T
Tölva
Sv: Nyårsnatten en plåga!!!
Jag tycker precis som du, men har man blandade raser, inte bara isisar (som har en annan coolhalt), och flockar uppdelade på olika hagar, alltså inte en enda enorm yta. Därtill inackorderingar med sina önskemål, samt en jättestor riksväg utanför knuten, känner jag mig nödgad att ställa in kusarna på box på nyårsnatten, fast de till vardags går på lösdrift.
Allt för att förhindra ev. trafikolyckor.
Det funkade bra. Ingen av dem var ens svettig under natten.
Med radio och lyse på, samt alla kompisar på plats och mycket hö att mumsa på var det ingen panik.
Grannarna var väldigt raket-aktiva, och hagen full av raketskräp dan därpå.
Rolle skrev:Våra går omkring på öppna fältet när det blir oväder eller nyår även om de har lighall och skog att gå in i. De vandrar gärna omkring eftersom det smäller i alla väderstreck här, de kan också trava lite lugnt runt. De är inte rädda även om de inte tycker om det Går man ut till dem stannar de och man kan utan problem kommunicera med dem.Det gäller att de har ordentliga ytor att röra sig på, men det ska de ju alltid ha
Hästar är, som jag brukar påtala, klaustrofobiska flyktdjur som finner trygghet i flocken. När vi ställer pållarna i box gör vi ju tvärt imot deras instinkt vilket ökar risken för oro.
Man kan inte ta bort instinkterna men man kan genom träning trubba av känsligheten lite grann och ibland ganska mycket.
Rolle på Österlen, som för övrigt inte tycker om nyårssmällare/raketer, skänk pengarna till Amnesy international eller svältande barn i världen.
Islandshästar på Lösdrift
Jag tycker precis som du, men har man blandade raser, inte bara isisar (som har en annan coolhalt), och flockar uppdelade på olika hagar, alltså inte en enda enorm yta. Därtill inackorderingar med sina önskemål, samt en jättestor riksväg utanför knuten, känner jag mig nödgad att ställa in kusarna på box på nyårsnatten, fast de till vardags går på lösdrift.
Allt för att förhindra ev. trafikolyckor.
Det funkade bra. Ingen av dem var ens svettig under natten.
Med radio och lyse på, samt alla kompisar på plats och mycket hö att mumsa på var det ingen panik.
Grannarna var väldigt raket-aktiva, och hagen full av raketskräp dan därpå.