Sv: Nya V-hingstar
Fattar inte heller varför man inte får säga vilka de är. Men jag har räknat ut det ändå
Den ena börjar på W och är efter tysk W hingst
Den andra börjar på H och är efter den hingst med höst Blup på sin hoppning
.
Båda har varit i avel länge, har förärvningsäker stam , har inget BLUP men ändå AB.
Håller med om att de båda borde stå på V, minst.
Hingsten på W har jag fortfarande ingen aning om....
Vad gäller H, så har han väl gett ganska bra hästar i början av sin avelskarriär? Det är väl de senaste 10 åren som inte blivit nått seriöst?
Tror att hingstarna på Naturlig betäckning får mer "oseriösa" ston o stoägare eftersom dom är billigare, än vad dom egentligen förtjänar och i förhållande till semin hingstar.
(Känner Cairo's hingshållare och såg vad han fick för material förra året, suck.)
Enligt mig så kanske man inte ska bry sig så mycket om att man har en avkomma till en hingst som sänkts till V... Cairo har inte blivit rättvist bedömd pga utlands tävlingar och få avkommor i sverige. Enligt mej en högkvalitativ hingst jag gärna vill se mkt mer avkommor efter.!
Själv får jag ett föl efter uskudar om lite mer än en månad. Blev först arg när jag fick veta att han sänkts, inte helt konstigt. Men har sen tänkt över att det kvittar för min del. Fölet blir samma föl ändå, jag ska ha den till privat bruk, inte sälja. Den kommer förmodligen gå de klasser den är tilltänkt. Vad mer kan jag begära?
Om man inte har planer på att plocka fram en stjärna, kanske man ska tänka över sitt hingstval.... Det finns ju de som vill ha trevliga hobbyhästar, som då gärna använder de billigare hingstarna. Dessa hobbyhästar kommer kanske aldrig till 3-års eller kvalitets, och det, tror iallafall jag, är en stor anledning till att flera bra hingstar sätts på V,...
De avkommor som plockas fram nu, efter sänkning är väl inte berättigade att visas på 3-års eller kvalitets? Så de avkommor Cairo får nu räknas väl inte in i bedömningsstatistiken??