Nybliven fölägare med frågor

P

Pacific ocean

Hej! :)

Igår köpte jag mitt allra första föl, en ståtlig hingstkille som kommer att vara 6 månader vid leveransen som är vid månadsskiftet okt-nov.
Jag är hur glad som helst över detta, men har några frågor.

Uppfödaren sa att han borde gå som hingst tills han är omkring 2 år för att få snyggare resning, utstrålning och nacke, men jag känner att det kanske vore enklast att kastrera honom tidigare i och med att det är riktigt ont om hingstbeten där jag bor. Vad tycker ni? Jag har hört både "bu" och "bä". Vissa säger att hingstar växer på sig mycket mer (och den delen vill jag ju självklart ha) men samtidigt så säger andra att hingstar blir mindre i manke och att valacker växer på sig mer i höjd (vilket jag också vill ha fram). Jag vill inte utesluta något, så är det verkligen så stor skillnad ifall man väljer att kastrera vid yngre ålder än 2?

Sen har jag en till fråga... Fast det handlar om hans försäkring. Han ska nu försäkras omgående men problemet är att han är odöpt. Spelar det här någon roll? Man måste väl ha ett namn på hästen när man försäkrar den? Han sa att alla hans fölägare döper sina hästar själva, men när registrerar man namnet för första gången? Kan jag ange "mitt" namn till dem? :confused::o

Jag skulle bli jätteglad om ngn kunde svara :bow:

Sv: Nybliven fölägare med frågor

Jag har en 1 åring som jag hade tänkt att kastrera som 2 åring eftersom jag vill ha lite karaktär på honom (nu vet jag inte om det hjälper).

Men att dom skulle bli mindre tror jag faktiskt inte ett dugg på. Det handlar ändå om gener.

Den andra frågan vet jag inte :)

Lycka till med den lille ;)

Har haft och göra med flera hingstföl och de har nästan all blivit kastrerade vid 2 års ålder. Tror också att det blir mera kataktär och har hört att även de kan bli något större, men vet ej vad man ska tro.
Lycka till

Fakta när det gäller ungahingstar jämfört med valacker är att så länge de får vara hingstar påverkas de av hormonerna.
Hormonerna gör att
- de blir lite skarpare i temperamentet
- behöver mer och bättre foder för att hålla hullet och växa.
Vad som däremot inte är fakta är att de skulle få bättre resning. Det har att göra med generna vissa hingstar saknar ju bevisligen helt hingst karaktär även som vuxna andra har det redan som föl. Likadant med den slutliga höjden och hur den påverkas. Det som kan påverka är hur hästen fodras och det är svårt och dyrt att hålla en unghingst i bra hull speciellt under växperioderna. Får den då fel eller för lite mat så kan den ju helt klart bli mindre.

Har man inte för avsikt att behålla hästen som hingst så det klart billigast för plånboken och lugnast för hanteringen att kastrera så fort som möjligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka