nyårsraketer

A

adriana

man har ju strikt ansvar för sina djur. men om dom blir skrämda,o kommer lösa pga att min granne ser det som en mänsklig rättighet om man bor på landet,att få skjuta från em till tolv på natten. kan han bli skyldig???? var ju nåt i plus för några år sen,om en bilägare som tutat på en häst o fick bilen sparkad. hästen blev friad. har försökt att prata me grannen,men fick bara svaret att"det e ju bara nyår en gång om året". :confused: tips??

Sv: nyårsraketer

Ställ in hästarna i stallet om de tycker att det är läskigt i hagen om grannen skjuter raketer?

Våra grannar ska inte skjuta så mycket raketer och de som skall avfyras har vi kommit överens om att de ska skjutas åt andra hållet där det bara är skog för att göra det så lindrigt som möjligt för hästarna.

För vår del är jag inte så orolig 3 av 4 hästar bryr sig inte, det är bara min lillkille som tycker det är lite läskigt men jag tror han stannar kvar eftersom övriga flocken inte bryr sig.
Skulle han däremot bli jätterädd så får han komma in i stallet.

Om du är orolig för att dina hästar ska rymma så skulle jag ställa in dom i stallet tidigt och antingen får de stå inne jättelänge en dag pga raketerna eller så kan du ju ställa ut dom i hagen igen efter 12 slaget så får de gå ute under natten när vi övriga ändå sover så får de ändå sina timmar ute i hagen :)

Vi har våra hästar på lösdrift med på nyårsafton får dom stå inne i stallet.
Man vet inte hur det kan gå när det smäller.
Bara en säkerhetsåtgärd.

Visst, det är ju bara nyår en gång om året, tackålov! För min egen del hade jag nog hellre sett att dom inte sköt alls. Jag är skotträdd! :crazy:

Har för mig att det fanns en lång tråd om detta för något år sedan. Där hade just hästarna blivit skrämda och drog genom staket osv. Kommer inte ihåg vad tråden kom fram till dock.

Min stod på lösdrift förra vintern men var inne under nyårsnatten. Med henne finns inget annat alternativ då hon är extremt rädd för smällare. I år har jag fått sedalin utskrivet till henne så jag hoppas på en lugnare nyår i år:).

Men hörrni, är det inte krav på tillstånd från polisen nu för tiden för att få avfyra raketer?! Tillståndet kostar dessutom har jag för mig...
Raketer får väl inte säljas i dagligvaruhandeln längre? När maken och jag skulle gifta oss i höstas undrade vi om just fyrverkerier och det var ett jäkla meck för att få till så vi struntade i det. Rätta mig om jag har fel!

KL

Jag har faktiskt gjort tvärtom eftersom en utav mina hästar var enormt fyrverkeri rädd. Första året jag provade så var jag o hunden och kompisen o tryggheten (Islandshästen) ute från ca 23.30. (hade ligghall men hade stallat in till natten det året)
Nu vet jag att min häst aldrig skulle spränga en tråd eller springa särskilt långt ifrån oss, så därför vågade jag prova. På box var hon helt hysterisk och alla nyår jag haft med henne har varit en stor o lång mardröm men matvägran redan när den första smällen hörts strax efter jul.
Efter att ha testat i stort sätt allt, så kände jag att jag ville testa att ha kvar hon ute så att hon fick se och kunde få fly en bit. Hade stora hagar kan jag säga. Annars så hade jag nog aldrig testat det.

Den första halvtimmen var hon extremt rädd, stod sidan om mig o bara darrade, tog någon lite småbrall men kom direkt tillbaka till oss när ingen ville hänga på. Men sedan avtog det.
När jag stallade in kl 02,00 ( ja det blev en lång o nykter natt) var hon helt lugn. Sedan dess reagerar hon knappt på raketerna alls trots att hon nu står i stallet till natten. Jag är rysligt glad för att jag vågade prova, och för att jag hade en annan häst som inte brydde sig alls.

Säger inte att ni skall testa detta, men ibland mår de bättre om de får se och inte står instängda, de är ju trots allt flyktdjur.

som sagt, det är bara nyår en gång om året. Jag tar in mina hästar som vanligtvis går på lösdrift, så får jag kolla till dom några gånger under kvällen. Det är ju tradition med fyrverkerier och så länge folk håller sig till en kväll om året så ska inte jag vara nån tråkig tant som kommer och gnäller. Själv hatar fyrverkerier och skulle aldrig få för mig använda mig av det, i år nöjer jag mig med ett tomtebloss :D

Har inge koll på tillståndet, men tror inte att människor hindras från att skjuta raketer bara för att man behöver tillstånd. Polisen kan ju inte kontrollera alla, överallt.

Raketer säljs överallt här i Linköping just nu, så för mig verkar det lite konstigt att de inte egentligen får säljas.

Jag tror att det är så att man måste ha tillståd för att skjuta rakter andra tidet på året än på nyår och valborg...

Tror att många förmänskligar sina hästar till just nyår. Mina som går ute på lösdrift får gå ute precis som vanligt. Den enda reaktion jag sett på dem är några verkat tycka att det är roligt att titta på. De som står på stall kan reagera mer men inte så att det är något problem. Mer att de står med huvudet upp och försöker förstå vad det är som händer.

Så tänk lite grand i banorna av hur era hästar regerar på kraftig åskväder. Det är betydligt mer påverkande på mina hästar än fyrverkerier. Då är det ändå ingen större reaktion på åska heller hos någon av mina hästar.

Fast om någon verkligen skrämmer hästar så att de kommer i sken med sina fyrverkrier. Ja då lär det inte vara hästägaren som får stå för det om det inte är så att man har dåliga staket. Även om det finns generella tillstån för fyrverkeri till nyår så får man inte störa grannar eller orsaka skada med det.

man har ju strikt ansvar för sina djur. men om dom blir skrämda,o kommer lösa pga att min granne ser det som en mänsklig rättighet om man bor på landet,att få skjuta från em till tolv på natten. kan han bli skyldig???? var ju nåt i plus för några år sen,om en bilägare som tutat på en häst o fick bilen sparkad. hästen blev friad. har försökt att prata me grannen,men fick bara svaret att"det e ju bara nyår en gång om året". :confused: tips??

Här blir det en massa saker som bakas ihop i en fråga...

Du har inte strikt ansvar för djur generellt sett. För hundar har du det enligt lagen om tillsyn över hundar och katter och för hästar och andra hemdjur vid agrarisk skada enligt 47§ Ägofredslagen. I övrigt har du bara ett helt vanligt vållandeansvar.

Din granne kan bli skyldig att ersätta eventuella skador om denne har agerat vårdslöst eller i strid med lagstiftning och därigenom förorsakat skada.

En bilist som tutar på en häst och hästen blir rädd och sparkar på en bil bör helt rimligt inte få ersättning för skadorna på bilen. Hästägaren/ryttaren har ju inte agerat vårdslöst.

Tjohej! Vi har redan under två dagars tid tränat vår unghäst ( Dom äldre är redan rätt vana vid sånt). Köpte hem lite smatterbomber och så smäller man en smatterbomb och kastar till lillan en morotsbit eller en bit smaskigt äpple varje gång det smäller! I morgon ska vi se om vi hinner träna med handeldvapen som smäller lite mer!

PANG! = godis
PANG! = godis
PANG! = godis
PANG! = godis
PANG! = godis

Redan nu tittar Elektra 1,5 år gammal direkt efter godiset när det smäller och fräser! Rädd verkar hon inte i varje fall. Det var bara vid de första smällarna som hon hoppade till och knatade runt lite.

För oss är det självklart att vänja hästarna vid oväsen, bomber och granater! Likaväl som att man vänjer dom vid annat som annars kan te sig skrämmande för en häst- som tex traktorer mm.

Min kille står oxå på lösdrift och han går ut och tittar på det som smäller, upptäcker att det inte går att äta och bryr sig inte sen. :angel:

Det är så det ska vara!

Tänk om fler kunde försöka vänja både sina hästar och hundar vid smällar...

KL
ibland mår de bättre om de får se och inte står instängda, de är ju trots allt flyktdjur.
Stämmer bra, hästar mår bättre på öppna fält, att vara instängd är mot ett flyktdjurs natur. Men jag tycker det är bra att träna, köp hem smällare som KT gjorde och träna dom på att det smäller. Bra i alla lägen att ha hästar som är vana vid oljud och sån´t.

Glömde svara på frågan, men ja, jag tror du är ansvarig oavsett vad som skrämt dom.

Hos oss står alla hästar inne med fri tillgång på både hö och halm under nyårsafton, även lösdriftshästarna.

Våra grannar är inte hemma i år men vi skjuter själva lite raketer. Fördelen för oss är att vi känner grannarna väl och brukar fira ihop så då kan man anpassa skjutandet så att hästarna inte blir så skrämda. Däremot ser/hör de ju fyrverkerierna nere från samhället och det kan man ju inte påverka.
Vi skjuter i och för sig enbart vid 12-slaget och det lilla som skjuts före det påverkar inte hästarna så de kan gå ute som vanligt på dagen. Men om hästarna verkade oroliga eller om någon skjuter mkt redan på eftermiddagen så hade jag hellre tagit in dem än att riskera en olycka.

Jag skulle inte vilja ha mina ute på nyårsafton.

Mvh JV

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 354
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈