Nya ridbilder på gamlingen

T

Thornbird

Idag fick mamma snällt agera fotograf när jag red ner till grannarnas (något snötäckta) ridbana. Det var första gången i år som jag ens gjorde ett försök att träna hästen på banan, han har haft lite vila och fått ta det lugnt med små turer i skogen.

Jag gjorde ju misstaget att ta stångbettet, skulle tagit hackamoren som jag brukar rida på, men dum som jag var så gjorde jag inte det. Har ju hoppats på att hästen ska fungera bättre på bett om jag rider bettlöst ett tag, men ingen skillnad. Han ska inte ha bett helt enkelt... Jaja...
Men vänstergaloppen blir faktiskt bättre och bättre, för ett år sedan gick det knappt att få honom i vänster galopp utan att rida 120 km/h :D Han utvecklas hela tiden, trots att han är 18 år nu.
Min sits är fortfarande en katastrof! Jag måste verkligen rida får tränare snart igen... Men ge mig gärna tips på hur jag ska förbättra den. Var gärna lite snälla dock, jag tar all kritik väldigt personligt :angel:
Så, hur tycker ni det ser ut?

Sv: Nya ridbilder på gamlingen

Han ser så trevlig ut...men, i galoppen kan du väl släppa ut handen lite mer och kanske höja den istället för att ta den bakåt? Ser fint ut i traven. Du är kanske lite framåtlutad, prova att höj blicken och titta framåt så rätar du upp dig lite mer;)

Framåtlutad ja, det är väl det som är mitt problem :D Och att jag inte sitter på rumpan ordentligt.
Ja, jag vet att jag inte borde ta bak handen, men ibland går hästen lite väl fort så att jag helt instinktivt håller in honom... Men jag måste jobba mer på att få honom att behålla form/samling på långa tyglar i galoppen, för då åker huvudet gärna upp bland stjärnorna...

Du behöver inte ta handen bakåt för att samla utan lyft den lite. Har du delad stång kan du lyfta innerhanden lite mer och sen släppa ut när hästen svarar. Det är inte fel att låta hästen öka på i början för att sen lyfta handen, samla och sen släppa ut när hästen formar sig. Din framåtlutande hållning är också drivande så börja med att lyft blicken, släpp dina axlar och sitt. Våga låta hästen gå på och lägg en tightare volt utan att dra bak handen...det hjälper hästen att samla sig själv.

Ok, tack för tipsen. Ska tänka på det i fortsättningen! :)

Persikan: Tack! :)

Kom igen nu, jag vill ha fler kommentarer och tips! :bump:

Han verkar absolut ha blivit lugnare :) fast det är ju lite svårt att se på bilder ibland... ;) Men se till att ta dig upp till rudhuset nu i feb-april :banana:

Men det här med din sits gäller det som piraja har skrivit, försök räta på dig mer, det gör att du kommer ner på rumpan bättre och det får en bromsande effekt på honom, du måste också se till att slappna av mer, tänk på att slappna av mycket i axlarna, lägga tyngden i rumpan och TITTA UPP! :bump:

Jobba lite mer på tankeövningar med honom i skritt och trav, ju mer han får tänka detstå lugnare blir han... och eftersom han nu tar vänstergaloppen så pass bra så fortsätt träna styrkan för galoppen i trav...

Sen är det ju en träningstävling i April, så den får du ju se till att vara med på! :idea: platsen är inte bestämd än, med när tidningen kommer ut kommer det att stå där i proppen!

Åh vilken otroligt fin häst! Och fina bilder! Lyckans dig som har snö oxå..

Fin häst och fina bilder...:) Gud vad alla är bra på att ta kort!!! Jag måste nog skaffa en ny kamera min tar skitbilder..

Ja det är klart att det är kamerans fel:D

Lite tips

Sträva efter att få en mer lodrät sits, slappna av med benen mot hästen sida, då kommer dom automatiskt längre bak när du slutar spjärna emot i stigbygeln, räta upp dig, den sitsen du har nu "säger åt" honom att springa.

Hoppas det kan hjälpa dig

Som någon annan sa tidigare så bromsa honom inte i handen utan försök att rida honom in på en volt eller dylikt, när man bromsar i handen så tappar hästen lätt ryggen och går emot handen.

Luxus: Jag är verkligen jättedålig på att slappna av, jag vet tydligen inte hur man gör! :o Det fick jag höra av min tränare hela tiden "Slappna av, sitt på rumpan", men jag är inte ens avslappnad när jag tror att jag är det... Det kanske går bättre att lära sig om jag rider utan stigbyglar ibland? Då blir man ju liksom tvungen att sitta ner, och då kan man ju inte heller spjärna emot.

Och till Linnzan: I det här fallet var det nog kamerans förtjänst :p Mamma är inte någon proffsfotograf precis, men det blev några hyfsat fina bilder (efter att jag hade beskurit och fixat till dom litegrann). :D Man kan ju lära sig med lite träning, men en bra kamera gör ju helt klart skillnad!

Tack allihop för era kommentarer och tips! :bow:

Jag brukade skriva träningsdagbok, (är lätt att glömma efter några dagar då tränaren har packat en hjärna full av träning:D)

Jag skrev på kvällen och läste sen igenom det innan jag skulle rida, skrev sen upp hur det hade gått osv.osv

Hur blir det om du länger stiglädren ett hål?

Jag tycker att de redan är jättelånga! :crazy: Jag har så korta vadmuskler så jag måste liksom trycka ner hälarna, och är stigläderna längre så kommer jag ju sitta med tårna neråt :o
Men jag får kanske stretcha vaderna lite, och länga lädren ett hål, så kanske jag vänjer mig. Får prova med det i alla fall.
Men när jag red på ridskolan så fick vi ju rida utan stigbyglar ibland, och då lärde man sig ju att sitta ordentligt. Fast det ska man väl kunna göra med stigbyglar också...
:D

Det borde vara slack i tygeln oavsett gångart...och vikten på rumpan...du sitter alltför framåtlutad....
:)

Ja, men det är jag ju medveten om.
Och än så länge så har hästen väldigt svårt att bära sig på lång tygel, särskilt i galoppen. Jag vet inte hur jag ska göra för att han ska slappna av och sänka huvudet, för han har så naturligt hög huvudhållning. :crazy:

Ja, men det är jag ju medveten om.
Och än så länge så har hästen väldigt svårt att bära sig på lång tygel, särskilt i galoppen. Jag vet inte hur jag ska göra för att han ska slappna av och sänka huvudet, för han har så naturligt hög huvudhållning. :crazy:

De är är en travare och du har gjort ett mkt bra jobb att få han att gå så lågt med huvudet. Gör han de i traven med?
Många föredetta travare har svårt och de tar jätte lång tid att få dom så pass välbalanserade att dom kan trava och galoppera på lång tygel i rätt form. Fråga Karin som dyker upp här i bland ( SM2an i barrelrace) hon har en travare som är mkt välriden men samma grej som du har lite jobbigt att bära sig lite i lugnare tempo och de tar ett bra tag för han att varva ner och göra detta bra.
Tror inte du behöver länga lädren men Piraja gav dig de bästa tipsen.
Han är jätte snyggt varmblod och fin för sin ålder. Mkt snyggt.:bow:
Du har PM.

Galoppen är ju svårare för travarna överhuvudtaget många gånger och det handlar mycket om att kunna balansera upp sig rätt så den får orken till att bära sig korrekt.
Skritten och traven är ju mycket lättare, även på lång tygel.

Fortsätt att jobba med honom för du har gjort ett toppenfint jobb och han är jättefin.

Nu slänger jag in detta inlägg lite snabbt så jag har läst igenom hela tråden men hur pass mycket kan du rida honom med säte? Kan han tempoväxlingar med hjälp av sätet/vikten?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 453
Senast: mackan
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 540
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar