Nya ridbilder på gamlingen

Sv: Nya ridbilder på gamlingen

Tack Gordon och lakrits! :) Svarar lite på bådas inlägg.

Nja, det fungerar inte så jättebra att rida med säte, han springer gärna för fort ändå. Men vi jobbar på det också. Jag måste nog bli bättre på det, och vara mer konsekvent.
I skritten är det ju såklart inga problem att få honom att sänka huvudet, men så fort man ska trava eller galoppera så vips så åker huvudet upp... Och det är ju i och för sig inte så konstigt, eftersom travarna är avlade och tränade för helt andra saker. De ska ju hålla huvudet högt. Men det är lika störande i alla fall, särskilt när hästen har varit ridhäst i 10 år :p (Fast jag tränade honom i trav tills han var 12...)
Det är ju en klar fördel om jag kommer kunna rida honom på lång tygel i alla gångarter, för han fungerar ju inte alls med bett och man behöver knappt ta i tyglarna för att han ska börja gapa och gå emot bettet :crazy: Jag funderar på att skaffa en bosal, men då måste jag ju kunna rida på långa tyglar...

Är det i övergången som han kör upp huvudet, när han ska gå från skritt och trav?
Jag har/har haft samma problem och jag tror även där att det kan bero på styrkan i att orka bära upp sig, alternativt att man kanske inte alltid varit konsekvent (inge ont menat, men det förstår du ;))
Det sker också vid avsaktning ibland, samma för dig (trav till skritt)?

Det jag funderar på när jag skriver styrkan är att en travtränad häst ökar ju med hjälp av skjutkraft och många gånger breddar.
Jag tror att även om travhästen varit ridhäst ett antal år så har den svårt att släppa skjutkraften och göra om den till bärkraft särskilt i olika tempoväxlingar...MEN om man är konsekvent och ser till att hjälpa hästen genom att faktiskt hålla ihop den lite så den får under bakbenen och upp ryggen, med ryttarens hjälp, så kan den "hålla sig inom ramen" lättare.
Är du med hur jag menar?

Det här med att vara konsekvent är inte lätt alla gånger och som sagt...I´ve been there men skam den som ger sig.

Jag ska hejja på er så ni får till det :bump:

Ja, han kör upp huvudet både i övergångar och avsaktningar, OCH i själva traven (och galoppen också då). Jag kan få honom att sänka huvudet, men det åker upp lika fort igen. Jag tycker ju ändå att han jobbar ganska bra med bakbenen under sig, men jag kan inte få honom att gå i en korrekt form. Det är nästan som att när han sänker huvudet ökar han farten samtidigt. Jag vet inte om det beror på att han inte riktigt orkar bära sig då?
Jag förstår vad du menar, och jag har ju kanske inte alltid varit så konsekvent :D

Det låter som att han bara vill komma undan, det är lättare för honom att ta upp huvud och släppa ryggen vid dessa tillfällen.

Jobba på att vara konsekvent, vid minsta antydning till att han är på väg så jobbar du ner han igen. Tänk på att rida in halter, övergångar, ökningar osv...
Lycka till :bump:

P.S Nu är ju detta råd enbart utan att sett hästen så det är ju svårt men det tror/vet jag att du förstår ;)

Det ser ju kanonfint ut i trav... :)

Men som många sagt så galoppen är ju svårare för travare och de kan söka stöd i handen för att balansera sig, de är de ju vana vid!

Det jobbar du säkert bort med tid och tålamod... ;)

Får man fråga vilken nivå ni tävlar på och klasser?

*nyfiken*

Vi tävlar än så länge på D-nivå i reining och western riding. Jag tvivlar på att vi kommer kunna tävla på högre nivå än så eftersom han är så pass gammal nu, men man vet ju aldrig... Jag kanske vågar prova på någon C-reining också :D

Jo, en till sak... jag skulle nog prova lite longering (utan inspänning) el. jobb i corall och se hur han själv fixar att lösa balansen i galoppen...

Kan bli en tankeställare? :D

Hmm, då galopperar han inte alls. Möjligtvis nåt enstaka steg som kan likna galopp, men det är i princip omöjligt att få honom att galoppera när jag longerar... :crazy: Det blir bara slängtrav, oftast travar han helst i hagen också, och då såklart med huvudet uppe i vädret så underhalsen blir riktigt fin :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 453
Senast: mackan
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 540
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar