Nybörjarbok. Tips önskas!

E

emri

Hej! Jag har nyss börjat rida och vill läsa lite mer om ridning. Inte om hästen alltså. Någon som har ett bra tips på böcker ni tycker är bra? :confused: Det ska vara en ganska lätt bok för mig som är elva år. :o

Hälsningar :banana:

Sv: Nybörjarbok. Tips önskas!

Annars är ett bra tips att följa de olika diskussionerna som förs här på buke! Man lär sig jättemycket!

"Stretching för ryttare" är jättebra! (Mette Rosencrantz - Ulla Stålberg, ISBN 91-36-02293-4) Visar vilka rörelser man bör utföra innan man sitter upp, och är jättebra för sätesmuskulaturen, korsmuskulaturen och lårens utsidor. Rekommenderas! "Mulle på sommarlov" är också väldigt instruktiv och trevlig.

Senast ändrad av en moderator:

Hej. Det finns en serie på tre böcker som tar upp grunderna från nybörjare till LC. Ridskolan 1-3 heter böckerna och de är skrivna av Pernilla Linder. Böckerna är utgivna av ridsportförbundet.
lycka till med din ridning!
Lejonelle

emri skrev:
Hej! Jag har nyss börjat rida och vill läsa lite mer om ridning. Inte om hästen alltså. Någon som har ett bra tips på böcker ni tycker är bra? :confused: Det ska vara en ganska lätt bok för mig som är elva år. :o

Hälsningar :banana:

Frida-böckerna av Ulla Ståhlberg handlar om "hästtjejen Frida", som i de olika böckerna börjar rida, sköta hästar, åka på ridläger, ta ryttarmärke med mera.

Amanda-böckerna också av Ulla Ståhlberg, handlar om Amanda som i den första boken börjar rida och sedan utvecklas till att galoppera, hoppa, åka på läger, tävla och i sista boken är hon tonåring och har fått en egen häst.
:)

Senast ändrad:

Lilla ridboken (Ulla Ståhlberg)

Börja rida (Britta Bergström)

Börja med hästar (Ingrid Andersson)

Frida-böckerna (Ulla Ståhlberg)

Amanda-böckerna (Ulla Ståhlberg)

Frida- och Amandaböckerna är en blandning mellan fakta och berättelse, vilket jag som yngre uppfattade som mycket bra för att lära mej! Det finns också en liknande serie av Elisabeth Feurst som handlar om hennes dotter Camilla och hennes hästar. Den är också uppbyggd på en berättelse med fakta "inbakad".

Böckerna ovan bör du förhoppningsvis kunna hitta på biblioteket.

Lycka till! :banana:

Tack!

Tack för alla snälla svar! :bow:

Nu vet jag vad jag ska göra mellan mina lektioner.

"Centrerad ridning" av Sally Swift. Det är här alla behöver börja och här är det ryttaren det handlar om. Även folk som ridit i många år skulle behöva göra bekantskapen med Sally Swifts läror, som går ut på att förstå vad man som ryttare gör med sin kropp och hur det påverkar hästen. Sedan blir alltså mycket lättare när det gäller ridning.
Hälsning Maja

Förlåt, såg inte att du var 11 år, lite svår kanske. Men vem vet, du kan ju låna den på biblioteket ändå. Det kostar ju inget.
Hälsning Maja

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 998
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar