Nyårsnatten en plåga!!!

Sv: Nyårsnatten en plåga!!!

Rolle skrev:
Våra går omkring på öppna fältet när det blir oväder eller nyår även om de har lighall och skog att gå in i. De vandrar gärna omkring eftersom det smäller i alla väderstreck här, de kan också trava lite lugnt runt. De är inte rädda även om de inte tycker om det :mad: Går man ut till dem stannar de och man kan utan problem kommunicera med dem.Det gäller att de har ordentliga ytor att röra sig på, men det ska de ju alltid ha ;)
Hästar är, som jag brukar påtala, klaustrofobiska flyktdjur som finner trygghet i flocken. När vi ställer pållarna i box gör vi ju tvärt imot deras instinkt vilket ökar risken för oro.:eek:
Man kan inte ta bort instinkterna men man kan genom träning trubba av känsligheten lite grann och ibland ganska mycket.

Rolle på Österlen, som för övrigt inte tycker om nyårssmällare/raketer, skänk pengarna till Amnesy international eller svältande barn i världen.
Islandshästar på Lösdrift

Jag tycker precis som du, men har man blandade raser, inte bara isisar (som har en annan coolhalt), och flockar uppdelade på olika hagar, alltså inte en enda enorm yta. Därtill inackorderingar med sina önskemål, samt en jättestor riksväg utanför knuten, känner jag mig nödgad att ställa in kusarna på box på nyårsnatten, fast de till vardags går på lösdrift.
Allt för att förhindra ev. trafikolyckor.
Det funkade bra. Ingen av dem var ens svettig under natten.
Med radio och lyse på, samt alla kompisar på plats och mycket hö att mumsa på var det ingen panik.
Grannarna var väldigt raket-aktiva, och hagen full av raketskräp dan därpå.

Var just inne på änglahästars hemsida och läste. Deras hästar hade tydligen blivit så uppskrämda av raketer så det gått genom staketet och sprungit i panik. Resultatet av det blev att 2 stycken hästar fick slaktas på grund av benbrott.
Jag tycker mycket synd om hon som äger den lilla ridskolan och alla hennes elever.

Som alltid, är svaret främst, att det är svårt att ge råd så här i en diskussionstråd.

Generellt immunicerar man ju genom att utsätta djuret för obehag i varierande doser, tillräckligt små för att inte skrämma det. Är skadan redan skedd, får man gå ännu varligare fram.

En första förutsättning är att hästen har tillit till dig, och då menar jag verklig tillit. Inte bara tigger mat, godis eller liknande.
En andra förutsättning är att man allsidigt ger hästen erfarenheter av olika miljöer, föremål, situationer etc. Kopplat till så mycken personlig frihet som möjligt. Allt för att bygga upp hästens självtillit så mycket som möjligt.

Hur gör man, om hästen exempelvis vägrar att låta en röra vid dess öron? Greppar tag i öronen och håller fast för kung och fosterland, tills den accepterar faktum? Eller rappar till hästen varje gång den vrider bort huvudet? Eller smekande smyger sig på öronen, millimeter för millimeter, en stund då och då, med början nere på halsen, tills hästen vant sig vid beröringen? Alla tre sätten fungerar, men vilket väljer man? Du? Jag?
För min del är det det tredje, även om det kanske tar längre tid. På motsvarande sätt skulle jag hantera din häst, även om det här är omöjligt att precisera hur.

Lycka till! Du har några månader på dig, innan påsksmällarna börjar vissla genom luften. ;)

LIA

Vill börja med att tala om att hästen det handlar om är till vardags inte rädd för någonting och då menar jag verkligen att det är en cool kille (kallblodskorsning) som inte reagerar för lastbilar på vägen, skällande hundar runt benen i skogen eller andra hästar. Det är enbart på nyårsafton han far illa av oljud. I normala fall söker han sig till vägmaskiner, virkessågar och dylika muskedunder som för oväsen! Så jag antar att det är skotträdd han är! Vet inte hur jag ska gå tillväga för att vänja honom vid just skott och snabba höga smällar. Han var aningen lugnare i år än tidigare år så kanske det med tiden mattas av om vi fortsätter som i år med att distrahera med mat, lyse, radio och ryktning som sysselsättning under nyårsnatten.

Håller annars med dig om att jag, precis som du skulle välja det tredje alternativet du nämner för att komma tillrätta med beteenden som behöver "korrigeras".

Tack för tips :bow:

Z3:an

Så jag antar att det är skotträdd han är! Vet inte hur jag ska gå tillväga för att vänja honom vid just skott och snabba höga smällar.
Prova så här:
Låt husse eller nån bekant stå med hästen i lååångt grimskaft.
Visa hästen att du har en ny, kul grej, nämligen en leksakspistol/startpistol (som du köpt in för just det här ändamålet :) !), och låt honom sniffa av den ordentligt. Gå sedan iväg, under stort buller, så att hästen har sin uppmärksamhet på dig. Man måste spela apa ibland. ;) På lagom långt avstånd, 100-200 meter, tar du så och klämmer av ett skott, samtidigt som du tjoar och har jäkligt kul.
Fortsättningen beror på hur hästen reagerar. Är den försiktigt nyfiken, minska avståndet. Blir den orolig, öka avståndet och öka dina glädjeyttringar. Vitsen är, att hästen ska inse, att du inte är rädd, utan tycker det är jättekul. Vi talar alltså inte om immunicering i vanlig bemärkelse.

Efter en stund, läs hästen, lägger du av, går tillbaka och låter honom sniffa igen på grejerna. Upprepa under så lång tid och så många gånger som behövs, med ständigt minskat avstånd och gärna även andra smällande föremål.

Detta tillvägagångssätt har varit effektivt, när jag skottränat hundar och hästar hemma.

Lycka till!
LIA

Tack för tipset :bow: :bow: :bow: !
Det ska absolut testas!!!!!
Jag lovar att återkomma med resultatet!!

Z3:an

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka