Nyårsnatten en plåga!!!

zon

Trådstartare
Nyårsnatten blev en plåga för flera av våra hästar. Runtomkring oss sköts raketer halva natten. Vi hade förberett oss väl genom att sätta proppar i öronen på våra hästar och ha radion på. Fönster har vi bara åt "rätt håll" så de behövde inte se eländet ivarjefall.
Tack och lov så gick det bra med våra dräktiga ston som har varit med om detta tidigare. Min nya 4-åring däremot blev jätterädd och levde rövare och hade världens diarre'.
Ska vi behöva ha det så här??
Vad gör djurskyddsmyndigheten, borde inte detta räknas till djurplågeri??:mad:

Sv: Nyårsnatten en plåga!!!

Håller med dig!
Vår lille prins :love: är också jätterädd för raketerna och irrar runt i hagen och boxen! Hade tänt i stallet och radion på men i och med att de börjar smälla redan tidigt på dagen (ibland dagar innan nyår) så hade han redan hunnit bli orolig innan han kom in vid 16-tiden. Normalt får de vara ute längre men i och med att han var nervös var vi tvungna att ta in dem tidigt. Även igår var han orolig och det tar några dagar innan han är sig själv igen!

Absolut att det är djurplågeri - och då gäller det inte enbart hästar utan ALLA djur!

Absolut att det är djurplågeri - och då gäller det inte enbart hästar utan ALLA djur!
Det behöver det inte vara. Dom flesta djur går att vänja vid raketer och smällar (och annat), vilket vi gör här hemma.

LIA

Jag vet att det skiljer från individ till individ! Min mammas hund älskar raketerna och vill alltid vara med ute och titta. Min brors hund går inte att få kontakt med på hela dagen och går (de senaste 2 åren) på lugnande, likaså hunden som stallägarna har. Båda är gamla hundar som de verkligen försökt vänja vid smällar och oljud men inte lyckats. Jag menade bara att det inte är enbart hästar (dock inte alla) som är rädda utan även andra djur!

Nyårskvällen blev en tragedi för oss.Skulletain hästarna vid fyra tiden och de blev rädda då en av "grannarna" sköt raketer. Sprängde
grinden och drog iväg 8st. En blev påkörd och fick avlivas på plats(brutet ben och krosst bogblad). 2 till blev påkörda men klarade sig.Alla utom den som fickavlivas tillbringade natten ien hage vid ett stall ngr km bort. Tusen tusen tack för all hjälp vi fick av fler personer som hjälpte oss och till de som tog in hästarna ihagen. Alla övriga 7hästar mår bra och har inga skador. En stor tragedi för ägarna till den lilla shettisen somfick sätta livet till. Bedrövlig att skjuta raketer kl 16.00 och överhuvet taget när man bor vid ett stall.
Förbjud allt vad raketer heter!!!!!!!!!!!!
Arbetsmyran

Jag menar att det inte behöver vara djurplågeri, även om vissa djurindivider är rädda för fyrverkeri eller smällar.
Det framhålls i en annan tråd tveksamhet till automatik fyrverkeri-rädda djur. Jag tillhör dom som tror, att det till 9?% av fallen är människan som på ett eller annat sätt är orsaken till rädslan. Eller omvänt, så skulle 9?% av alla fyrverkerirädda husdjur inte vara det med rätt träning/hantering.

LIA
PS! För att klargöra, så är jag ingen större älskare av fyrverkeri, och absolut inte av smällare. Våra grannar är "dresserade" att skjuta upp sina raketer bort från gården.

Senast ändrad:

Hejsan...

Fy så tråkigt att höra detta att era djur inte klarar av raketerna.. och en extra kram till er som fick ta bort sin häst.:(

Jag är så fruktansvärt glad att mina djur inte är rädd för dom (än så länge får jag väl säga)
Mina grannar skjuter inte så mkt men visst hörs det och syns ändå..

Och ja tycker inte heller det ska finnas raketer,dom roar inte mig ett dugg..

Gott nytt år på er alla!

Ja, man kan säkert vänja de flesta av djuren vid oljud och raketer..... Frågan är bara vad man gör med dem som inte kan vänja sig alls??
Förutom våra hästar så finns det även ca 300 nötkreatur på vår gård. Vissa av dem verkade inte reagera men blev ju "smittade" av sina kompisar som började springa som galningar. Tack ock lov så är de ju instängda inomhus.... undrar vart de varit annars!!

Så fruktansvärt tråkigt för er som förlorade en häst, lider med er!

Jag tycker inte heller att fördelarna uppväger nackdelarna.

Visst är det vackert med fyrverkerier, men jag tycker det känns som ett lite föråldrat sätt att fira på, att man jämt ska smälla raketer så fort det händer något. Det var nog en häftigare upplevelse förr i tiden, när man inte hade tillgång till så mycket annat att få omvälvande upplevelser med. Idag finns dataanimerade specialeffekter mm mm, och man blir liksom inte lika bländad längre av några raketer. Det är mer, ja det var kul.. nu går vi in för vi fryser. Men det är en stor plåga för många djur, så det känns verkligen inte som det är värt det priset. Fruktansvärt med ponnyn som dog, stor tröstkram till ägarna.

Dessutom är det inte särskilt miljövänligt heller... läste nånstans att 80 % av allt blynedfall över Sverige under ett år, släpps just på nyårsafton...

Vi skjöt raketer hemma på gården (inte mitt förslag :smirk: ) och jag trodde hästarna skulle bli jätterädda. Var uppe och kollade till unghästarna som står i uteboxarna men dom var faktiskt inte alls speciellt nervösa och hispiga...

Våra går omkring på öppna fältet när det blir oväder eller nyår även om de har lighall och skog att gå in i. De vandrar gärna omkring eftersom det smäller i alla väderstreck här, de kan också trava lite lugnt runt. De är inte rädda även om de inte tycker om det :mad: Går man ut till dem stannar de och man kan utan problem kommunicera med dem.Det gäller att de har ordentliga ytor att röra sig på, men det ska de ju alltid ha ;)
Hästar är, som jag brukar påtala, klaustrofobiska flyktdjur som finner trygghet i flocken. När vi ställer pållarna i box gör vi ju tvärt imot deras instinkt vilket ökar risken för oro.:eek:
Man kan inte ta bort instinkterna men man kan genom träning trubba av känsligheten lite grann och ibland ganska mycket.

Rolle på Österlen, som för övrigt inte tycker om nyårssmällare/raketer, skänk pengarna till Amnesy international eller svältande barn i världen.
Islandshästar på Lösdrift

Vet hur det är, min ena shettis sprang nog ett maratonlöp i sin box på nyårsnatten o badade i svett.

Vår lillprins :love: var inte rädd för raketer förrän några ungar slängde smällare och sköt raketer i hagen :eek: på nyårsafton för 3 år sedan!!!! Sedan dess vill han in när det smäller!!!!

I vårat stall har vi fyra hästar,en som är två,en fyra,en sex och en som är tio år.De stod ute till tio på kvällen sen fick de komma ut igen efter ett på natten.Alla hästarna var cool lugna och vi hade nog inte behövt ta in dem men man vill gärna vara på säkra sidan ifall att. Så jag tycker verkligen synd om dem som har hästar som reagerar på raketer och smällare.

En uppmaning: Skriv insändare i era lokaltidningar för att påverka politiker om förbud eller uppmana folk att tänka på våra fyrbenta vänner!!!

Jag är så GLAD att min pålla och övriga i hennes hage inte var rädda för fyrverkerierna i år. Hon hade nämligen passat på att trassla in sig i staketet denna kväll, hon satt fast med repet jättehårt runt ena kotan fram så jag fick skära loss henne. Usch.

Jag vågar inte tänka på vad som hade kunnat hända om hon hade blivit rädd när hon satt fast sådär... Som tur är är hon väl en smart häst och har nog stått stilla sen hon upptäckte att hon satt fast, inga som helst skador.

Malu

Det är verkligen hemskt, raketer borde förbjudas för vanliga människor, de som vill se raketer kan ju åka in till en större stad där man kan ha några utbildade personer som sjuter upp raketer. Jag menar det finns ju inte lika mycket hästar inne i storstäderna, så färre blir lidande...
Hästarna istallet där jag har häst hade tydligen varit helt upprörda, dom stod inne och nästan ingen hade ätit upp maten [ utom min glupska orädda häst och en annan ] Och dom som jobbade på nyårsdagen hade haft värsta problemen att få ut hästarna. Och en stackar häst, som går på lösdrift, var helt jätteupprörd och chockad. Hon är vanligtvis jättelugn men nu kunde hon inte stå stilla på gången, bara stog och stegrade sig och försökte kasta sig loss...
Verkligen hemskt det måste vara för dem....

Fyrverkerier är i det mesta en onödighet och en miljöbelastning. Men att förbjuda dom utanför tätort, bara för att hästar kan bli rädda, är lite fel väg att gå.
Varför inte immunicera dom mot olika slags otrevligheter, fyrverkeri och smällare inkluderat, istället? Samtidigt får man ju lugnare och tryggare hästar. Våra lubbade bort till den del av hagen som är närmast grannen, när han skickade iväg några raketer på förmiddagen, och glodde intresserat. Utan stress eller strul.

LIAs uppfattning!

Eftersom jag skulle vilja att min pålle blev av med sin rädsla så undrar jag om du har tips på hur man ska gå tillväga för att hjälpa honom så att han inte trippar på tårna och får diarré på nyårsafton.
Hur ska jag vänja honom vid smällarna?????

Jag tycker som "Rolle".
Genom att stänga in hästarna i boxar är det självklart att de blir rädda. Sen är det klart att alla har inte tillgång till lösdrift :smirk:
Och att låta de stå ute i en rasthage är ungefär saksamma som en box.

Som någon tidigare i tråden sa, så går det att vänja sina djur, men dock är alla olika individer.

Jag tror inte att ett förbud mot fyrverkerier skulle hjälpa alls. Det finns t.ex redan en lag som säger att man måste ha tillstånd av polisen för att få skjuta raketer, och hur många tror ni att det är som har ett sådant?:crazy:
Det är olyckligt att det händer såpass allvarliga olyckor, men trots detta får man tänka på att det är måånga fler människor som hellre skjuter raketer, än som tänker på våra djur, tyvärr. :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka