Nya TR: Tillåtet att leda i grimma med kedja

Någon insatt som kan upplysa en okunnig om vad "tippning" är? "Spö får användas högst två gånger totalt under ritten, inklusive tippning."

"...sidostycken och nosgrimman tillsammans inte får ha en hävstångsinverkan, för då räknas inte huvudlaget som ett träns."
Detta förstår jag inte heller, jag vill minnas att det varit uppe för diskussion i en annan tråd men jag hittar det inte nu. Kom någon fram till exakt vad som menas? Jag har svårt att se hur sidostycke och nosgrimma ihop någonsin kan skapa en hävstångsinverkan och hur något kommersiellt tillverkat huvudlag inte kan klassas som ett träns. Är det sidepull med cross-under de menar?

"...sidostycken och nosgrimman tillsammans inte får ha en hävstångsinverkan, för då räknas inte huvudlaget som ett träns." Detta förstår jag inte heller, jag vill minnas att det varit uppe för diskussion i en annan tråd men jag hittar det inte nu. Kom någon fram till exakt vad som menas? Jag har svårt att se hur sidostycke och nosgrimma ihop någonsin kan skapa en hävstångsinverkan och hur något kommersiellt tillverkat huvudlag inte kan klassas som ett träns. Är det sidepull med cross-under de menar?
Högst oklart. Såg att de hade lagt in ny länk till bilaga med bilder men fann ingen klarhet där heller..
https://ridsport.se/download/18.244...1672132445734/TR II 2023 Dressyr_betsling.pdf

Någon insatt som kan upplysa en okunnig om vad "tippning" är? "Spö får användas högst två gånger totalt under ritten, inklusive tippning."

"...sidostycken och nosgrimman tillsammans inte får ha en hävstångsinverkan, för då räknas inte huvudlaget som ett träns."
Detta förstår jag inte heller, jag vill minnas att det varit uppe för diskussion i en annan tråd men jag hittar det inte nu. Kom någon fram till exakt vad som menas? Jag har svårt att se hur sidostycke och nosgrimma ihop någonsin kan skapa en hävstångsinverkan och hur något kommersiellt tillverkat huvudlag inte kan klassas som ett träns. Är det sidepull med cross-under de menar?
En polare gjorde en kandidat på ämnet där hon tar upp tippning. Ska se om jag kan hitta den, tror dessvärre inte att den är publicerad än.

Högst oklart. Såg att de hade lagt in ny länk till bilaga med bilder men fann ingen klarhet där heller..
https://ridsport.se/download/18.2442ca3c18529a9afe8c07df/1672132445734/TR II 2023 Dressyr_betsling.pdf
I ärlighetens namn så ser jag inget träns i deras lista som verken har hävstångsinverkan från nosgrimma+sidostycke eller ens beskrivs som icke-tillåtet pga detta. Det hade varit intressant att höra var de hittat underlag för att göra en sån tolkning...

I ärlighetens namn så ser jag inget träns i deras lista som verken har hävstångsinverkan från nosgrimma+sidostycke eller ens beskrivs som icke-tillåtet pga detta. Det hade varit intressant att höra var de hittat underlag för att göra en sån tolkning...
Nej exakt, inte jag heller. Bäst är väl att maila förbundet och fråga.

"tippning" är typ ett lätt spöslag på bogen för att ex få hästen att hoppa av.

Det känns som att de gjort en feltolkning av ordet hävstång? Och egentligen menar all form av "kraft överförs från bettet till nosen"? Det enda exemplet på tolkning jag sett är från Storbritannien, och där har det definitivt inte varit fråga om någon faktisk hävstångsverkan. Processen är lite märklig när man går ut med regeländringar men inte kan svara på vad som menas. :confused:

Jag skulle gissa att de menar typ Micklem med clips om jag var tvungen att komma på nåt. Men det är ju inte hävstångsverkan egentligen, så isåfall har de ju fel.

Det jag vet som blev otillåtet (i Storbritannien) i och med regeländringarna nu är Quantum. Det finns en liten stabiliserande effekt i nosgrimman på det, så att något av tygeltaget rent hypotetiskt kan verka på nosen, men definitivt ingen hävstång.

Det jag vet som blev otillåtet (i Storbritannien) i och med regeländringarna nu är Quantum. Det finns en liten stabiliserande effekt i nosgrimman på det, så att något av tygeltaget rent hypotetiskt kan verka på nosen, men definitivt ingen hävstång.
Hmm, det är det tränset där nosgrimman går genom sidostyckena va? Jag kan vara ute och cykla men tror att det redan varit otillåtet i Sverige... 🤔

Hmm, det är det tränset där nosgrimman går genom sidostyckena va? Jag kan vara ute och cykla men tror att det redan varit otillåtet i Sverige... 🤔

Ja, här verkar det falla på att "konstruktionen inte finns avbildad i TR". Där har det varit okej fram till den nya formuleringen, med någon hänvisning till att nosgrimmans effekt numera inte är godkänd. :confused:

"tippning" är typ ett lätt spöslag på bogen för att ex få hästen att hoppa av.
Tippning är väl kort och gott ett slag framför sadeln/på bogen vid avsprång på hinder?

Har aldrig hört någon säga att man tippar hästen om man duttar/slår/petar på bogen i andra sammanhang 🤔

Nu har nyheterna i TR börjat gälla. Hårdare regler om blod på hästen är en nyhet liksom strängare syn på spöanvändning inom hoppningen.
Vilka avundsjuka och eller okunniga pajaser har satt ihop detta reglemente om att klonade hästar inte får tävla? De måste ju blandat ihop ICSI med kloning.

Hur förklarar man annars att en handfull kloner, globalt, nekas att tävla i Sverige medan x antal rullor med hästar bestående av 10-15 helsyskon födda samma år anses ok och vad man kan misstänka helt naturligt 🤔🙄😆

Vilka avundsjuka och eller okunniga pajaser har satt ihop detta reglemente om att klonade hästar inte får tävla? De måste ju blandat ihop ICSI med kloning.

Hur förklarar man annars att en handfull kloner, globalt, nekas att tävla i Sverige medan x antal rullor med hästar bestående av 10-15 helsyskon födda samma år anses ok och vad man kan misstänka helt naturligt 🤔🙄😆
Min fundering i detta är: är det ryttaren eller hästen som tävlar? Det kommer alltid finnas bra hästar. Och som sagt, embryotransfer är ok?

Min fundering i detta är: är det ryttaren eller hästen som tävlar? Det kommer alltid finnas bra hästar. Och som sagt, embryotransfer är ok?
Ja varför ett nationellt förbund ska styra aveln kan man verkligen fråga sig. Än mer när de går emot sitt eget internationella förbund. ET är ok, ICSI likaså. Men kloning liksom.

Hur många fälttävlansryttare på kotinenten har inte en avkomma till Gemini xx (klonen av Gem Twist xx) hemma i stallet liksom? Varför skulle inte han få tävla om de ville det?

Kan vi förvänta sig att nästa steg är att avkommor till kloner kommer stoppas?

Det här känns ungefär lika genomtänkt som att travarblod (väl fortfarande 🤔 ) i första leden hos SWB ger/gett grå papper 🙄 Detta fast det är en fullt godkänd ras att mixa in hos t.ex SF och BWP som i sin tur inte verkar vara/varit något problem hos SWB 😑

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 791
Senast: Hedinn
·
Tävling TR I mom 136 ändras från "På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande." till "se respektive gren TR"...
Svar
2
· Visningar
2 964
Senast: Lady_S
·
Distans Nya TR har kommit ut, där står det så här... Dvs detta måste då även gälla både Distansen och WE (under Risdportförbundet): Detta...
2
Svar
33
· Visningar
4 998
M
Körning Har ni koll på de nya TR reglerna som gäller från nästa år......Alla andra tävlingsgrenar håller på att utveckla sporten, körningen TR...
2
Svar
23
· Visningar
1 973
Senast: Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka