Nya rutiner

P

Pews_med_Sudden

Vi har flyttat till nytt stall med helt andra rutiner jämfört med ga stallet. Här fodras hästarna med hö i hagen på morgonen och även på lunchen. Ingen em-fodring utan man kan lägga in så att de har när de kommer in (vid ca 19-20-tiden) och sedan kvällsfodring vid 21-tiden. Båda mina två hästar går i samma hage och är ganska olika stora, en d-ponny och en b-ponny. De äter mao ganska olika mycket hö. D-ponnyn äter ca 8-9kg hö per dag och den lilla ca 5kg hö. Eftersom två av målen fodras i hagen måste jag ju ge dem lika mkt då. Det blir så ojämnt fördelat med mängden mat över dygnet för den stora hästen. Är detta något som gör något? Jag känner mig lite förvirrad av allt detta nya.

Sv: Nya rutiner

Vi har flyttat till nytt stall med helt andra rutiner jämfört med ga stallet. Här fodras hästarna med hö i hagen på morgonen och även på lunchen. Ingen em-fodring utan man kan lägga in så att de har när de kommer in (vid ca 19-20-tiden) och sedan kvällsfodring vid 21-tiden. Båda mina två hästar går i samma hage och är ganska olika stora, en d-ponny och en b-ponny. De äter mao ganska olika mycket hö. D-ponnyn äter ca 8-9kg hö per dag och den lilla ca 5kg hö. Eftersom två av målen fodras i hagen måste jag ju ge dem lika mkt då. Det blir så ojämnt fördelat med mängden mat över dygnet för den stora hästen. Är detta något som gör något? Jag känner mig lite förvirrad av allt detta nya.
Jag har tre hästar som får frukost (och fick lunch) ute. EN häst får 11 kilo hö per dygn medan en får 6 kilo per dygn och den tredje 7 kilo. Blir lite knepigt kan tyckas, men alla får lika mycket i hagen. Resterande överskott får de vid kvällsfodring och nattfodring. Så det blir tre kilo per häst under dagen, stora hästen får sedan 4 kilo på kvällen och fyra kilo till natten. Hästen som får sex kilo får ett kilo vid insläpp och två till natten (OKEJ...:o det brukar bli lite mer än två kilo...) Sedan beror det ju lite på hur snabbt hästarna sätter i sig höet också.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 798
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka