Nya stängsel!

P

pannkakssmet

Vintern har gått riktigt hårt åt mina stängsel, och jag börjar ana att det är dags för totalrenovering.
Men vad är det som får stängslet att klara riktigt hårda snörika vintrar? De sträckorna som går längs med vägen räknar jag visserligen med att få göra om varje vår om vintrarna fortsätter vara såhär, då snövallarna lägger sig mot dem.

Min tanke är nu att sätta tre band, helst 40 mm, på höjder så även fåren kan fortsätta gå i hagen.
Men hur bra håller 40 mm band?
Jag har förstått att grönt är en signalfärg för hästar och det vore skönt att ha gröna band som inte avbryter landskapet så mycket, men hur är det för andra djur, vilt ex, ser de också de gröna banden väl?

Det finns också tankar om att ta emot hästar för träning och behandling på gården i framtiden. Vad skulle du önska för stängsel för att känna dig säker med att lämna din häst på ett sådant ställe?

Idéer och input tas tacksamt emot!

Sv: Nya stängsel!

breda band e ju snyggt men vi har de runt våran padock å de går sönder på en gång om de blåser =( i har sånna riktiga band isolatorer med men de hjälper inte så ort de blåser pajar dom =( så vi kör med runda rep nu utmed vägarna sen har vi tunna band (1 cm) mellan hagar å så.. de e de som känns säkrast för mej. på vintern så lyffter vi upp understa tråden å sätter i mitten trådens isolator så hamnar den ej under snön =)

Eftersom vi bor långt inne i skogen, där det sällan blåser alls (förutom idag tydligen :mad:) så är jag inte orolig för just vinden. Däremot snön är jag rädd ska ha sönder banden.
Men borde det inte hålla om man har ganska täta stolpar och väl spända band?

Jag har visserligen kollat priser nu, och det är lite dyrare än vad som känns ok med 40mm-band. Så det lutar åt 20mm rakt över, eller 40mm överst eller i mitten.

Det är kul att planera, men mindre kul att köpa och sätta upp. ;)

Jag har både rep och 40mm band, både rep och banden töjer sig..banden har inte gått söner såvida det inte har gått älg igenom.
Däremot om det blåser riktigt mkt. så kan de släppa ur isolatorerna eller dra sönder dem.
Repen känns lättare att handtera men kan faktiskt inte säga vilka jag är mest nöjd med!
Banden inköptes för 5 eller 6år sedan och är fortfarande vita och ger bra strömgenomföring! Repen har vi haft i 3år till sommaren och även de håller bra.
Både rep och band är av en medeldyr kvalité.

Tänk på skaderisken med (breda) band och rep! Jag har sett bilder på hästar som skurit sönder sig och dött då de försökt springa genom ett staket med elrep... Tror att de smalare banden, 1-2 cm, är bättre (dvs går sönder lättare) framför allt om de spänns ordentligt, men själva använder vi eltråd.

jag tycker järntråden är toppen. Hästarna ser den inte i bröjan men har man el i verkar de kunna lukta till sig vart tråden är. Den är toppen om man sätter upp den rätt och har trådspännare som löser ut vid för stort tryck.

Elrep är inte ett alternativ för mig, det är alldeles för lätt att skada sig på.
Jag kollade breda band igår och det var ganska svårt att dra av dom med. Men det var å andra sidan mycket bättre ledningsförmåga, och våra hagar är stora.
Nåja, jag har väl två månader på mig att fundera i alla fall!

Neinor:
Vi har järntråd runt den största hagen där bara korna och hästarna (ibland) går, de har alltid sett tråden från början och det har fungerat jättebra. Hagen är på uppåt 20 ha, och det brukar vara en del undervegetation, men elen håller ändå hela vägen.
Däremot vill jag inte släppa hästar som inte är mina på det, om jag skulle ta emot någon.

jag tycker järntråden är toppen. Hästarna ser den inte i bröjan men har man el i verkar de kunna lukta till sig vart tråden är. Den är toppen om man sätter upp den rätt och har trådspännare som löser ut vid för stort tryck.

Man kan kombinera galvad järntråd med ett smalt (12mm) elband som hjälper till att göra stängslet tydligare för hästen. Behöver inte vara av nån dyr kvalitet, för det håller ändå några år och sedan köper man en ny rulle och sätter dit. Det blir ju många flera meter för pengarna med det smala bandet.

Våra sommarstaket brukar se ut så här. Ekstolp klyvd var 6 meter ( ibland längre avstånd men då blandat med plastkrysstolpar ( dvs tex ekstolpe, plast, plast, plast, ekstolpe, plast, plast, plast, ekstolpe etc. Så har vi 2 järntrådar, en relativt lågt ca 50-60 cm, en högre på ca 90-110 cm och så har vi elbandet ca 10-15 centimeter över den översta järntråden.

ni som förespråkar järntråd: vet ni vilka skador hästen får om de skulle få panik o spränga staketet? järntråd har väldigt hög brottstyrka,går inte av så lätt.det som händer är att tråden skär igenom kroppen innan den går av. jag skulle aldrig stalla in min häst i ett stall med sådant staket.

jag använder alltid band som går sönder innan hästen går sönder om olyckan skulle vara framme.bra ström o ledningsförmåga är a och o samt spända staket.
jag använder bruna elband(10mm) med invävda kopparledare (9 st ledare)på tvären,går en ledare av fungerar tråden ändå och hästar o vilt ser den mkt bra. jag e jättenöjd.:)

ps, vet inte ens om det är godkänt enligt lag med järntråd,wire till häst med tanke på deras flyktnatur. :confused:
detta va mina tankar ang stängsel.

Vi hade problem med att unghästen inte verkade se tråden,men de andra gjorde det. Sen kanske det berodde på att han helt enkelt struntade i eltråden. Det vet jag inte.
Vi hade också en hage på 20 ha och elen gick alltid runt där med. Synd att det typen av tråd inte är ett alternativ.

järntråden är godkänd, har för mig att det tillochmed står som rekommendation på jordbruksverket alla stängsel bör vara stängslade med just järntråd. Nu vet jag inte säkert, detta är bara något jag hört.

enligt jordbruksverket : elstängsel bör utformas så att materialet brister om hästen fastnar..allmänna bestämmelser. alltså,fundera,hur lätt går en järntråd av?? vet flera skräckhistorier med olyckor med just järntråd o stängselwire. att ha järntråd nederst verkar oxo farligt med tanke på att den lär sitta i sån höjd att hästen med lätthet skadar senorna om olycka vore framme. att man har det till kor o får är skillnad då de inte har samma flyktbenägenhet som hästarna o inte e lika känsliga i sina ben och oftast har de större ytor att röra sig på

Det enda argumentet som håller av dina är flykbenägenheten. Och där håller jag med!

Men det är fullt lagigt att ha hästarna på järntråd. Men järntråd måste alltid vara oerhört välspänd. Det gör att hästar som springer in i den studsar tillbaka. Det låter konstigt, men det gör dom.Alltså kan hästen inte trassla in sig. Skulle tråden gå av så ska den vara så spänd att den dras isär frånbristningspunkten. Risken är större för en ordentlig snärt än för att man ska trassla in sig.
Som jag upplever det är skaderisken större med elrep än med välspänd järntråd. Men det är å andra sidan som jag upplever det. Den enda stängselskada jag sett i verkligheten är av ett vanligt 13mm band. Det skedde inte på mina marker.

en häst i flykt studsar inte tillbaka...hade elrep för längesedan o de orsakade en ordentlig skada pga av att det inte gick av o då har de inte ens hälften så stark brottstyrka som järntråd.
dock är det bästa stängslet bra foder och bete

en häst i flykt studsar inte tillbaka...hade elrep för längesedan o de orsakade en ordentlig skada pga av att det inte gick av o då har de inte ens hälften så stark brottstyrka som järntråd.
dock är det bästa stängslet bra foder och bete

Precis, du hade elrep. Det går inte att spänna tillnärmelsevis lika hårt som järntråd ska vara spänd.
Om hästen springer in i det töjs det en bit, innan det svingar tillbaka, med en kraft som även knuffar hästen tillbaka. Det kan ofta vara nog för att få hästen att ändra riktning eller komma av sig.
Du har också möjlighet till en mycket högre elstyrka i järntråd, vilket hästarna verkligen vet om. De ska vara riktigt jäkla rädda för att ge sig på stängslet jag har där styrkan är som högst.
Men för att detta ska fungera vill det till att stängslet funkar som det ska.

enligt jordbruksverket : elstängsel bör utformas så att materialet brister om hästen fastnar..allmänna bestämmelser. alltså,fundera,hur lätt går en järntråd av?? vet flera skräckhistorier med olyckor med just järntråd o stängselwire. att ha järntråd nederst verkar oxo farligt med tanke på att den lär sitta i sån höjd att hästen med lätthet skadar senorna om olycka vore framme. att man har det till kor o får är skillnad då de inte har samma flyktbenägenhet som hästarna o inte e lika känsliga i sina ben och oftast har de större ytor att röra sig på

Man måste ju ha trådspännare som löser ut när om hästenm går igenom. jag har vart med om att det sprungit igenom stängslet av järntråd och har inte fått några skador alls, tråden har rullat ut och gett efter och hästarna har sprungit oskadda därifrån

Liknande trådar

Hästhantering Imorgon åker min häst iväg till sin nya ägare. Dock är jag väldigt orolig över hur allt ska bli med lastningen. Han är unghäst och har...
2
Svar
20
· Visningar
4 130
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 448
Senast: Efwa
·
Övr. Grenar Jag sålde mina hästar 2005 och har inte ridit regelbundet sedan våren 2006. Ända sedan jag slutade har tanken på att ta upp hästeriet...
2
Svar
20
· Visningar
5 932
Senast: Hambo
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 484
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18