Nya V-hingstar

Sv: Nya V-hingstar

Fast att enstaka avkommor efter en hingst blir jättebra kan inte uppväga om merparten av avkommorna blir mediokra.
Hans egna tävlingsmeriter spelar ju kanske egentligen inte så stor roll, om han inte nedärver sina egenskaper.
Våra avelshingstar ska ju helst föra aveln framåt och det är en hel del hingstar som inte gör det även om de har superkvalitéer själva.

huvudet på spiken

Jag trodde faktiskt att han redan var sänkt, blev lite överraskad när jag såg att han inte är det. Och att han ändå får såpass många ston, när andra i mitt tycke bättre och mer välstammade hingstar som Majim G, Szkopul och Looping (för att nu ta några andra hingstar på naturlig) får färre. Men man kan inte förstå allt, han kanske står på en geografiskt bra belägen hingststation.

Looping står på semin!

Fattar inte heller varför den nämnda fuxhingsten inte sänkts!
Även om jag personligen gillar hingsten så är det lite märkligt att Niklas ej sänkts?
Han har heller inget blup trots många år i aveln, dock har han många tävlande avkommor kanske är därför?

Fast att enstaka avkommor efter en hingst blir jättebra kan inte uppväga om merparten av avkommorna blir mediokra.
Hans egna tävlingsmeriter spelar ju kanske egentligen inte så stor roll, om han inte nedärver sina egenskaper.
Våra avelshingstar ska ju helst föra aveln framåt och det är en hel del hingstar som inte gör det även om de har superkvalitéer själva.

Nej, att enstaka avkommor inte uppväger merparten förstår jag, men i mitt fall är det de enda två avkommorna jag känner väl efter honom, så jag har väl haft turen att träffa de som är ibland de bättre då;)
Sedan är det då stomaterialet som betyder så mycket, med just de hästarna e. Bourbon jag känner så är stostammen väldigt förärvningssäker med mycket bra temperament, och det är mycket därför jag avlar på den. Att sedan stoet är efter en hingst som är sänkt spelar mindre roll för mig när hon har den stostammen bakom sig, men det var inte det tråden handlade om nu.

Niklas godkändes på prestationer när han var lite äldre och har inte så många avkommor. Men de få han har har varit framstående på championat och vad det nu varit, minns inte exakt, men de har väl alla varit uppfödda av hans ägarfamilj.

Håller helt med om det.
Den jag tänker på har varit i avel i snart 15 år och har ändå inte ens lyckats skramla ihop tillräckligt många visade avkommor (15) för att ens få ett blup-index... Och jag är inte så förvånad att avkommorna inte visats, med tanke på de avkommor jag själv har sett.
Varför ens diskutera en hingst om inte namnet skrivs ut??? Det finns ju massa hingstar som diskuteras i var och varannan tråd, så varför inte denna?

Varför ens diskutera en hingst om inte namnet skrivs ut??? Det finns ju massa hingstar som diskuteras i var och varannan tråd, så varför inte denna?

Fattar inte heller varför man inte får säga vilka de är. Men jag har räknat ut det ändå:idea:

Den ena börjar på W och är efter tysk W hingst
Den andra börjar på H och är efter den hingst med höst Blup på sin hoppning:angel:.

Båda har varit i avel länge, har förärvningsäker stam , har inget BLUP men ändå AB.

Håller med om att de båda borde stå på V, minst.

Har ingen aning varför man inte får skriva ut namnet, faktiskt. Det blir lite fånigt.

Fattar inte heller varför man inte får säga vilka de är. Men jag har räknat ut det ändå:idea:

Den andra börjar på H och är efter den hingst med höst Blup på sin hoppning:angel:.

Båda har varit i avel länge, har förärvningsäker stam , har inget BLUP men ändå AB.

Och jag som var bergsäker på att de "hoppade på" min favvohingst (och nu avlidne) Nactus (då många här ifrågasatt honom förut)... Men de två ni skriver om va ju så tom jag förstår varför ni undrar varför de har kvar sina ABn :angel:

:crazy:

Hingsten på W har jag fortfarande ingen aning om....
Vad gäller H, så har han väl gett ganska bra hästar i början av sin avelskarriär? Det är väl de senaste 10 åren som inte blivit nått seriöst?
Tror att hingstarna på Naturlig betäckning får mer "oseriösa" ston o stoägare eftersom dom är billigare, än vad dom egentligen förtjänar och i förhållande till semin hingstar.
(Känner Cairo's hingshållare och såg vad han fick för material förra året, suck.) :crazy:

Enligt mig så kanske man inte ska bry sig så mycket om att man har en avkomma till en hingst som sänkts till V... Cairo har inte blivit rättvist bedömd pga utlands tävlingar och få avkommor i sverige. Enligt mej en högkvalitativ hingst jag gärna vill se mkt mer avkommor efter.!
Själv får jag ett föl efter uskudar om lite mer än en månad. Blev först arg när jag fick veta att han sänkts, inte helt konstigt. Men har sen tänkt över att det kvittar för min del. Fölet blir samma föl ändå, jag ska ha den till privat bruk, inte sälja. Den kommer förmodligen gå de klasser den är tilltänkt. Vad mer kan jag begära?

Om man inte har planer på att plocka fram en stjärna, kanske man ska tänka över sitt hingstval.... Det finns ju de som vill ha trevliga hobbyhästar, som då gärna använder de billigare hingstarna. Dessa hobbyhästar kommer kanske aldrig till 3-års eller kvalitets, och det, tror iallafall jag, är en stor anledning till att flera bra hingstar sätts på V,...

De avkommor som plockas fram nu, efter sänkning är väl inte berättigade att visas på 3-års eller kvalitets? Så de avkommor Cairo får nu räknas väl inte in i bedömningsstatistiken?? :confused:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Jag har fått "riktiga" glasögonen för första gången, ett par distansglasögon och två par läsglasögon. Mina läsglasögon från mataffären...
2
Svar
24
· Visningar
1 941
Senast: gul_zebra
·
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
13 078
Senast: Nahar
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka