Nybliven 3-åring som tjafsar mot bettet - tänder eller tjafs?

Alexandra_W

Trådstartare
Kele är född april 03, riden kanske 6 - 7 ggr. Två gånger då hon var två år ganska precis, då jag en gång skrittade över stallplan (15 meter), och gång två skrittade kanske 100 meter. Redan från början tränat mycket halter och att stå stilla. Inga problem, och hon var väldigt trevlig i munnen redan från början och sökte sig mot bettet.

Sen är hon riden nu på senhöst/vintern 4-5 ggr. Första två gick det lika bra som våren 05, kunde tjafsa en del när man skulle vända hem (rider längs väg) och vägra svänga och köra upp huvudet och veva, men i övrigt inga problem, och mycket trevligt framåtsökande form även på hängande tygel. Visst, som unghästar är så tenderar huvudet att hamna lite högt ibland, speciellt om det är nåt spännande.

Sen växte hon ur sitt 10.5 bett. HON hade inga synpunkter på det, men jag hade. Så hon fick ett nytt - annat. Och jag har INTE provat byta tillbaka, men ska till nästa ridtur. Men om man bortser från att det kan vara bettet så..

Senaste två gångerna så har hon varit väldigt pigg iväg. Fortfarande inte minsta problem med förhållningar eller halter och/eller stå stilla på lös tygel i halten. Kan ha lite trots-tjafs när jag vill vända och inte hon, men generellt inga problem. UTOM att hon börjat veva med huvudet när man tar i bettet. Samtidigt kan hon 'när hon är på det humöret' gå alldeles utmärkt och inte veva alls. Men hon kan gå och kika på stjärnorna med (utan att veva och utan bettkontakt). Generellt så blir hon bättre när hon ridits en liten stund och värsta 'jippie-energin' lagt sig. Det är en vääldigt arbetsvillig häst som anser att det finns inget roligare än att få komma ut och ridas.

Och jag blir inte riktigt klok på om det är att hon börjat greppa vad det handlar om, blir uppspelt och glad och vill så mycket att hon blir otålig, eller om det är 'trams/trots', dvs att hon tycker att hon kan det här nu, vet vad hon vill och har ingen lust att gå med på mina tråkiga jäkla förslag :devil: Eller så är det så att bettet stör henne. Hon är ju i tandväxlarålder, men inte sett några förändringar vad gäller tänderna än.

Hon tar villigt bettet, hon har det stilla i munnen och hon tuggar/suger normalt på det. Dvs finns inga tecken på att hon eg inte tycker om det. (Och den gång jags att ett bett i munnen på henne som hon INTE gillade då märktes det, hon gick bärsärk i stallet och var FÖRBANNAD på den förbannade plåtbiten i munnen som allraminst skulle dö..)

Jag ska kolla tänderna när hon ändå ska in på klinik om några dagar, men om det inte finns något svar från tänderna så kvarstår ju problemet.

Hon rids på tredelat, förr ett vanligt rostfritt från Globus, nu på ett sötmalms med kopparmittdel. Mittdelen är dock 'felställd' sett från Globusbettet. (Så det KAN vara bettet, men med tanke på vad jag vet om den damen borde hon inte tycka om bettet ens på stallgången, och inte fungera utmärkt ibland om hon inte gillade det). Hon rids utan nosgrimma (okej, en engelsk som sitter bara som dekoration) och jag har INGA planer på att snöra ihop munnen på henne whatsoever!

Personligen så är jag mest inne på 'trams', men ska som sagt utesluta andra anledningar först. Men om trams - så vad anser ni är bäst att göra? Jag brukar generellt låtsas som det regnar, följa med och ge eftergiften när vevandet är över, och det har fungerat hittills på andra hästar. Fast med tanke på att damen är den Dam med HUmör kan det vara väldans bra med lite reservplaner i bakfickan ;)
 
Sv: Nybliven 3-åring som tjafsar mot bettet - tänder eller tjafs?

Jag skulle nog gissa på trams om det inte är något med hennes tänder d.v.s.
Min unghäst gjorde också sådär i mellanperioden, alltså efter första gångerna och innan hon blivit mer rutinerad. Lite "men hallå jag vill ju gåååå juuu" och inte för något annat. Nu kan hon ibland hänga sig lite emot när man tar i bettet om hon är mycket framåt, men det är inte alls samma "vevande" som förut när hon helst inte ville stanna.
 
Sv: Nybliven 3-åring som tjafsar mot bettet - tänder eller tjafs?

Kolla för guds skull att hästen inte har vargtänder för då är det en direkt plåga att ha bett i munnen.
 
Sv: Nybliven 3-åring som tjafsar mot bettet - tänder eller tjafs?

Om du menade mig så har jag sett efter och inte hittat några. Hennes tänder ska kollas av veterinär i slutet av den här månaden dessutom. Men hade hon haft ont skulle jag ha märkt det, eftersom hon inte visar något alls nu, så antar jag att det inte är något bekymmer.
 
Sv: Nybliven 3-åring som tjafsar mot bettet - tänder eller tjafs?

Mitrolle skrev:
Jag skulle nog gissa på trams om det inte är något med hennes tänder d.v.s.
Min unghäst gjorde också sådär i mellanperioden, alltså efter första gångerna och innan hon blivit mer rutinerad. Lite "men hallå jag vill ju gåååå juuu" och inte för något annat. Nu kan hon ibland hänga sig lite emot när man tar i bettet om hon är mycket framåt, men det är inte alls samma "vevande" som förut när hon helst inte ville stanna.

Halterna har ju vi inga problem med, stackarn är indoktinerad sen späd ålder med att halt betyder halt, och vikten av att lugn kunna stå still långa stunder med. Än gör jag halt för rösten och med bara en kramning av tygeln (och den vet jag inte ens om hon ens har koll på, dvs jag tror hon stannar för rösten och tog jag bort den vetefan om vi skulle kunna göra halt just nu). Däremot kan hon tjafsa överjävligt när man ska svänga. Fast om jag svänger HE^MÅT då är det ett sabla vevande, och gå emot och plöötsligt har hon glömt aaaaallt hon kan och bara tränger mot. Vänder man BORTÅT däremot så är minnet utmärkt och tjafset minimalt eller obefintligt *s*

Och vida volter på fält t ex kan hon tjafsa sig och tränga sig igenom en volt, för att nästa gå nöjd och belåten. Och hon kan som sagt gå och veva och tjafsa på lös tygel med. Så visar tandkollen inget så är jag beredd att tro på att det är som med din, den där 'mellanperioden'.

Hon VILL ju väldigt gärna den lilla damen, och bara mer och mer.. Så jag kan mycket väl tro att det är ett 'jamen matte, jag KAN det här nu, nu kan vi rida lääängre, och fortare, och..'.

Hur länge höll 'mellanperioden' i sig på din btw?
 
Sv: Nybliven 3-åring som tjafsar mot bettet - tänder eller tjafs?

kenneth skrev:
Kolla för guds skull att hästen inte har vargtänder för då är det en direkt plåga att ha bett i munnen.

Och var det till mig så det lilla jag själv kunnat kolla märker jag inga konstigheter, och jag kan som sagt när det passar damen ta i bettet utan problem. Men hennes tänder ska kollas på fredag (om inte det omtalade snöovädret som är påväg in sätter stopp för det)
 
Sv: Nybliven 3-åring som tjafsar mot bettet - tänder eller tjafs?

Ja, det var väl kanske ca 4 ridtillfällen ungefär, sedan så är det inte något värt att nämnas längre, mer än normalt unghästbeteende (att ha lätt hjärnsläpp vissa stunder).

Nu är hon så lättlärd så, men klart att hon kan greja lite med huvudet ibland när man svänger etc. och hon inte riktigt fattar precis vad man vill. Men det är som sagt inte alls nåt bekymmer.
 
Sv: Nybliven 3-åring som tjafsar mot bettet - tänder eller tjafs?

Hur är hon om du tomkör henne i det nya bettet? Uppför hon sej likadant?

Det är säkerligen lite trams, men tramset kommer ju från någonstans. Jag skulle satsat på att byta till ett Globus som passar henne, då hon verkade tycka om det förut.

Nu vet jag inte hur mycket hon är riden, men när man börjar ställa lite mer krav på bebisarna efter ett tag, och de inte har tillräckligt med muskler bak, brukar det yttra sej med att virvla med huvudet eller bli allmänt hårda i munnen (tex vid svängning). Det kanske är en kombination av båda?

Passa dej dock så att det inte blir en ovana hon får, även när hon har ett bett som hon gillar (om det nu är problemet).
 
Sv: Nybliven 3-åring som tjafsar mot bettet - tänder eller tjafs?

Hur är hon om du tomkör henne i det nya bettet? Uppför hon sej likadant?

Jag har faktiskt inte tömkört i det då det är så förbenat halt här att jag helst inte velat knalla runt på vägarna hållandes i ett bett.

Det är säkerligen lite trams, men tramset kommer ju från någonstans. Jag skulle satsat på att byta till ett Globus som passar henne, då hon verkade tycka om det förut.

mm, 'bara' det att få tag i ett. Men ska börja med att prova byta tillbaka, om det tar bort tjafset så får jag helt enkelt leta tills jag hittar ett likadant i rätt storlek och prova det. Borde gå att beställa nånstans ifrån om inte annat.

Nu vet jag inte hur mycket hon är riden, men när man börjar ställa lite mer krav på bebisarna efter ett tag, och de inte har tillräckligt med muskler bak, brukar det yttra sej med att virvla med huvudet eller bli allmänt hårda i munnen (tex vid svängning). Det kanske är en kombination av båda?

Inte mycket riden. Equiatrikern var förresten här idag och damen var lite spänd i bakdelen generellt, antagligen en kombination av växtvärk/träningsvärk. Dock så var hon betydligt mer öm på vä sida bakdelen vilket equiatrikern trodde kunde bero på att hon gjort någon liten ny vurpa. Får se hur det ev kan ha påverkat med, det har varit an aniiing mer tjafs vid högersväng (men för att komma fram till det har jag i princip fått överanalysera i jakt på något som är 'extra') och då får ju VB ta längre steg vilket ju kan ha tagit emot.

Dock är hon såpass riden att hon nu är helt med på vad som menas och tycker hon 'kan' det vi pysslar med, och vill mer än jag trycker hons ka göra nu, så det kan vara vilket soma lt en kombination.

Passa dej dock så att det inte blir en ovana hon får, även när hon har ett bett som hon gillar (om det nu är problemet).

Mm, lite därför jag frågade, hon har lätt för att lära den där damen, och det inkluderar ju inte bara saker som är bra att hon lär sig.

Vi kom förresten inte iväg på klinikbesöket idag heller.. *sucka*
 
Sv: Nybliven 3-åring som tjafsar mot bettet - tänder eller tjafs?

Väcker den gamla tråden med en liten uppdatering. Det var nog nya bettet hon inte gillade.

Hon tjafsade vid tömkörning med och vevade med huvudet.

Så hon fick ett nytt likadant Globus som hon haft innan, men i 11.5 cm. Problemen försvann iaf vid markhantering och tömkörning. Inte ridit igen dock, ska göra det i nästa vecka.
 
Sv: Nybliven 3-åring som tjafsar mot bettet - tänder eller tjafs?

Du kan ju prova att rida bettlöst annars, och se om problemet kvarstår då :idea:
 
Sv: Nybliven 3-åring som tjafsar mot bettet - tänder eller tjafs?

Nu har jag ridit också, och nu är hon som hon var innan, dvs trevlig form med tydlig framåt-nedåtsökning och bra bettacceptans.

Så hon vill nog helt enkelt ha plattan åt det hållet det är på globus!
 
Sv: Nybliven 3-åring som tjafsar mot bettet - tänder eller tjafs?

Det är ganska festligt hur olika de är i sina munnar - och det är ju inte alltid så himla LOGISKT vad de gillar och inte.

Men kul att hon trivs på nya bettet!
 
Sv: Nybliven 3-åring som tjafsar mot bettet - tänder eller tjafs?

Mm, fast när jag väl började titta på betten och jämföra dem och såg att droppen är ställd åt olika håll blev det rätt logiskt. Den på Hööksbettet är ställd så när bettet är i munnen så är 'kanten' ner mot tungan. På Globusbettet ligger 'bredsidan' av droppen mot tungan.

Så ppenbarligen är hon på den punkten iaf tvärt emot 'plastpappa'. Han VILLE ha tungtryck - hon vill det INTE. Fast jag blev ganska ställd ändå, hon är så himla okomplicerad i munnen att jag trodde hon skulle tycka 'okej' och vad som helst. Fast där hade jag ju fel. Nåja, det tog två veckor att hitta ett bett hon TRIVS med. Med valacken tog det två år, så jag ska inte klaga ;)

Hon är inte speciellt 'känslig' med munnen överhuvudtaget, nästan tvärtom, att jag tyckte hon redan från början tog lite väl mycket stöd på bettet. Fast jag tror det är för att V framförallt var, och fortfarande är, så himla känslig och jag har vant mig vid det. Men vi får väl se..
 
Sv: Nybliven 3-åring som tjafsar mot bettet - tänder eller tjafs?

Fast tredelat ger ju rätt mycket tungtryck ändå (i jämförelse med bett som ger total tungfrihet typ tvådelat) så det handlar väl mer om vilken sorts tungtryck de gillar, och det är fascinerande att se att de faktiskt är olika. Själv kan jag ju tycka att bredsidan BORDE vara mycket behagligare att ha mot tungan än den smala sidan av droppen - men det är ju inte jag som ska ha bettet i munnen :D
 
Sv: Nybliven 3-åring som tjafsar mot bettet - tänder eller tjafs?

Fast Kele föredrar ju just bredsidan mot tungan. Dvs som det är på Globusbettet. Och protesterade mot att få kanten mot tungan.

Tvådelat fungerar inte alls, även fast det ger mindre tungtryck, fast som de flesta araber så har hon ganska låg gom, så det blir nog obehagligt när det petar i gommen. (Vision har ju väldigt låg gom, så där blir det cirkus på tvådelat. Men även om man har tredelat så han ska ha det med KULA i mitten, och avskyr droppe. Och han var ju salig när han fick en kandarstång helt utan tungfrihet. Ger både tungtryck och lantryck och borde vara rent hemsk. Men han är i himlen han. Kanshäst..)

Det är ganska intressant det där med hur olika de är, det håller jag helt med om. Cactus valde tvådelad D-bett med kopparrullar hon, och tyckte inte alls om tredelat.

Men det är tur man har ett mindre bettbibliotek hemma så det inte blir så dyrt att prova sig fram.. (Fast nu är alla tvådelade ute på Tradera, för nu har jag ju sett att K inte vill ha dem, och nu ska det väl inte blir någon häst på ett tag..tror jag..)
 
Sv: Nybliven 3-åring som tjafsar mot bettet - tänder eller tjafs?

Hihi jag såg allt i någon tråd på Mulen att du dreglade över en till häst :P
Så du kanske ska hejda dej med att sälja de tvådelade :rofl:
 
Sv: Nybliven 3-åring som tjafsar mot bettet - tänder eller tjafs?

evis skrev:
Hihi jag såg allt i någon tråd på Mulen att du dreglade över en till häst :P
Så du kanske ska hejda dej med att sälja de tvådelade :rofl:

Haha, ja fast dregla är en sak, skaffa en till en annan. Och här ska inte bli tre hästar inte. Och jag hoppas ju mina två ska hänga i bägge två tills de blir gamla och grå(are)
 
Sv: Nybliven 3-åring som tjafsar mot bettet - tänder eller tjafs?

Kollade du nånsin tänderna?

Vargtänderna sitter på insidan av kindtänderna och behöver inte alltid vara till besvär.
Men oftast blir dom det.
Av den anledningen lät jag veterinären dra ut dom min 3 åring hade vid den senaste vaccinationen. Det visade sig då att bettet hade nött ytterst lite på dom och när jag red henne efter en vecka så var hon trevligare i munnen och hon gapar direkt numera när bettet kommer.

Jag hade inte märkt problemen innan utan tänkt det var lite unghäst-trots. Men nu när dom är borta och jag märker förbättringen inser jag att tänderna strulade lite för henne.
Tänderna är dessutom väldigt små, inte i närheten av så stora som dom vanliga.

Så för din och hästens skull kolla upp det för även om hon inte har besvär av det nu är det inte ovanligt hon kan få. Så dra då ut dom INNAN dom ställer till med besvär!
 
Sv: Nybliven 3-åring som tjafsar mot bettet - tänder eller tjafs?

Nej, första klinikbesöket var det minus 20 och rampen till släpet hade frusit fast (!?!), andra försöket var det snöstorm.

I samråd med vet eftersom hästen känns bättre än nånsin (var ju ÅB för hälteföljetongen vi skulle in för) och jag iaf vill kolla upp henne när hon är igång sen så har vi skjutit på ÅB tills i vår, eller i maj har jag tänkt.

Och eftersom bettbytet gav tillbaka 'gamla vanliga Kele' som inte har ett dugg emot bettet, söker stöd på det och går i en lång-låg trevlig form så får även tandkollen vänta tills i maj.

Skulle det vara så att hon börjat tjafsa med det här bettet också om ett tag t ex, då kommerjag kolla tänderna innan maj.
 

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 669
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 481
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp