nya sadeln gled fram

M

moonlightgarden

vad tror ni, red med den nya sadeln som jag har betsält igår, å när jag galopperade så gled den fram på hästen en bit, så jag fick sita av och dra tillbaka den å så drog jag åt sadelgjorden ett hål till å provade att galoppera lite mer, med avsaktningar till trav, byta galopp och öka och sakta av farten, å då lågg den kvar.
var det bara jag som inte hadde dragit åt sadelngjorden ordentligt eller vad tror ni?

Jag tror inte sadeln ligger bra :crazy:

En sadel som ligger som en smäck på hästen ska ligga STILL, inte glida omkring och glida fram.

Men det beror ju kanske på HUR löst sadelgjorden är spänd.

Har du haft någon duktig hästmänniska ute som har kollat på sadeln?

wintec allround med cair system, det var första gången jag red med den, å den låg som sagt var bra när jag hade dragit åt ett hål till och galopperade med den efter det å saktade in å höll på...

tycker inte det verkar spella någon roll, men en tjej har kollat på den å hästen verkar trivas med den.
hade ju en som hade gått utbildning som kollade på den föra sadeln å sa att den låg bra, å den fick hon tryckknölar av, så jag har svårt för att lite på folk efter det.
gled bara fram, när jag hade galopperat och saktat in å hållit på, hon brukat kunna vara stark i galoppen när man ska sakta in, å som sagt var när jag hade fixat till så att sadeln låg rätt igen och dragit åt sadelgjorden ett håll till så gled den inte fram när jag galopperade å då ökade å saktade jag farten, tog ner henne till trav å byte galopp å höll på...

Testa att sätta i ett vidare järn då?

Risken är väl att hästen musklar på sig snabbt, och då kommer sadeln glida fram ännu mer.

Vad har du för sadelgjord? Jag har Wintec dressyrsadelgjord och man måste tänka på att hela gjorden är elastisk. Kanske var det den som spelade dig ett spratt? Häls Nocke

När den glidit fram hur låg den då baktill? Låg den an hela vägen? Kollade du när någon annan red i sadeln för sånt kan man inte känna!
Det låter som sadeln är för trång!
Be någon annan rida och kolla då hur den ligger! Den ska ligga stilla och inte glappa mellan bakvalvet och ryggen. Om den gör den prova med ett vidare järn och om det fortsätter glappa är bommen för svängd! Bara att köpa en annan sadel!

hon har rätt järn i nu, tog ut ett provmätare eller vad man ska kalla det för.
hon är även musklad eftersom att jag bara har bytt sadeln eftersom att den gamla jag hade var för trång.

jag hade en lädergjord som har gummiband på ena sidan, den gick även så högt upp som det bara gick på vardera sida, kan jag ju tilläga, har köpt en ny gjord nu.
provade thrösturs sadelgjord som är gortare och då har den legat bra med den hittils :)

den galppar inte, nu när jag har byt till en kortare sadelgjord, och en annan tjej satt upp tagen efter å red å då låg den bra.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 770
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Var faktiskt inte så väldigt säker här efter sommaruppehållet om jag skulle fortsätta. Tog ju en paus redan i våras då jag kände 1. det...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025