nya trix från SPAM-företagen?

T

taskmört

att skicka mailmeddelanden att de dragit pengar från ens kreditkort!? för varor man inte beställt. Bankkontot orört.*andas ut* Kan det vara så att det är nåt nytt djävuilskap :devil: :devil: :devil:de hittat på för att få folk att röja att ens e-post är i drift, genom att få en att öppna och läsa eller svara.? Nån annan som råkat ut?
 
Jag fick ett liknande mail idag. Till en adress som egentligen inte är min utan står som ansvarig för en sida på nätet, men posten vidarebefordras ju till mig. Så på det sättet kan jag ju vara tämligen säker på att detta inte har något att göra med mig alls. Och hur skulle de kunna veta min e-post och kreditkortsnummer? Nej... bluff och båg. Och ja, de hoppas att du röjer dig genom att på något vis bekräfta att din e-post är i drift och sedan är det kört. Det bästa du kan göra är att strunta i mailet och kasta det.
 
Jag har också fått det mailet. Till en mailadress som jag har haft i min profil här på buke förut, och det var det enda stället den mailadressen någonsin har använts/visats.... :smirk: Får ofta spam-mail till den adressen, så antingen har dom hittat min mailadress här på buke eller så har någon vänlig medbukefalist använt den mailadressen och angett den på något skräp-ställe... Svarar aldrig, öppnar nästan aldrig utan slänger direkt. Tycker dock det var ganska fräck rubrik - att skriva att dom hade dragit pengar från ens konto - och att man skulle ringa ett telefonnummer om det inte stämde. Jomenvisst, hur mycket kostar inte det numret då?..... :angel:

Men vad jag undrar över är om det inte är förbjudet nu igen att skicka spam till folk som inte själva har gått med på det? (det var ju det förut, men när dom tog bort den lagen så exploderade min mailbox, så det verkar ju som om dom som skickar spam håller lite koll på såna regler i alla fall?.... :confused: ).
 
Har ni inte läst det senaste då? Man vill nu införa frimärke på epost pga allt spam!

Jag har fått liknande mail som dig!
 
Japp, nytt trix. Och längre ner i mailet står det att det är något fel och att man ska maila in sitt kontokortsnummer så att de kan rätta till det. Tror inte det.

Jag har också i helgen fått ytterligare ett nytt 'trix'. Ett mail till användare av mailkonto på xxx-domänen, som påstod att jag skickat virus (eller om det var spam, minns inte) och att jag kunde logga in på ett viss ställe (lösenord var medskickat i mailet) och se loggen. Det var bara det att mailet kom från staff@<min egen domän> och eftersom det är min domän så vet jag att mailet är falskt. Så får ni något liknande, logga inte in.
 
Ah, right, de där telefonnumrena... Den var ny. Usch, säkert en massa som ringer det där numret också...

Jag är osäker på hur det fungerar med spam. Här i Sverige är det väl förbjudet men frågan är ju hur det fungerar utomlands. Det mesta skräpet kommer ju från amerikanska företag, iaf till mig. Någon som vet vad som gäller? Har man fått ett svenskt utskick på halsen så blir man ju oftast av med det om man mailar och säger till, men det fungerar ju inte med de utländska avsändarna. Svarar man får man enbart mer post så jag vågar aldrig klicka på deras "avbeställ"-länkar eller svara med ett "unsubscribe" i ämnesraden.

@Fraggeltess
Läste också det där i tidningen. Tycker det verkar bra om man kan gå enligt tidmodellen, så datorn behöver göra uträkningar innan den kan skicka ett mail. För mig kommer det inte att påverka speciellt mycket men om man kan komma åt spam-företagen så blir jag väldigt lycklig. Men det gäller också att systemet är säkert så att alla tvingas gå igenom samma procedur så inte de lätt kan ta sig runt det. Nyfiken är jag iaf och det ska bli intressant att se om de kommer fram med något bra.
 

Liknande trådar

Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 450
Senast: Cämz
·
Utrustning I slutet av augusti beställde jag ett träns mot postförskott. På hemsidan står det att deras mål är att kunden ska ha tränset innom 10...
Svar
18
· Visningar
1 354
Senast: Elshacera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp