K

Kurant

Kanske är den på fel plats , men jag försöker.

Min fråga :

Vad gör ni med hästarna på nyår?
Utanför vårt stall hade det tydligen varit en timme full av fyrverkerier förra året. Av stallägaren..:confused:
Vi fick ju såklart inte veta någonting förrän 2 dagar efter. DÅ äntligen fick vi svar på varför ingen av hästarna ville gå in i stallet..:mad:
Så , Vad gör ni med hästarna på nyårsafton?

Kurant
 
Sv: NyÅr?

men gud vad dåligt av stallägaren endå..:S
har tur som bor i skogen utan fyverkerier..!

Försök att prata med stallägaren, h*n om någon borde ju förstå.
 
Sv: NyÅr?

Jag/vi gör inget alls, dom får gå i hagen som vanligt.:)
 
Sv: NyÅr?

jag kör ut hästarna till en kompis på landet, så får dom stå dår nyårsnatten och sen hämtas dom nyårsdan. Detta har jag gort i flera år och det funkar perfekt. Jag kan inte ha dem hemma eftersom dom går på lösdrift. god jul
 
Sv: NyÅr?

Min häst och jag brukar gå ut och titta på fyrverkerierna här runtomkring. Hon gillar när det händer nåt annorlunda.:) Tänk om alla djur var skapta som hon, eller, det kanske beror på mig?:confused:
 
Sv: NyÅr?

Nehe? Är det möjligt ? :eek:

Jag ska prata med ägaren , får se om jag har något intressant att säga...

Tack , och GOD JUL ! :D
 
Sv: NyÅr?

Det är fullt möjligt! Jag har aldrig ens tänkt tanken på att hästarna skulle reagera på fyrverkerierna förrän förra året då jag läste i trådar här om rädda hästar. Så för att vara på säkra sidan med mina egna tillbringade jag tolvslaget i stallet. Det enda som hände var att vissa matvrak tyckte att om jag nu ändå var där så kunde jag se så att dom fick något att äta. Tittade sedan till de som går på lösdriften och hade det inte varit för att det var ganska molnigt så hade jag kunnat ta ett par fina bilder på hästar som stod och åt med fyrverkeri i bakgrunden.
 
Sv: NyÅr?

Mina har aldrig reagerat på nyår, trots att det smälls en del ute hos oss. Men jag lämnar lyset och radion på tills det värsta smällandet är över. kurt lukten är det värre med. Om det smällts av raketer någon stans och man ska rida/leda för bir hästarna så blir de helnippriga???
 
Sv: NyÅr?

Mina hästar har alltid gått ute på tolvslaget trots att grannarna här skjuter som dårar. Vi brukar dock få vara hemma och vakta då grannen skjöt in en raket (av misstag ?) in i deras hage förförra året och den small av bara ett par meter från hästarna :mad: SÅNT blir jag förbaskad över och därefter har jag varit hemma så grannen vet att de ska passa sig :mad:

Men skönt är att hästarna inte bryr sig ett dugg. De står och kikar, inget mer. Höjer knappt ögonbrynen...
 
Sv: NyÅr?

Mina var cool lugna vid nyår tills för 2 år sedan. Våra närmaste grannar som bor på backen brevid min hage fyrade av ordentligt mot stallet . Sedan dess blir stoet urstressat och få panik vid minsta sprakande och smällande,dock bara av fyverkerier.Gevärs skott reagerar hon knappt på.
Så detta året är det jag som ska lämna lapp i lådan till grannen.
Så jag får har radion igång samt hela stallet upplyst plus försatta fönster,de som sitter mot gården/hagen/grannens.
 
Sv: NyÅr?

Jag står hos min häst från 23.45 till 00.30 varje nyår, hon står på lösdrift. Allt e tänt o radion e på, men hon rullar med ögonen o stressar så hon blir svett!!

Då har vi inte nyårsraketer i närheten!!

Nere i byn finns en djurmats affär, till hund, häst o katt. De SÄLJER nyårsraketer........ det går dåligt ihop tycker jag, vi har bojkottat de!!:eek: :eek:
 
Sv: NyÅr?

Hästarna är inne som vanligt på natten, vi låtsas som ingenting,vi skjuter inte själv i närheten.
Det funkar bra.

Brukar ta en ridtur dagen efter för att stressa ner hästarna.:bump:
 
Sv: NyÅr?

*KL*

Min hovslagare berättade att om inte han hinner ta in hästarna innan första smällen kommer så får han inte in dem. De går inte att få tag på utan står bara och stirrar vilt eller tokspringer.
 
Sv: NyÅr?

Hm. Okej , får se vad jag hittar på.
Förra året var en bit av boxen söndersparkad :crazy:
 
Sv: NyÅr?

Första året som vi bodde med eget stall, så gick jag ner till stallet när grannarna sköt som värst och det var inte klokt vad hästarna var rädda. Min gamla häst stod blick stilla och stirrade ut genom fönstret och jag hörde hur hennes hjärta slog:eek: Ponnyn i boxen brevid såg ju inget men kände väl av hennes rädsla så hon var också nervös.

Efter det så har vi alltid satt för fönstren på nyårsafton, haft lampan tänd och radion på ganska högt (men man får välja kanal med omsorg för en del radiokanaler sänder fyrverkerier??????) Det har fungerat bra.

Dom hästar vi har nu är mkt coolare så det brukar inte vara några problem och grannarna tar dessutom hänsyn och skjuter inte precis vid stallet heller men första året visste jag ju inget hade ju aldrig ens tänkt på det.

Däremot brukar det vara problem när man ska ta in dom på kvällen för det är ju många runt omkring som smäller redan på kvällen men då är det ju mest smällare det handlar om och då brukar hästarna vara rädda. Det bor en familj med grabbar i smällaråldern bakom stallet (långt bakom alltså) men i förhållande till hagen så är det i allafall bakom och då är det ju inte så konstigt att hästarna inte vill gå åt det hållet.
 
Sv: NyÅr?

Kanske är den på fel plats , men jag försöker.

Min fråga :

Vad gör ni med hästarna på nyår?
Utanför vårt stall hade det tydligen varit en timme full av fyrverkerier förra året. Av stallägaren..:confused:
Vi fick ju såklart inte veta någonting förrän 2 dagar efter. DÅ äntligen fick vi svar på varför ingen av hästarna ville gå in i stallet..:mad:
Så , Vad gör ni med hästarna på nyårsafton?

Kurant

tar in som vanligt men har ett sto som blir mkt orolig när det börjar smälla och blixtra...så ljuset på och radion på mix megapol (ända kanalen där dom inte skjuter in tolvslaget) och så är jag med dom....det går bättre å bättre...men för säkerhets skull så täcker jag för fönstret hos stoet som är mest orolig...de är ljusblixtarna hon blir orolig för och hon står som naglad vid fönstret å tittar på dom annars....ger även mer hö så dom har att tugga på....

men håller med andra här att raketer borde förbjudas...fast de är dom redan och alla snorungar som kanstar smällare bakom hästarna skulle strypas....:mad: om dom bara visste vad som kan hända....*mutter*

cat
 
Sv: NyÅr?

Vi gör ingeting speciellt. Hästarna är vana eftersom det skjuts jättemkt i skogen ändå vid skjutbanan :p Dom tror väl det är extra mkt o så,
 
Sv: NyÅr?

Jag vet . Folk är ju som galna med raketer och skit ..
Så , att täcka för fönstret brukar hjälpa? Vet inte om det är ljuset , men jag antar att det är ljudet som får dem som mest rädda.
En av dem är vääldigt rädd för skott och dyl.

Jaja. Det är ju några dagar kvar . Hinner nog tänka ut något.
Annars blir det Mix megapol :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 951
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 269
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp