Sen kan den personen ha ridit 5-10 år på ridskola eller två gånger.
Alltså, åren man ridit säger ingenting om huruvida man kan rida eller inte.
Eva

Sv: Nybörjare eller ej.

För mig handlar ridningen inte bara om själv ridmomentet.

RIDNING:
Man ska kunna rida hästen kontrollerat i alla gångarterna.
Med kontroll menar jag bl.a. att man har en egen balans, man kan korta och länga hästen och man kan arbeta hästen i rätt arbetsform.
HANTERING:
Man kunna hantera hästen på ett säkert sätt, för både häst och människa, och även kunna lösa enklare hanteringsproblem.
SKÖTSEL OCH VÅRD:
Man ska kunna enklare sårvård, se om hästen inte mår bra och kunna ta tempen.
Man ska kunna sköta hästen på ett bra sätt.
FODER:
Man ska iaf ha lite koll på hur man sätter ihop en foderstat.

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 449
Senast: Lobelia
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ganska nyligen börjat rida som vuxen. Räknas som nybörjare ännu och har aldrig ridit på något annat stall. Därför undrar jag hur...
Svar
3
· Visningar
906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka