Nyår- Hur gör ni?

gaski

Trådstartare
Snart är de nyår och raketerna börjar då smälla. Funderar på hur ja ska göra med mina hästar då ja inte har någon box att ta in de i. Men fick erbjudande att ta upp de till min moster så att de kan dela box. Eller om ja ska ha de kvar hemma (ute).

Hur gör ni med era hästar? Reagerar de mycket på smällarna & färgerna?

Sv: Nyår- Hur gör ni?

Jag har aldrig gjort något speciellt med mina och dom lever idag :D

När vi bodde på landet hade vi utestall en period och då gick hästarna nära huset och där vi small raketerna. Har inget minne av att dom reagerade något nämnvärt. Perla ska alltid vara med i centrum och hon stod vid staketet och kikade har jag för mig.

Där vi stod förut lät vi hästarna gå ute på natten, men hur vi gör i år är inte riktigt bestämt.

Fjalar blir väldigt skärrad av nyårsraketerna, och är det flera dagar efter nyårsafton också.

I mitt stall tar vi in hästarna som vanligt till 16 och sedan får se stå inne. Men jag står i ett stall väldigt centralt i Täby, så det är mycket raketer runt omkring tycker jag.

Jag chansar aldrig på nyår eller valborgsmässoafton!
Min värsta mardröm är ett gäng vettskrämda hästar som spränger hagen och ger sig iväg ut i mörkret.

Tar in hästarna (som normalt går på lösdrift) vid 19 tiden, har ljuset tänt i stallet och en radio på. Brukar gå och släppa ut dom vid 1 tiden på natten och då är det lugnt och skönt i stallet.

Hos oss är nyårsafton som en helt vanlig dag, men de flesta av hästarna är utomhus. Dock får hästarna extra tillsyn till efter midnatt samt att vi har personer i stallet vid tolvslaget.

I gamla stallet var det ett måste att ta in dem, massa raviner som bar med ljudet från alla raketer i byarna runt omkring, vid tolvslaget lät det som om 3e världskriget brutit ut, jag skämtar inte.

Särskilt Silfa har alltid blivit nervös av smällare, de börjar ju smälla direkt affärerna öppnar efter jul och fortsätter sen ett par veckor efter nyår och hon äter knappt någonting under de dagarna står bara och spanar bort mot horisonten. Likadant vid valborg och påsk.

Nu bor vi på ett nytt ställe och jag vet inte hur mycket det kommer att smälla, är lite orolig, men vi bor mer isolerat nu så jag hoppas att det inte ska vara så farligt.

Den ena tycker det är jätteläskigt medans den andra är hur lugn som helst, så lugnet smittar av sig så småningom på den andra också ;) Så vi brukar ta in våra hästar. Vi brukar ha lampan tänd så dom inte ser alla färger och så sätter vi på radion på ganska högt så dom inte hör smällarna lika bra :) Det brukar funka, iallafall för oss :)

Intressant at höra hur ni brukar göra på nyår. Har alltid haft Gáski inne. Men nu har jag 3 km till närmaste stall (efter E10) måste isf rida upp dit. Men de brukar inte vara nå problem. Så jag funderar på att ha de hemma ute eller att rida upp med de. Hur skulle ni gjort i min sits?

Intressant at höra hur ni brukar göra på nyår. Har alltid haft Gáski inne. Men nu har jag 3 km till närmaste stall (efter E10) måste isf rida upp dit. Men de brukar inte vara nå problem. Så jag funderar på att ha de hemma ute eller att rida upp med de. Hur skulle ni gjort i min sits?

Jag vet faktiskt inte... Men det beror på hur dom reagerar på raketerna? Och du kan ju alltid rida till stallet innan dom börjar skjuta raketer. Jag hade nog ridit till stallet. Skönt o veta att dom står inne. Men om dom inte bryr sig om raketerna kanske det är lika bra att ha dom ute?

Det beror på hur mycket raketer det skjuts runtomkring.
Vi tar in alla hästarna på natten då vi bor precis ovanför samhället där Hammargrens fyverkeri fabrik ligger. Mycket smällar och raketer i vårt område, jag kan tänka mig att de anställda på hammargrens har rabatt på smällare.
Våra hästar är inte så rädda för själva ljudet, jag är mest rädd för att nån idiot skall slänga in smällare i hagen.

Jag har ingen aning hur det bryr sig om just raketerna. Sirener och vanliga skott brukar de inte bry sig om. Och om jag rider upp de till stallet måste de dela box brevid två ston (gáski som tror att han hingst kommer väl riva boxen :angel: ) fast de går ju att lösa med att man bara stoppar upp en filt så han inte kan se stona.

Vi tar in hästarna vid 5 tiden och sedan så står dom och mumsar på sitt hö , och dom brukar inte bry sig om raketerna.
men jag brukar gå in i stallet vid tolvtiden och kolla så att allt är bra.
Där vi bor är det inte så mkt raketer som smälls så att det låter inte jätte mkt om raketerna.

Någon är alltid ute hos våra hästar då vi har flera som reagerar jätte mycket och blir hysteriska, sätter på radion när det är osm värst och matar dem med en massa gottis. Allá hästar är inne men de som inte bryr sig så mycket skulle alldeles sökert kunna gå ute uten problem..

I "mitt" stall går de kvar ute, det är lösdrift och finns inte plats att ta in alla hästarna i stallet. Men det ligger ute på landet också, är nog inte så mycket fyrverkerier och smällare där tror jag.

Om jag hade eget stall med rädda hästar/nära samhälle skulle jag ta in dem, ha tänt i stallet och radion på och ge hö så de har fullt upp. Kanske såna där "trav-grejer" i öronen, det vet jag en gammal häst som brukade få ha eftersom han var rädd för ljudet. Fungerade bra.

Jag bor i en by. Och de smäller rätt mycket här. Vet dock inte hur de reagerar att vara ute när de smälls. De kanske skulle klara av det om jag stoppar lite bomull i öronen och ger de mycket hösilage att stå och tugga på.

Jag är ju så smart att jag ser till å skotträna min häst så jag inte skall behöva tänka ÅHH nyår vad skall jag göra av hästen;):D
Så min häst skiter totalt i alla smällarna

även hunden min han kan jag ta med ut om jag så vill han bryr sig inte heller..

Har man djur som får panik så skulel jag se till att ge dom lugnande de året sedan tycker ajg det är ens plikt att träna bort de till året efter..inns kurser både för häst och för hund just skottkurser där amn skjter för att djuren skall vänja sig=)

Oftast orkar inte häst/hundägare gå kurser utan det är ju lättare att skrika..sluta smälla smällare:)

Eller så lägger man pengar på att gå roligare kurser, ställer in hästen i ett stall och sätter på radion :idea:

vi ställer in hästarna i stallet sätter på radion och stänger alla dörrar funkar väldigt bra =)

Liknande trådar

Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 484
Senast: Brynja
·
Anläggning Under rådande snöoväder började jag att fundera på snöröjningen här hemma på vår gård. Jag tänkte på hur man gjorde förr, när hästar...
Svar
12
· Visningar
1 095
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI