Nyårsmiddag!

Lyrisk

Trådstartare
Hittade ingen tråd med middagstips inför nyår, så.. ;)

Jag ska ha middagsbjudning hemma för sex eller åtta personer, vill ha lyxig med ändå relativt enkel mat (tycker det är svårt att laga till fler än två :p)

Till varmrätt har jag tänkt mig helstekt oxfilé med murkel- och konjakssås, och potatis..
Antingen pressad eller kanske puré på potatis och palsternacka?
Vad kan man ha för grönsaker till?
Det ska vara sittande middag, så något som ser vackert ut när man lagt upp det på tallriken är att föredra ;)
Vad tror ni om en bönragu? (på svarta och vita bönor, salladslök och sockerärtor) Eller är det bättre med bara lite smörslungade sockerärtor?

Och när jag ändå är i farten, har ni några smarriga recept på mingelsnittar att dela med er av? :d

Sv: Nyårsmiddag!

Sedan vet jag inte om jag är tråkig, men jag älskar små crustader med fikonmarmelad och brieost i som gratineras i ugnen.
Likaså baconinlindnde dadlar. MUMS!

Byt ut den pressade potatisen mot potatisbakelser. Detta är inte alls svårt, går att förbereda fram till den sista gräddningen och blir supergott. Köp färdig smördeg på rulle i affären (du behöver nog 2 till så många), skala och koka potatis ca 2 kg skulle jag tippa på, obs välj en fast potatissort annars så kokar den sönder, och riv eller pressa potatisen. Blanda den med färskost typ Cantadou (2 stycken är nog bra eftersom ni är många gäster) vilken smak väljer du själv och lite salt och peppar.

Rulla ut smördegen, bred ut potatisblandningen och rulla ihop. Skär sen som man skär bullar i lika stora bitar. Hit kan du förbereda (potatisen kan du koka kvällen innan och förvara i kylen och bara riva eller pressa nästa dag) och sätt in de färdigskurna "bullarna" i kylen övertäckta så att de inte blir torra. Sen tar du ut dem när du ska grädda, lägger på en plåt och strör över lite ost. Grädda ca 10 minuter 225 grader.

Blir supersmaskigt och imponerar alltid på mina gäster.:D

Haha, desto lättare för mig ;)

Crustaderna noteras, precis sånt jag också gillar! :d
Baconlindade dadlar är en favorit, men det känns som dom behöver lite mer omsorg än jag tänkt mig ;)

Ååh! Det lät ju hur gott som helst! :d
Måste självklart provlagas en gång innan också! :d:d

Jag tycker att huvudrätten låter som att den lider svår brist på grönsaker. Smörslungade sockerärtor brukar man ju inte servera i några större mängder. Det verkar väldigt stadigt med potatisbakelserna enligt beskrivningen.

Bönragu eller något annat med grönsaker som inte bara är ett tillbehör, som sockerärtorna, piggar nog upp avsevärt.

Du berättade en gång om en meny med rätt oväntade smakblandningar som ni hade gjort, typ tomat, hallon och ett hembakt knäcke?! Jag var lite sugen på att göra något sådant nu till Vilken bok kom recepten ifrån?

Jaa, det var ju precis det jag frågade efter :p

Men du menar en bönragu istället för potatis?

Jag hade gärna haft en fräsch grönsallad till, och överväger att göra en ändå och ställa på bordet för självservering, det är ju trots allt kompisgänget ;)

Dom lät också jättegoda! Och enkla! :d Har tänkt mig tre-fyra olika snittar, om jag kan bestämma mig för vilka ;)

Det tycker jag beror väldigt mycket på hur många fler rätter du tänker servera och i såna fall vilka är dessa rätter, personligen har jag väldigt svårt för fixeringen vid att det nödvändigtvis måste vara grönsaker på tallriken jämt och ständigt...

Har man en middag med kanske 5 rätter så behöver ju inte varje rätt bestå av precis hela kostcirkeln, då kan ju en av dessa rätter gott och väl vara en bit oxfilé med såsen och någon potatiskreation av något slag ;)

Har man däremot bara någon liten välkomstsnitt och sedan en varmrätt så får man ju däremot dra på lite mer tillbehör för att det ska upplevas som en komplett måltid.

Personligen har jag lite svårt för om det är för många olika saker samtidigt på tallriken och dessutom så ökar ju risken för att något av dessa tillbehör inte riktigt passar ihop med resten.

Det finns en känd kock som brukar hävda att man inte ska ha mer än 5 olika smaker på samma tallrik vilket kan vara en bra regel att rätta sig efter. Du har såsen, du har kossan, du har potatisen... Lägg till något som bryter av lite lagom mot resten, kanske en skvätt lökpuré eller små rostade tomater ?

rödvinsmarinerad älgstek som läggs i marinaden 2 dagar före.
stek rotsaker
Stekens porer försluts genom att bränna på den hastigt
Stek+ rotsaker+marinad o ev påfyllning av rödvin i en ugnsfast gryta
sedan in i ugn ett par tre timmar i 180 grader
till detta en blandning av rostade rotsaker
En rödvinssås som reduceras ner av marinaden
Brüsselkål med knaperstekta bacontärningar

Naturligtvis en fin burgunder i glasen

framåt midnatt kommer kräftorna fram..

Senast ändrad:

rödvinsmarinerad älgstek som läggs i marinaden 2 dagar före.
stek rotsaker
Stekens porer försluts genom att bränna på den hastigt
Stek+ rotsaker+marinad o ev påfyllning av rödvin i en ugnsfast gryta
sedan in i ugn ett par tre timmar i 180 grader
till detta en blandning av rostade rotsaker
En rödvinssås som reduceras ner av marinaden
Brüsselkål med knaperstekta bacontärningar

Naturligtvis en fin burgunder i glasen

framåt midnatt kommer kräftorna fram..

Men fasen, du kan ju kläcka ur dig saker som är värda mitt medhåll ;)

Har man en middag med kanske 5 rätter så behöver ju inte varje rätt bestå av precis hela kostcirkeln,

Samma argument kan vi ju så sett lika gärna använda mot att det ska vara animalier på tallriken i tid och otid.

Om man tycker att allt på tallriken ska "passa ihop" eller inte, är ju en smaksak, liksom det är en smaksak vad som passar ihop. När det gäller den typ av mat vi pratar om här - kött, sås, potatis, så brukar "passa ihop" enligt min erfarenhet ofta betyda att jag tycker att det känns som en rätt jämn smet, smakmässigt.

Lite gelé löser bara en del av det problemet, tycker jag.

Jag tycker också att de där potatisbakelserna låter så kleggiga och mäktiga att det verkar väldigt överdrivet att servera sås till dem. Riskerar man inte en enda sörja på tallriken?

En variant kan ju vara blandade rostade rotfrukter, där potatis kan men inte måste ingå. De blir det ju åt grönsakshållet samtidigt.

(Sen hade jag valt bönragun framför såsen om inte såsen är ett helt sensationellt undantag från hur sådana såser ofta är. :p)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka