Nybörjar - frågor!

Q

Qwyxz

Jag har ett par nybörjar - frågor till er som kan det här med hoppning.

Finns det någon maxålder, då man blivit för gammal för att få tävla i hästhoppning?

Kan vem som helst tävla i hästhoppning? Vad krävs? Jag antar att man behöver vara medlem i en ridklubb + att man behöver tävlingslicens, men för övrigt? Hur skaffar man tävlingslicens förästen?

Får man delta i den klass, som man själv vet att hästen klarar av? T.ex. om man har hoppat 110 - hinder hemma, kan man då anmäla sig direkt till 110 - klassen eller måste man ha gått 90 och 100 - klasserna med placering först innan man kan anmäla sig till 110 - klassen (för att liksom visa att man klarar av 110 - klassen)?

Vilka hästar är lämpligast för hoppning om man vill nå toppen?

Bara lite nybörjar - frågor från någon som inte vet någonting om hoppning.

Sv: Nybörjar - frågor!

Jag har ett par nybörjar - frågor till er som kan det här med hoppning.

Finns det någon maxålder, då man blivit för gammal för att få tävla i hästhoppning?

Kan vem som helst tävla i hästhoppning? Vad krävs? Jag antar att man behöver vara medlem i en ridklubb + att man behöver tävlingslicens, men för övrigt? Hur skaffar man tävlingslicens förästen?

Får man delta i den klass, som man själv vet att hästen klarar av? T.ex. om man har hoppat 110 - hinder hemma, kan man då anmäla sig direkt till 110 - klassen eller måste man ha gått 90 och 100 - klasserna med placering först innan man kan anmäla sig till 110 - klassen (för att liksom visa att man klarar av 110 - klassen)?

Vilka hästar är lämpligast för hoppning om man vill nå toppen?

Bara lite nybörjar - frågor från någon som inte vet någonting om hoppning.

Nej, det finns ingen maxålder så det är bara att tävla på, gammal som ung ;) Det är det som är det fina med ridningen, man blir aldrig för gammal. Ja, vem som helst kan tävla i hästhoppning. Man behöver en häst så klart och en klubb där bakom. Sedan måste man ha ryttarlicens och från och med regional även hästlicens. Annars hmm, vad man behöver... Kunskap, erfarenhet av att hoppa..!? :) Ryttarlicens skaffar man via sin klubb, man kan antingen gå till någon som har ansvar för det på klubben eller så kan man lösa det via internet www.ridsport.se & klicka sig vidare till tävling/licens.

MEN för att kunna lösa licens måste man ha gröna kortet som man måste gå en kurs för plus göra ett par prov. Är man under 13 år räcker det med att man har med sig en över 13 år med grönt kort på tävling. Annars måste man som sagt ta gröna kortet, det brukar titt som tätt finnas kurser på de flesta ridklubbar. Proven är b.la muntligt, praktiskt, teoretiskt plus att man ska kunna visa att man kan rida.

Ja, till 110 cm går det att anmäla sig direkt utan att ha tävlat 90 cm eller 1 m tidigare. I högre klasser vet jag dock inte hur det ser ut.

Oj, om man vill nå toppen ska man rida olika hästar och få rutin först och främst. Det räcker inte med att man har en bra häst (jovisst kan man nå toppen med denne häst men förr eller senare måste man skaffa sig en annan). Gällande ras finns det massor med olika som är duktiga i hoppning. Halvblod, fullblod, massa olika. Härstamningen är det intressanta om man vill nå toppen men det finns ju såklart hästar utan bra härstamning eller med annorlunda raser som också räcker långt. Det viktigaste är att hästen har kapacitet och VILL hoppa. Och att man som ryttare ger den möjlighet att så lätt som möjligt få göra det.

Haha, jag babblar en massa. Blev hur långt som helst.

Hoppas jag besvarat lite grann iaf :rofl: Hoppning is the shit :love:

Senast ändrad av en moderator:

1, Har du ponny så får du inte tävla den året du fyllt 18 år ( D-Ponny)
Är det B- ponny så är det vid 13 års ålder C- Är vid 14 års ålder...
Men har du HÄST så kan du tävla den tills du blir 100 om du nu vill det;)

2, Vem som helst ka tävla inom hoppning om du har följande : Licens medlem i en klubb samt Grönt Kort.
Licens kan du fixa på nätet gå en på tex http://www2.ridsport.se/ och gå in på Sport/tävling och på Licenser Grönt kort där kommer det info om hur du skall göra.

3, Du får delta i vilken höjd du vill, men ibland på tex klubb tävlingar så vill dom gärna att du har placerats i den klass du vill tävla i.

4, Jag skulle säga halvblod , men det är olika.

2, Vem som helst ka tävla inom hoppning om du har följande : Licens medlem i en klubb samt Grönt Kort.
Licens kan du fixa på nätet gå en på tex http://www2.ridsport.se/ och gå in på Sport/tävling och på Licenser Grönt kort där kommer det info om hur du skall göra.

3, Du får delta i vilken höjd du vill, men ibland på tex klubb tävlingar så vill dom gärna att du har placerats i den klass du vill tävla i.

Nej, C-ponny får man tävla till man är 18 år!!! I alla dicipliner!

Men man får väl tävla ponny även fast man är över 18 år i "storhästklasser"?

man får ITE delta i vilken höjd man vill. På ponny måste man kvala till msvB, juniorer till 130.

Men man får väl tävla ponny även fast man är över 18 år i "storhästklasser"?

Bara om man har en D-ponny som man mätt upp till stor häst. Men då får den inte tävla i ponnyklasser samtidigt utan då är den uppmätt.

Man får tävla ungponnier i avd B kat C+D då man är vuxen bara det ser propotionerligt ut! :D

Man behöver inte mäta upp ponnyn, det enda som behövs är att man löser hästlicens för den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 522
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 789
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
5 058
Senast: AW
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar