Nyår- Hur gör ni?

Sv: Nyår- Hur gör ni?

Håller med...
Att skotträna en hel flock är inte riktigt möjligt. Som sakt smidigare att ta in dom.
Kommer i håg en nyårsafton när vi fick ut och leta efter ca10 st jätterädda hästar var av några var föl och unghästar....Det utsätter jag mej aldrig mer för...

Mina hästar som är vana vid att gå på lösdrift skulle bli ännu räddare om jag stängde in dem.

När det är fyrverkerier vill de stå mitt i hagen där det är som mest öppet och hålla vakt. Då är de minst stressade.

De har bott nära en skjut bana så vanliga skott är de vana vid. Men inte raker som låter olika och skjuts upp i alla möjliga färger.

Skjuts det upp raketer riktigt nära hästarna?
Annars bryr de sig nog inte om det om det är på lite avstånd.
Jag går alltid ut i stallet och ger hästarna extra hö innan vi (barnen) avfyrar lite raketer och hästarna reagerar inte alls, men då står de inne ett 50 tal m därifrån.

Ja vet inte riktigt hur nära ska höra med grannarna, de flesta har ju hund så jag tror (hoppas) de inte skuter så nära hästarna.

*knapp*

Yrpa är skotträdd, det har hon alltid vart. Men nu går hon i en stor flock, jag skall ringa till stallägaren och fråga hur hon skall göra. Men jag upplever att Yrpa är lugnare ute än inne. Tidigare har jag vart med henne i hagen, ett år stod hon inne och då hoppade hon över boxdörren och skadade sig rätt rejält (boxdörren skadade sig den med :p). Ute springer hon lite, är nervös och orolig, men har aldrig visat tendenser till att dra igenom trådar eller annat. Hon klarar inte ens av när de skjuter i skogen (älgjakt etc.) utan att spänna upp sig och börja skaka..

Odinn vet jag inte, men han stallas in i alla fall eftersom de alltid står inne. Men vi håller dom i den lilla hagen under dagen med massa hö och sedan får de komma in när det är dags s.a.s. Men jag har väldigt svårt att tänka mig att han skulle reagera övh. Han är inte direkt en nervös häst, det är däremot Yrpa..

Ja de just det som gör dom rädda...iallafall mina hästar.
För när dom skjuter påsksmällare är det ingen som bryr sej.

Förra nyår i de stallet jag va i, tog vi in lösdriftshästarna, bomull, hö och radion på. även skynken för fönstrerna å lampan tänd.. de stallet låg mitt i ett samhälle där de smälls som jag vet inte vad.. de flesta hästarna höll sig lugna, men några eller en iallafall hade panik.. hon höll på att hoppa över boxdörren gång på gång och va helt vettskrämd. Vi tog då ut henne i hagen tsm med en lugnare häst. Där stog hon mitt i hagen spänd, men endå lugn. För henne va de bättre att vara ute, då hon hade koll. (Hon fick stå i mittenhagen, så om hon skulle rymma skulle hon komma in i hagarna bredvid eller paddocken, och hela området är hyfsat instängt) Så de bror nog lite från häst till häst vad som är bäst för dem. Hon fick behålla bomullen i och mkt mat =)

Lok har stått ute 2 år utan problem, vi smällde såna där smällare man drar i snören som "pop"ar på stallägarens trapp medan grannar och "bybor" smällde riktiga raketer. De brydde sig inte ett dugg och stod ute nästan hela bunten.

MEN Lúkas och alla hästarna ska stå inne i år tror jag. Ska sova i en husvagn utanför stallet så vi ska in och kolla till dem då och då. :)

Min pållar går ute. Endel av dom har aldrig sätt riktigt mycket raketer innan dom kom till mig. Bott långt ut i ingenstans på island. Sen hem till mig vars pappa har en hel kontainer med stora bomber då han även skjuter på vattenfestivaler och sånt.
Men det har gått hur bra som hellst. Dom brukar t.o.m tycka det är rätt spännande och busar runt och bockar och har sig. Inte rädda alls men dom står och tittar lite först när hela hagen lyser upp i blått och rött.

Mina hästar kommer stå inne sen 15, med radion på, förspikade fönster och med tvättsvampar i öronen. Antagligen vara hispiga darra i tre dagar efteråt också :cool:

Ja ungefär så får jag göra med mina oxå..
Bor på ett ställe som de är massor med fyrverkerier...inget att göra åt.
Men vill ändå att mina hästar ska ha en bra natt och de tror jag dom får när dom står inne "mot sin vilja" matte tycker de e lugnare så. Har just fått hem ett gäng från Island och vet inte alls hur dom reagerar på fyrvekeriet...Men tar de säkra före de osäkra.....

Ja vi har mycket fyrverkerier här också, inte så mycket att göra åt det liksom. Kan ju inte förbjuda alla runt om att inte fyra raketer direkt. Mina står inne varje natt och är vana med det, så de vill ju gå in :D Ja, det låter smart. Vilken mardröm om hästar som spränger staketen och ut i mörkret! huah :eek:

Liknande trådar

Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 484
Senast: Brynja
·
Anläggning Under rådande snöoväder började jag att fundera på snöröjningen här hemma på vår gård. Jag tänkte på hur man gjorde förr, när hästar...
Svar
12
· Visningar
1 095
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI