Nybörjar-frågor.

I

impegina

Hej! jag är en 15-årig tjej som har blivit jättesugen på att börja rida, eller iallafall testa på. Verkar så härligt att rida... dock så är jag verkligen helt en nybörjare och har några funderingar som jag skulle bli glad över om ni svarade på! :)

Vad är det egentligen som man tränar, mer specifikt, när man går på ridning? är det "svårt" att lära sig att hitta rytmen på hur man ska sitta osv? hur kan det kännas första gången när man som ovan sätter sig på hästryggen?

Går det liksom att "styra" vart man vill att hästen ska gå? några speciella rörelser man gör?

Och en annan fråga ur en lite annan kategori, hur kan man egentligen rida? jag menar, var har det sitt ursprung? jag har funderat lite på om det kan vara indianerna som började...:D

Hoppas att ni inte skrattar åt mina väääldigt amatörmässiga frågor, är bara så nyfiken ;)

Sv: Nybörjar-frågor.

I början övar man på att sitta rätt, få en bra balans och lära sig styra, stanna och öka. Vana ryttare tränar båda sig själv och hästen på lektioner och dagligen. Hästen måste musklas och få bra kondition. Bli uppmärksam på ryttaren och lära sig att utföra nya rörelser när ryttaren ber om det. Båda parter tränas då, medan man generellt i början rider hästar som redan kan allt det ryttaren ska lära sig.

Det var inte indianer som började rida, utan det kom med europeerna när de "upptä'ckte" amerika. Först efter det har hästar blivit en viktig del av indianders kultur.

Väldigt förenklat kan man säga att när ryttaren trycker med benen och ev smackar ska hästen gå. Sedan använder man den ena tygeln eller båda för att svänga respektive bromsa. Fler signaler används senare när ryttaren utvecklats och man lägger mer vikt på HUR hästen stannar och svänger och rör sig.

okej, tack för svar! har en fråga till bara, så när man väl börjat på ridlektioner, rider man i regel alltid samma häst eftersom man ska få mer kontakt med hästen så att den litar på en osv ?

Det är olika beroende på vilken ridskola du rider på. När jag red på ridskola för ett par år sedan så hade vi samma häst i fyra veckor och bytte sedan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 765
Senast: Ninnurur
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 814
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar