Min jycke fullkomligt älskar fyrverkeri och smällare. Det har förresten alla tidigare också varit. Han tröttnar aldrig på att jaga raketer kors och tvärs och står och skuttar av iver när man tuttar på. Numera har vi lessnat på fyrverkerier hemma, men när grannen kör igång, frågar jycken: jag kan väl få springa dit? Snälla, snällasnälla! Då säger man OK, och så har grannen hund den närmaste tiden.
Du frågar hur man tränar bort fyrverkerirädslan.
Svar: Som det mesta annat när det gäller djur. Försiktigt och i rätt takt, uppdelat i detaljer. Så mycket djuret klarar att ta åt sig, men inte mer.
Förslag: Ta först reda på vilket som är värst, fyrverkeri/raketer eller smällare.
För den som har smällrädd hund, eller den som har hund som ännu inte upplevt smällare, tycker jag följande metod är att rekommendera.
Beväpna dig med en massa smällare, alt en startpistol, och gå långt från hunden, som hålls i band av sambon t ex. Visa först grejerna för hunden och visa samtidigt hur vansinnigt kul det här kommer att bli. Mycket roligare än det fläskigaste köttben! Hela situationen skall ånga av glädje och förväntan!!
På t ex 50 m avstånd, klämmer du en smällare, under din och sambons klara förtjusning. Är hunden lugn och lite intresserad? Gå lite längre bort och upprepa. Fortsätt flera gånger på så sätt. Min erfarenhet är, att hunden blir mer och mer intresserad, ju fler gånger man utför det här. Den ser ju att det inte bara är ofarligt, utan tom väldigt roligt. "Men matte/husse går ju bara längre bort. Jag vill dit, jag vill dit!"
Vart det syftar är inte bara att få hunden orädd för smällare utan tycka att smällare är kul.
På motsvarande sätt går man tillväga när det gäller raketer. Tänk bara på att rikta raketerna bort från hunden.
Hoppas mitt sätt kan hjälpa någon jycke framöver.
LIA