- Svar: 18
- Visningar: 2 227
Nu har nyheterna i TR börjat gälla. Hårdare regler om blod på hästen är en nyhet liksom strängare syn på spöanvändning inom hoppningen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Högst oklart. Såg att de hade lagt in ny länk till bilaga med bilder men fann ingen klarhet där heller.."...sidostycken och nosgrimman tillsammans inte får ha en hävstångsinverkan, för då räknas inte huvudlaget som ett träns." Detta förstår jag inte heller, jag vill minnas att det varit uppe för diskussion i en annan tråd men jag hittar det inte nu. Kom någon fram till exakt vad som menas? Jag har svårt att se hur sidostycke och nosgrimma ihop någonsin kan skapa en hävstångsinverkan och hur något kommersiellt tillverkat huvudlag inte kan klassas som ett träns. Är det sidepull med cross-under de menar?
En polare gjorde en kandidat på ämnet där hon tar upp tippning. Ska se om jag kan hitta den, tror dessvärre inte att den är publicerad än.Någon insatt som kan upplysa en okunnig om vad "tippning" är? "Spö får användas högst två gånger totalt under ritten, inklusive tippning."
"...sidostycken och nosgrimman tillsammans inte får ha en hävstångsinverkan, för då räknas inte huvudlaget som ett träns." Detta förstår jag inte heller, jag vill minnas att det varit uppe för diskussion i en annan tråd men jag hittar det inte nu. Kom någon fram till exakt vad som menas? Jag har svårt att se hur sidostycke och nosgrimma ihop någonsin kan skapa en hävstångsinverkan och hur något kommersiellt tillverkat huvudlag inte kan klassas som ett träns. Är det sidepull med cross-under de menar?
I ärlighetens namn så ser jag inget träns i deras lista som verken har hävstångsinverkan från nosgrimma+sidostycke eller ens beskrivs som icke-tillåtet pga detta. Det hade varit intressant att höra var de hittat underlag för att göra en sån tolkning...Högst oklart. Såg att de hade lagt in ny länk till bilaga med bilder men fann ingen klarhet där heller..
https://ridsport.se/download/18.2442ca3c18529a9afe8c07df/1672132445734/TR II 2023 Dressyr_betsling.pdf
Nej exakt, inte jag heller. Bäst är väl att maila förbundet och fråga.I ärlighetens namn så ser jag inget träns i deras lista som verken har hävstångsinverkan från nosgrimma+sidostycke eller ens beskrivs som icke-tillåtet pga detta. Det hade varit intressant att höra var de hittat underlag för att göra en sån tolkning...
"tippning" är typ ett lätt spöslag på bogen för att ex få hästen att hoppa av.Någon insatt som kan upplysa en okunnig om vad "tippning" är? "Spö får användas högst två gånger totalt under ritten, inklusive tippning."
"...sidostycken och nosgrimman tillsammans inte får ha en hävstångsinverkan, för då räknas inte huvudlaget som ett träns." Detta förstår jag inte heller, jag vill minnas att det varit uppe för diskussion i en annan tråd men jag hittar det inte nu. Kom någon fram till exakt vad som menas? Jag har svårt att se hur sidostycke och nosgrimma ihop någonsin kan skapa en hävstångsinverkan och hur något kommersiellt tillverkat huvudlag inte kan klassas som ett träns. Är det sidepull med cross-under de menar?
Aha, har aldrig hört det uttrycket innan, tack!"tippning" är typ ett lätt spöslag på bogen för att ex få hästen att hoppa av.
I ärlighetens namn så ser jag inget träns i deras lista som verken har hävstångsinverkan från nosgrimma+sidostycke eller ens beskrivs som icke-tillåtet pga detta. Det hade varit intressant att höra var de hittat underlag för att göra en sån tolkning...
Jag skulle gissa att de menar typ Micklem med clips om jag var tvungen att komma på nåt. Men det är ju inte hävstångsverkan egentligen, så isåfall har de ju fel.Någon insatt som kan upplysa en okunnig om vad "tippning" är? "Spö får användas högst två gånger totalt under ritten, inklusive tippning."
Det går ju under en annan regel?Jag skulle gissa att de menar typ Micklem med clips om jag var tvungen att komma på nåt. Men det är ju inte hävstångsverkan egentligen, så isåfall har de ju fel.
Hmm, det är det tränset där nosgrimman går genom sidostyckena va? Jag kan vara ute och cykla men tror att det redan varit otillåtet i Sverige...Det jag vet som blev otillåtet (i Storbritannien) i och med regeländringarna nu är Quantum. Det finns en liten stabiliserande effekt i nosgrimman på det, så att något av tygeltaget rent hypotetiskt kan verka på nosen, men definitivt ingen hävstång.
Hmm, det är det tränset där nosgrimman går genom sidostyckena va? Jag kan vara ute och cykla men tror att det redan varit otillåtet i Sverige...![]()
Tippning är väl kort och gott ett slag framför sadeln/på bogen vid avsprång på hinder?"tippning" är typ ett lätt spöslag på bogen för att ex få hästen att hoppa av.
Vilka avundsjuka och eller okunniga pajaser har satt ihop detta reglemente om att klonade hästar inte får tävla? De måste ju blandat ihop ICSI med kloning.Nu har nyheterna i TR börjat gälla. Hårdare regler om blod på hästen är en nyhet liksom strängare syn på spöanvändning inom hoppningen.
Jag skulle säga samma som du. Ingen aning om det kan användas i andra sammanhangTippning är väl kort och gott ett slag framför sadeln/på bogen vid avsprång på hinder?
Har aldrig hört någon säga att man tippar hästen om man duttar/slår/petar på bogen i andra sammanhang![]()
Min fundering i detta är: är det ryttaren eller hästen som tävlar? Det kommer alltid finnas bra hästar. Och som sagt, embryotransfer är ok?Vilka avundsjuka och eller okunniga pajaser har satt ihop detta reglemente om att klonade hästar inte får tävla? De måste ju blandat ihop ICSI med kloning.
Hur förklarar man annars att en handfull kloner, globalt, nekas att tävla i Sverige medan x antal rullor med hästar bestående av 10-15 helsyskon födda samma år anses ok och vad man kan misstänka helt naturligt![]()
Ja varför ett nationellt förbund ska styra aveln kan man verkligen fråga sig. Än mer när de går emot sitt eget internationella förbund. ET är ok, ICSI likaså. Men kloning liksom.Min fundering i detta är: är det ryttaren eller hästen som tävlar? Det kommer alltid finnas bra hästar. Och som sagt, embryotransfer är ok?