nybörjar fråger!

L

lana81

hejsan

är intresserad av att köra distans senare när min totto har vuxit till sig hur fungerar det med det rent praktiska?

tex

får man rida utan bett?
vad för sadel använder man går det tex att använda western sadel?
hur tränar man kondition hur ser ungefär era pass ut?

tacksam för svar

Sv: nybörjar fråger!

Jag du får rida utan bett tex hackemoore eller sidepull,vilket är väldigt fördelaktigt
så din häst kan äta o dricka utmed vägen.
när jag började med distans ,så använde jag mig av en lättare form av westernsadel,
upp till 80 km,sedan avancerade jag mig och köpte mig en bomlös sadel av märket
torison trekking,vill tillägga att vi har 5 st hästar och den ligger lika bra på alla,efter
en 120 km inte ett spår av att sadel tryck.
när jag börjar med en ny häst har jag en varierande träning,lånsamma skrittpass ,
därefter börjar jag med lånsamma travpass på varierande underlag skog grusvägar
asfalt,allt för att härda ben o ligament som tar sin tid att träna upp,du får lära hästen
längre stäckor så han får in milena i kroppen. backträning vilket är mycket bra för
bygga upp rygg o bakbensmuskler.Dressyr med kombinerad hoppning är ochså nyttigigt
skriv gärna träningsdagbok så du kan blicka över träningen, och glöm inte vilodagarna
vilket ochså är viktigt,vilan har ochså sin funktion,hjälper till att bygga o återhämta
sig.
m.v.h Anne

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 513
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 323
Senast: lirco11
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 817
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar