Nyårsraketer

Lycanthrope

Trådstartare
Jag blev inbjuden till en sida eller grupp på facebook som helt ville förbjuda raketer på nyår, för djurens (hundarnas skull). På första sidan stod det uttryckligen att man inte hade lust att träna hunden till detta, sattyget borde helt förbjudas.

Var står ni i frågan?

Jag har själv en hund som är rädd för såna smällar (skott när folk jagar och raketer, är det vi har märkt av) men jag kräver inte att världen ska anpassa sig för det. Vi har tränat och han har blivit mycket bättre!

Däremot är ju raketerna väldigt dåliga för miljön och farliga i fel händer (alla småungar till exempel).

Men för mig får det gärna skjutas i rimlig mängd på angiven plats med kunnigt folk!

Sv: Nyårsraketer

Allra hellst skulle jag vilja att men förbjöd det helt, det finns andra fina grejer att titta på. Men förstår ju att det är önsketänk.

Jag såg någon som lagt upp en bild (facebook) där det stod att dom som ville smälla skulle tänka på djuren och göra det på nyårsafton, runt tolv slaget, och sen inga andra dagar på året. Så hundägarna(djurägarna) kan förbereda sig.

Jag tycker det var ett bra alternativ:) Min hund är inte rädd, men vi har hästarsom är rädda, samt de vilda djuren.

Jag tycker också att man kunde få tända fyverkerier på valborg, det är ändå "bara" två dagar om året. Även då runt tolv, så det inte fyverkerier utspridda på hela dagen.

Jag vill ha raketer i rimlig mängd på bestämd tid och plats som djurägare kan hålla sina djur borta ifrån.

Raketer och smällare för privatpersoner kan lika gärna förbjudas.

+1 på den.

Jag kan själv tycka att fyrverkerier är fina men bara om det är riktigt stora anordningar, d v s sånt som aldrig privatpersoner har ändå. Mycket bättre om det anordnas ett riktigt stort fyrverkeri på ett enda ställe så de som vill kan gå dit och titta och de som har rädda hundar eller själva inte tycker det är trevligt kan hålla sig undan.

Lärde för övrigt känna en kvinna som upplevde kriget i Libanon, hon hade ett rent helvete runt nyår de första åren hon var här och tycker fortfarande inte att ljuden av fyrverkerier ger någon direkt festkänsla. Så det är inte bara djur som kan må dåligt av oljudet.

Jag tycker det är helt sanslöst att det är tillåtet för privatpersoner att hantera och avfyra raketer. Hur många skadas inte varje år pga den misslyckade kombon alkohol plus fyrverkerier?!

Rent önsketänkande tycker jag att fyrverkerier borde anordnas av typ kommunen och inte säljas över disk.

Har en smällfast hund, men familjen har haft hundar som mått riktigt dåligt av det. Speciellt svårt iom att det firas av åt höger och vänster typ 1 vecka före och 1 vecka efter själva nyårsafton. Är ju inte "bara" husdjur som drabbas, utan vilt.

+1

Fyrverkerier i större sammanhang är vackert på nyårsnatten. Jag själv störs inte av det med min hund, vi kommer iår befinna oss ett hundratal meter från fyrverkerierna. Men inomhus. Men det behövs finnas kontroll och skyddade platser. Ett år fick jag jaga hästar mitt i natten, inte kul.

Jag är själv skotträdd och skulle uppskatta om man slapp allt småsmällandet runtomkring.

Några rejäla fyrverkerier vid nyår och kanske ngn annan festlig högtid, anordnad av proffs, är däremot helt OK. Har jag djur som inte kan hantera det så är det ju lättare att undvika när jag vet när och var!

Jag trodde raketer egentligen var förbjudna men att det ses mellan fingrarna på nyår? Eller är der jag som är helt fel ute :p haha.

Jag hade med klarat mig utan raketer. Hundarna bryr sig inte, men som förra året, då fick vi jaga tjurar i hela byn halva natten :grin:

Det finns lokala föreskrifter för allt, så det går att svara både ja och nej på den frågan ;)

I Uppsala verkar det som att det ska krävas tillstånd för fyrverkerier och det blir nog bra, dvs om polisen får resurser att åka runt och bötfälla alla som smäller ändå.

Jag trodde raketer egentligen var förbjudna men att det ses mellan fingrarna på nyår? Eller är der jag som är helt fel ute :p haha.

Är det inte så att det är förbjudet för allmänheten alla dagar utom nyår att smälla raketer? Förbudet mot smällare gick de ju runt genom att börja kalla dem för raketer med :mad: Tycker som många av er andra att det räcker att det smälls några timmar på nyår utav kunnigt folk, då har man ju möjligheten att anpassa sig till det än som nu när de smällt av ena rediga jävlar varenda natt sedan jul:devil:

Själv har jag en hund som är berörd men där rädslan är förvärvad av ett par olyckliga händelser(där jag själv blev jävligt skrämd:crazy:) så jag tror stenhårt på att det går att träna bort, frågan är bara hur då hon hör skillnad på inspelat ljud och verkligt:crazy:

Folk får gärna skjuta raketer för min del. Dock kan de väl hållas till tolv på nyårsafton och i te hela dagarna. I morse när sambon va ute sköts de hej vilt. Hunden brydde sig inte men min sömn va förstörd.

Det får gärna skjutas fyrverkerier, inte smällare, och då vid 12-slaget.
Har en skotträdd hund och är det begränsat till denna tid så kan jag ju då planera så hon klarar det bra. När det skjuts ett par veckor innan och efter så blir ju vanliga promenader lätt förstörda.

Tilläggas ska dock att denna hund tränas, men det tar ju lite tid.

Jo det är förbjudet att smälla raketer på offentliga platser utan polisens tillstånd förutom på nyår, valborg och så var det någon dag till. Då får du smälla raketer från kl 12:00 den dagen till kl 03:00 dagen efter. Du kan få upp till 1 års fängelse om du inte följer detta.
En lapp jag fick ner i brevlådan så stod det bl.a detta.

Bästa hade varit att det förbjöds att sälja till privatpersoner och att man i stället samlas på en plats där raketer smälls av av kunnigt folk. En fin och häftig uppvisning, som det bl.a är i Borås kruthus vid den här tiden på året. Då är det lättare för oss hundägare att veta och hålla oss undan.

Mina hundar är skottfasta och bryr sig knappt, men jag lider med de hundar och hundägare som inte har det så.
Det känns som att det krävs lite bättre ramar för privatpersoner och raketer/smällare. Dels för vem som köper och hanterar, dels var och när det skjuts. Det är allt för många ungdomar som (olagligt!) hanterar smällare och raketer.

Såhär säger Ica Maxi i Karlstad:
401344_279076882141356_190410711007974_710995_1014049659_n.jpg

:bow:

Falkenberg hade en spännande lösning:
Länk till Dagens industri.

KL

Jag tycker att det hör till nyårsafton, brukar själv köpa raketer.
Problemet är som många sagt att det smälls i veckor i förväg och efteråt.

KL
Jag älskar fyrverkerier och har också djur. Har haft hundar som varit obotligt rädda för smällar alla kategorier. Så jag vill inte förbjuda fyrverkrier och vet att alla djur inte kan läras tåla det.

Det sjuka i hela den här historien är att i grunden hörs inte fyrverkerierna nästan alls. Utan man tillsätter krutladdningar som hörs för att få den effkten. Det är för mig helt obegripligt varför det måste smälla???
Det är väl inte ljudet som gör upplevelsen utan ljuseffekterna på himlen?

Jag vill ha raketer i rimlig mängd på bestämd tid och plats som djurägare kan hålla sina djur borta ifrån.

Raketer och smällare för privatpersoner kan lika gärna förbjudas.

Håller med! Mina bryr sig inte, men vi har en väldigt rädd i familjen. Vid tolvslaget gårdet ju att "göma" honom, menhan kan inte sitta i bastun i tre veckor för att det ska smällas i tid och otid. :mad:

Dessutom finns det ju andra djur..Både vilda, och hästar och katter..

Men det som gör mig mest förbannad är hur lätt det är för idioter och småglin att få tag i vars enda tanke är att skrämma djur (skjuter mot hundar på gångvägar, in i hästhagar mm) utan att varken polis eller föräldrar bryr sig :devil:

+1 på den!
Det finns ju alltid nötter som bara vill jävlas rent ut sagt och tycker det är jätteroligt när djur hoppar och skuttar i ren panik.

Jag tycker som många av er andra att det ska skjutas på relativt bestämda tider så man som djurägare/rädd person/whatever kan vara beredd
på det. Jag är också livrädd för raketer och allt vad det heter så för min del är det sjukt jobbigt att behöva gå på spänn hela tiden.

Pratade med en polis idag som kom in på jobb. Han berättade för mig att den 31/12 får man smälla med sina raketer från kl 16.00 till 04:00 den 1/1-12.

Allt utöver det är straffbart tydligen. Detta hade jag verkligen ingen aning om!

Där jag har min häst har de smällt med raketer hela veckan varenda kväll. Det är en mindre rolig upplevelse då hon blir lättstressad :(

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 656
Senast: Rugge
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 547
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 305
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka