Nya regler för veterinär närvaro och uppstallning på tävling

Sv: Nya regler för veterinär närvaro och uppstallning på tävling

Jag tror det blir en del dispensansökningar. Och på sikt att antalet uppstallningsplatser både minskar i antal och ökar i kostnad. Å andra sidan är det ju för att göra det säkrare för de tävlande.

De boxarna man kan hyra- Ska dessa rengöras efter VARENDA gång då? Kommer ju bli ännu dyrare att hyra en box då tycker man.
Och hur plastar man in en krubba o vattenkopp så att inte hästen kommer åt de? Jag har en misstanke om att mina skulle gnaga på plasten...

Vi har sökt dispens för den tävlingen vi hade i juli. Ensligt SJV räcker det med att spraya hyrboxarna med desinfektion.

min fråga till jordbruksverket: Är ridsportförbundets tolkning korrekt?
"Rengöring av uppstallningen ska göras dels med mekanisk rengöring,
dvs med borste samt rengöringsmedel eller med högtryckstvätt, samt
därefter desinficeras med desinfektionsmedel.
Det är en förebyggande rengöring. Krubbor och vattenkoppar kan plastas
in så att dessa är oåtkomliga."
svar från Sara Gabrielsson, Enheten för häst, fjäderfä och vilt,Jordbruksverket
Ridsportförbundets information stämmer. Jag ska se över informationen på
vår webbsida.

Vänliga hälsningar
Sara

Jag var och tävlade idag och fick tillbaka min peng som jag betalat in till uppstallning. Jag är i stort behov av uppstallning då jag tävlar ensam, på en häst som inte smidigt låter sig sadlas och tränsas i det fria.

Sen behöver jag hjälp att lasta. Just idag var jag inte själv, så det löste sig, annars hade det blivit en trälig dag.

Jag tror många kommer att skippa erbjudandet om uppstallning. Skit för oss.

*knapp*

Nu har jag kommit på hur man kan gå runt denna bestämmelse! Man låter helt enkelt en annan part än tävlingsarrangören ha hand om uppstallning. Då kan man som arrangör enbart ge förslag på boxplatser utan att ha ansvar för att de är rengjorda. Det är ju så man gjort på många håll redan innan regeln kom men kanske det blir vanligare?

Det verkar vara ett sätt om man läser bokstavligen. Men det gör ju också att arrangörerna tappar intäkter, vilket i sådana fall borde göra startavgifterna dyrare? Och det lär ju inte kännas lite hårt för dem som satsat och byggt egna tävlingsstallar...
/Lady_S

Mjo, fast arrangören kan ju hyra ut sina boxar till den som ska hyra ut dem till de som tävlar. Helt snurrigt sjukt, men tyvärr ett sätt att komma förbi regeln.

Det tror jag däremot inte går. Arrangören är ju skyldig att se till att inhysningssystemen uppfyller en massa krav. Egentligen gäller väl det var hästen än stallas upp, men det kan väl knappast krävas att arrangören håller koll på uppstallning som den varken hyr eller äger. Om den däremot äger den och sedan hyr ut den till någon som hyr ut den... Då har den ju ändå kontroll på uppstallningen ifrån början. Eller?
/Lady_S

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Är det någon här som är med (har tävlingslicens) i både SvRF och SIF? Måste ni ansöka om tillstånd från SvRF för att få tävla på...
Svar
4
· Visningar
1 235
Senast: skuggi
·
Dressyr Det går ju att (t.o.m. 31 augusti) komma med synpunkter och förslag för TR som kommer 2017. Har ni kommit med några förslag? Jag har...
Svar
0
· Visningar
1 127
Senast: Pancakes
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 1 januari 2016 träder nya regler för hästpass i kraft. Hästar med pass från andra stamböcker än de svenska måste göra en...
Svar
0
· Visningar
913
Senast: Gunnar
·
Dressyr Slänger in frågan snabbt. Citerar ur TR: "Till nationell tävling: För att få starta i Msv A-klass skall ekipage ha uppnått minst 62,00%...
Svar
2
· Visningar
1 597
Senast: Zaga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod