Nya Wintec Pro Dressage!

Lipan

Trådstartare
Är det någon som har testat denna?

Jag provred en idag, med Contourbloc, och gillar den! Att den dessutom är den enda sadel som legat bra på min kära häst kanske färgar mig lite. :grin:
Testade dock Bates Innova Extended tidigare i veckan och tyckte att jag satt fast alldeles för mycket i den, och inte riktigt kom ned i sadeln. Då kändes Wintec'en mycket trevligare!

Är nyfiken på era åsikter om denna sadel, gärna i jämförelse med Isabell Werth, om någon testat båda?
 
Senast ändrad:
Sv: Nya Wintec Pro Dressage!

Gick den att få tag i i Sverige?
Här har inte ÅF fått in den än.
/T
 
Sv: Nya Wintec Pro Dressage!

Ahh, kommer ihåg att utprovaren snackade om nån sån sist hon var här... nu kommer jag inte ihåg om den var rak eller böjd i bommen?
Upplys mig gärna :) Du har ingen bild? :]
 
Sv: Nya Wintec Pro Dressage!

Kl/svar till alla :)

pic_show_id29103279.html


Det är alltså denna modell jag menar. (den ligger inte i bakvikt, hon står och vilar på ena benet)

Min åf fick in den i onsdags och jag hade första tjing fast den egentligen var tänkt som en demosadel. Är mycket glad för det, för nu är den min!

Min häst är väldigt rak i ryggen när hon jobbar, och enligt åf ska den vara rakare än Isabellen. Har 17" i sitsen och tycker inte att den känns liten trots att min rumpa inte är i minsta laget, haha.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya Wintec Pro Dressage!

Men duuu, den såg itne alls oskön ut ^^
Visst ligger den mellan Wintec 500 och Isabellen i prisklassen eller? Tror min utprovare svamlade om det...
Fast om den är ännu rakare än Isabellen så är det nog inget för mig... :(
 
Sv: Nya Wintec Pro Dressage!

Jag är egentligen inte riktigt van vid att rida i syntetsadel, men visst är den skön! Tyckte att jag fick en mycket trevlig sits och känsla i den.

Kostar som Isabellen, där jag tittat i alla fall.
 
Sv: Nya Wintec Pro Dressage!

tycker den påminner mkt om innovan? (på bilden)
 
Sv: Nya Wintec Pro Dressage!

Jag vet inte hur mycket det är "samma sadel" som Innovan, men det ser ju onekligen ut så. Gissar på att anledningen till att jag gillade denna bättre, är att jag provred en Innova Extended och Wintec'en har nån mitt-emellan-variant av knästöden.
Dock låg Wintec'en bättre på min häst, vet inte om det är skillnad på bossorna, då jag hade samma koppjärn i. Nån som har koll?
 
Sv: Nya Wintec Pro Dressage!

Det kan vara bommen som skiljer. Innovan är inte spikrak utan mera ett mellanting. Isabellen är rakare än Innovan. Om denna är rakare än isabellen så bör det skilja ganska mkt på just bommen på Innovan och denna.
Men själva designen på sadeln är istället lika?
 
Sv: Nya Wintec Pro Dressage!

Intressant! Jag har bara hört från åf att bommen på denna ska vara rakare än Isabellen, men vet inte helt säkert. Är det så så förklarar det ju saken :)

Jo, det yttre är väldigt likt.
 
Sv: Nya Wintec Pro Dressage!

Jag har fått informationen från grossisten att denna ska vara lite lätt mer böjd än isabellen och att den släpper tidigare från ryggen. Den är även smalare i sätet än isabellen, kortare bossor och med lite andra nya "features" (nytt material på undersidan av sadeln, förändringar på stigläderfästena och nytt system för att byta koppjärn och paneler. bla) hästen vi provade den på avskydde isabellen men älskar innova. han verkar tycka om denna också. han är inte helt rak i ryggen + liiite överbyggd.

Provred den i veckan och gillar den! Vi får hem både denna med contourblock till en av hingstarna och två av dom nya allroundsadlarna (som är väldigt trevliga också!) till två av ponnyerna.


rek pris ska vara ca 1000 kr billigare än isabellen.

Stilett: jag tycker inte alls att den är lik innova (extended, inte prvad den andra) att rida i. jag yupplevde den mer lik isabell men utan den breda midjan. Nu provade jag den bara som hastigast på en för närvarande något ostabil häst och utan stigbyglar :angel: men återkommer nästa vecka när min kommer och jag provat rida i den ordentligt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Nya Wintec Pro Dressage!

vet int ehur just denna är att rida i, men utseendet är den ju lik Innovan...men om den känns mer som isabellen att rida i så är det bara en fördel :-) jag tycker nättre om isabell än innova
 
Sv: Nya Wintec Pro Dressage!

Jag själv har inte haft en Isabell, men hört så mycket bra om den att jag funderade på en sån innan jag hittade den här.

Tyckte inte att denna var lik Innovan att rida i (dock bara ridit i Innovan en gång, kändes som att jag inte kom ner i sadeln riktigt), utan mest till utseendet. Trodde dock att det var "samma" sadel i bom osv. men Innovan glappade baktill, vilket Wintec'en inte gör...?

Idag blev det ett lättare dressyrpass och jag kände mig verkligen som ett med hästen, är skitnöjd med min nya sadel! :love:

Intressant att se vad du tycker om den, då det verkar vara få som fått hem den än!
 
Sv: Nya Wintec Pro Dressage!

visa gärna mer bilder på sadeln till häst.
Jag har inte sett sadeln själv IRL
 
Sv: Nya Wintec Pro Dressage!

nä, denna har fått en egen bom. vet inte hur svängd/rak den är i förhållande till innovan men jag fick iaf uppfattningen att den ska vara mer svängd än isabellen.

Det är inte så konstigt att få har den eller ens har hört talas om den då den lanserades i sverige förra tisdagen ;) så dom första sadlarna som är sålda har levererats nu i dagarna! :) Väntar med spänning på våra sadlar! Jag gillar innovan men det kan vara skönt att bli lite mer rörlig i sadeln och inget slår ju "mocka-sitsen" :love:
 
Sv: Nya Wintec Pro Dressage!

KL

Hmm...om den är rakare än innovan men släpper tidigare än isabellen kanske jag äntligen har hittat nåt som både jag och hästen kan gilla!
Jag gillar innovan, men iom. att hästen nu har blivit väldigt rak så har jag inte ens provat att prova den, och isabellen gilalr jag också, men den har varit för lång för hästen (arab som har haft ländproblem pga, att sadeln)

Och jag som ÄLSKAR syntet!

SKulle jättegärna se mer bilder, speciellt underifrån på bossorna och så.

ps: nån som vet exakt hur lång den är i 17"? och vad är det bredaste man kan få den i?
 
Sv: Nya Wintec Pro Dressage!

mmm man blev väldigt fast i innovan.
det kändes ok på träning men under tävling blev det ju jättejobbigt.
 
Sv: Nya Wintec Pro Dressage!

Får lov att uppdatera med lite bilder imorgon, hade fullt upp med annat idag!

Bredaste är väl Wintec's vita järn, vet dock inte hur många grader det är.
 
Sv: Nya Wintec Pro Dressage!

det vita järnet är 105 grader
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är inne på att köpa en Bates dressyrsadel, vet dock inte hur stor skillnad det är mellan Innova och New Dressage? Har inte...
Svar
1
· Visningar
1 467
Senast: Nevermind
·
Utrustning Min gamla Wintec Isabell håller på att falla i bitar av ålder och slitage, men som tur är så räcker skatteåterbäringen precis till en ny...
Svar
5
· Visningar
1 081
Senast: svea
·
S
Dressyr Nu lånade jag hem en sadel på prov idag, en Wintec Pro med contour block...syntetmocca varianten av en Bates Innova. Första sadel som...
Svar
15
· Visningar
4 469
Senast: __Stilett__
·
H
Utrustning Jag är på sadeljakt och har fastnat för ett par stycken av Wintecs sadlar. Den ena är en Isabell Werth, ullstoppad. Den har legat på...
Svar
6
· Visningar
1 308
Senast: HallonDoft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp