Nybörjar hoppning

F

fru_griz

Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp av alla hoppkunniga människor där ute.;)

Jag håller ridlektioner för två småtjejer (på 10år) och de har tjatat på mig länge nu att de skall få börja hoppa. :p
Själv har jag bara ridigt islandshästar och har ingen vidare erfarenhet av hoppning, annat än de få hopplektioner varit på, så jag kan väll lite, men inte mycket.
Islänningarna som de rider på har bara hoppat ett fåtal gånger innan.
Så jag skulle behöva lite tips på enkal hoppövningar, lite små grejer att tänka på osv. :bow:
Målet är ju inte att utbilda de till hoppryttare, bara att vi skall få lite mer variation på våra lektioner.

Så.. är det någon som kan hjälpa mig? :bump:

Sv: Nybörjar hoppning

Har ni jobbat på cavalettiserier än? Om ni gjort det finns det bra övningar att börja med om inte hästarna är helt säkra på att komma rätt på hindrena. Inled med tex en serie med tre travbommar, mät ut rätt avstånd till ett litet cavalettihinder som de kan komm ain på i trav, och fatta galopp över hindret. Genom att ha travserien först med rätt avstånd imellan kommer hästarna automatiskt rätt på det lilla hindret. Sedan beroende på hur stark och bra galopp hästarna har kan man lägga in ett till litet hinder två galoppsprång bort, med rätt avstånd. :) Osv när de blir duktigare. Ta bara några vändor per häst med tanke på att de är orutinerade också. Och mät bra avstånd så ni inte sätter hästarna i knipa. Se till att ryttarna sitter bra och hyffsat upprätt i lätt sits, ingen världscups hoppsits där man kastar sig framåt över hästhalsen som det lätt blir när barn som tittat för mkt på tv ska lära sig hoppa;)

Om du bara sätter ett ensamt hinder mitt på banan kan jag garantera att hästar och ryttare kommer fel om vartannat och hälften av hästarna bara springer runt hindrena när ryttarna är så pass små. Jag vet hur det var när jag själv var liten:D

tack för hjälpen, de var precis de jag var ute efter. :bow:Det är på de sättet jag har "lärt mig" hoppa ett hinder och så låter man hästarna springa över och hoppas på det bästa. Men det är ingen taktik som jag vill lämpa på de som inte riktigt har koll på varken sig själva eller hästarna ^^

Höjd och så på hinder? är det bäst att testa sig fram, (jag antar att det inte skall vara så lågt att hästarna bara "kliver över" och inte heller för högt,) eller vad är en bra höjd att starta med för hästar som är ca 135?

30-40 kankse, kmr ihåg att jag tyckte det såg högt ut när jag började hoppa :p
Men tänkte inna de hoppar (på samma lektion) kan de ju få rida mellan koner med en bom mellan och stå upp i fältsits, för kan bli lite mkt med flera saker smatidigt. (beroen de påvilken nivå de är på såklart, hur mkt bommar de ridit innan :))

Jag kan säga att jag fortfarande, efter 14 års ridning, tycker att 50cm är högt. (Jag är dock inte någon hoppmänniska)
Så håll dig till 30-40cm, antagligen kommer de tycka att det känns helt ok.
Meningen är ju att du ska ge ungarna mersmak, inte skrämma den från all framtida hoppning, eller hur?

Jag har inte så mkt mer tips att ge dig egentligen. Lycka till.

Ja skulle tro att det är lämpligt att börja med bara travbommarna, ca 120 m avstånd för stor häst, så jag skulle tänka mig att ungefär 1 m är bra för en islänning, kanske lite kortare. När ni sedan ställer fram hindret bakom brukar man ha 2,50 m för stor häst till det från sista travbommen, så kanske 2-2.10 är lagom för era små hästar. :)

Vill ni sedan sätta upp flera hinder efter bruakr man ha ca 3 m för en stor häst vid studs, och drygt 6,5 m för att läga ett galoppsprång imellan hindrena. Skulle kunna tänka mig att det blir 2,5m respektive 5,5 m för islänningarna. Uppskattningsvis.

Håller med de andra i tråden, 30-40 cm borde räcka för hindret för att det ska bli ett skutt men inte för knepigt om de kommer lite fel eller om hästarna inte är några stjärnhoppare. :)
Så kort sagt:

| 1m | 1m | 1m | 2,1m X 5,5m X

(Kryssen är små hinder och strecken bommar)

Börja med bara bommarna och bygg vidare om det går bra. Avstånden är på ett ungefär:)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 707
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 564
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar