Fjordhast

Trådstartare
Ja, vad har ni för recept ni kommer använda er av i morgon?

Jag är inte direkt rik utan vill ha något billigt men gott som passar till nyårsafton.

Hittade ingen liknande tråd så startar en egen :)

Sv: Nyårsmat

Vi är 4 personer som ska äta, maken och jag och så mina föräldrar.

Jag ska göra denna varmrätt: http://ensmakavkarin.com/2011/10/31/smordegsinbakad-fylld-kycklingfile/ Hoppas att det blir gott, för det är fösta gången jag testar receptet! Serverar potatisklyftor, sockerärtor och rödvinssås (på flaska) till.

Till efterrätt/kaffe blir det en av mina standardtårtor, hyfsat enkel och inte jättedyr men vansinnigt god :)! Man fyller köpta tårtbottnar med chokladmousse i ett lager och en blandning av hallonsylt och grädde i det andra. Så lite till chokladmousse ovanpå som sedan täcks med ett lock av sockerpasta. Dekoreras på valfritt sätt.

Förrätten står mina föräldrar för, och det blir varsin halv hummer med någon god kall sås till.

Tror nog att det kan bli riktigt gott, och ändå inte jättedyrt :)!

På den fest vi ska på kommer det serveras:

Snittar: baconinlindade dadlar, melon med parmaskinka, mini toastskagen och bruschetta(fast crostini istället). Detta fixar jag och min pojkvän.
Förrätt: hummersoppa. Görs av ett par
Varmrätt: oxfilé, potatisgratäng och rödvinssås. Görs av ett tredje par
Efterätten vet jag inte vad det blir, men den gör ett fjärde par.

Fyra olika viner kommer drickas till detta (tror jag, oklart om det blir efterrättsvin också) så det känns som en ganska lyxig middag :)
Blir nog rätt dyrt, men mest för att vi är många :p

Vad vi får i förrätt vet jag inte, det är det inte vi som ordnar, men jag skulle gissa på lite snittar, hoppas på soppa ;)

Till huvudrätt blir det inbakad oxfile med svampkräm och rostade rotfrukter till.

Efterrätt blir oreo mud cake, mastigt värre men så gott, serveras med glass.

Vår klassiker till nyår är rullader med färskostfyllning :)

Ska göra en räkcocktail till förrätt med isbergssallad, avokado, räkor, rödlök + majonnäs och chilisås som dressing

Tips på både gott och billigt är kycklingfileér du fyller med vitlöksost och bakar in i smördeg som ett paket, min favoriträtt! Väldigt enkelt och inte alls dyrt :) Så kan man göra potatisklyftor med andra rotfrukter i ugnen, gärna även olika sorters hackad lök till, supergott! Favoritsåsen är såklart murkelsås. Gudomligt!

Liknande trådar

IT & mobiler Jag vill tatuera in mina barns namn men jag vill göra det i min mormors handstil för att på så sätt bära även henne med mig genom livet...
Svar
1
· Visningar
342
Hemmet Jag har en gräsplätt (3x5 meter ca) utanför huset som används som parkeringsplats. Gräsmattan är nu helt sönderkörd. Min första tanke...
2
Svar
21
· Visningar
906
Senast: Tantan
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 522
Senast: Marita73
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka