Nya V-hingstar

Sv: Nya V-hingstar

Håller helt med om det.
Den jag tänker på har varit i avel i snart 15 år och har ändå inte ens lyckats skramla ihop tillräckligt många visade avkommor (15) för att ens få ett blup-index... Och jag är inte så förvånad att avkommorna inte visats, med tanke på de avkommor jag själv har sett.

Jag är inte helt säker men såldes inte han till USA eller var det Canada. Jag kanske snurar ihop det med någon annan hingst men jag tror att han såldes utomlands.

Bourbon blev jag lite överraskad av, visst, blup-värdena är inget vidare. Men med tanke på stammen och de egna prestationerna är åtminstone jag lite överraskad att han inte nedärvt sig bättre. Eller vad säger ni? Nån som har sett några avkommor?

Bourbon var det året vårt föl föddes årets Rookie, p.g.a alla superbra resultat på föl mönstringar och 3 årstest.
Problemet har väl varit att han tävlat och då fungerat dåligt på semin samtidigt. Vår avkomma är riktigt snygg och har ett super temperament, tyvärr inte speciellt mycket riden då hon har haft föl! Men själv tävlar han Grand Prix dressyr vilket borde räcka för egna prestationer!
I år har vi ett sto föl med den prominenta stammen Cairo - Bourbon! Bra jobbat!

Håller helt med om det.
Den jag tänker på har varit i avel i snart 15 år och har ändå inte ens lyckats skramla ihop tillräckligt många visade avkommor (15) för att ens få ett blup-index... Och jag är inte så förvånad att avkommorna inte visats, med tanke på de avkommor jag själv har sett.

Det är väl snudd på skandal om han varit avel så länge, inte fått blup och inte blivit minst satt på V-listan:confused: Då kan man ju verkligen börja undra vad som gör att han blir kvar när andra som förklaringar som utlandsvistelse blir sänkta. Verkar inte som systemets fungerar.

Bourbon var det året vårt föl föddes årets Rookie, p.g.a alla superbra resultat på föl mönstringar och 3 årstest.
Problemet har väl varit att han tävlat och då fungerat dåligt på semin samtidigt.

Men är det verkligen så? Han har ju ändå 191 avkommor, problemet är väl att de inte varit särskilt bra av blup-värdena att döma?

Han var årets Rookie det året jag tror det var 2001, alla hans avkommor gick i topp! Gränsbo hade själv hingst dom visade e. Bourbon! Och visst tävlar han Grand Prix dressyr själv! Ibland förstår jag inte vad avelsvärderings nämnden går efter!

Måste nog säga att det finns andra hingstar som jag trodde skulle hänga på lut för både Bourbon och Cairo *
(tycker utlandsvistelse är en befogad anledning till att inte ha så många avkommor. Känns som typisk svensk byråkrati att inte kunna se till omständigheterna)

Det är väl snudd på skandal om han varit avel så länge, inte fått blup och inte blivit minst satt på V-listan:confused: Då kan man ju verkligen börja undra vad som gör att han blir kvar när andra som förklaringar som utlandsvistelse blir sänkta. Verkar inte som systemets fungerar.

Jag hittar bla en kille som stämmer in men vet inte om jag får lov att skriva namn.. men gällande honom skulle jag hemskt gärna vilja veta vad han har som övriga V hingstar inte har?

Om det är samma vi tänker på så skulle även jag vilja veta vad som gör att han får fortsätta.

Jag har ju också en avkomma efter Bourbon, och vet att jag skrev här på buke för några år sedan att han förmodligen kommer ligga i risksonen för V iom att inte varit så aktiv i aveln de senaste åren.
Jag är en av de som bidragit till att Bourbons blup inte höjts, min är en häst med stora kvaliteter, men som jag inte visat på 3 års eller kvaliteteten.

Kl

Hur påverkar det ex mitt sto i framtida avel när fadern sätts på V eller ev sänks i framtiden?

Det påverkar inte ditt sto direkt, mer än att man kanske anser att hennes avelsvärde på pappret är lägre än om han hade fått höjd avelsvärdeklass....
Och möjligen att det kan bli svårare att få ordentligt betalt för en avkomma, även om den är bra.

Enligt BLUP står följande på V
Positano H (SWB) H 1996 997 Pomme Royal - exporterad

Är han exporterad?. Jag hörde att han och äg hade flyttat t Usa för ett tag. Annan ryttare som rider honom där iallafall men samma svenska står som ägare. Tävlad en del. :laugh:

Någon som vet ngt om honom/avkommor?

Det påverkar inte ditt sto direkt, mer än att man kanske anser att hennes avelsvärde på pappret är lägre än om han hade fått höjd avelsvärdeklass....
Och möjligen att det kan bli svårare att få ordentligt betalt för en avkomma, även om den är bra.

Ja, det var så jag tänkte, fast då påverkar det ju ganska rejält i alla fall. Tur att mamman är Elit-sto. Sedan är det väl bara att börja tävla min häst antar jag..

Hursom känns det rätt trist när man själv är drabbad av att ett framtida avelssto får sin fader sänkt.

Äh, säg första bokstaven åtminstone? Det finns ju hur mycket hingstar som helst i avel, ska man leta igenom alla...

Han var årets Rookie det året jag tror det var 2001, alla hans avkommor gick i topp! Gränsbo hade själv hingst dom visade e. Bourbon! Och visst tävlar han Grand Prix dressyr själv! Ibland förstår jag inte vad avelsvärderings nämnden går efter!

Blup-värdena, tror jag. Bourbon har jättedåliga blup-värden.

Jag har lånat magen på ett Bourbon sto den här säsongen, hon hade 88888855 på sitt 3-årstest, de två sistnämnda siffrorna för hoppningen kan bero på att hon var löshoppad 3 ggr innan testet ( dressyrmänniskor som ägde henne då...för hoppa kan hon i dag). Diplom som gångartshäst.
Kompisen äger en Bourbon valack som fick 87777889 på sitt 3 årstest.
Båda dessa har fantastiskt bra ridbarhet, valacken är 4 i år och stoet är 10 åroch placerad LA dressyr därefter i avelsboxen.
Bourbon har placeringar i msv hoppning och placeringar i GP själv, så jag vet inte riktigt hur de gör när de sänker en i mina ögon OK hingst, i alla fall jämfört med många andra.

Jag lånar gärna magen på stoet flera gånger även om hennes pappa har V.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Jag har fått "riktiga" glasögonen för första gången, ett par distansglasögon och två par läsglasögon. Mina läsglasögon från mataffären...
2
Svar
24
· Visningar
1 941
Senast: gul_zebra
·
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
13 078
Senast: Nahar
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka