Nya Msv B:3

fio

Trådstartare
Skummade igenom det och reagerade på att man först rider ökad trav och sedan andra gången mellan trav :confused:

Kan det verkligen stämma ?

Sv: Nya Msv B:3

Jag har naturligtvis ingen aning, men det kanske är en tanke om svårigheten att först ladda på med ökning och sen nästa gång få hästen att INTE öka så mycket :confused:

Jag har naturligtvis ingen aning, men det kanske är en tanke om svårigheten att först ladda på med ökning och sen nästa gång få hästen att INTE öka så mycket :confused:

:rofl::rofl::rofl:

Förlåt men det är bara så himla bakvänt, men men om det är så det är tänkt så får man väl rida därefter. Inte för att jag brukar göra någon större skillnad mellan de två ändå :p

:rofl::rofl::rofl:

Förlåt men det är bara så himla bakvänt, men men om det är så det är tänkt så får man väl rida därefter. Inte för att jag brukar göra någon större skillnad mellan de två ändå :p

Det är ok, tyckte det var en skojig tanke :D Du får väl lära hästen skilja på dem då, för säkerhets skull:devil:

Det är ju inget ovanligt? Jag har ridit andra program som haft ökning först och mellan sen, varför skulle det vara svårare? :confused:

Det är ju inget ovanligt? Jag har ridit andra program som haft ökning först och mellan sen, varför skulle det vara svårare? :confused:

Det är inte ett dugg svårare , men så vanligt vet jag inte om det är i dom Medelsvåra programmen.
Vilka program har du ridit som det är så vanligt i :confused:

Senast ändrad:

Nej, jag har aldrig tävlat ponny och tyvärr kommer jag inte på vilket program. Men är rätt så övertygad om att jag ridit program som haft det upplägget, antagligen ett LA-program. Men jag har inte tävlat på ett par år så...

Nej, jag har aldrig tävlat ponny och tyvärr kommer jag inte på vilket program. Men är rätt så övertygad om att jag ridit program som haft det upplägget, antagligen ett LA-program. Men jag har inte tävlat på ett par år så...

Förekommer i Msv B:5 och uppåt när jag kollade så jag har ridit det så innan utan att reagera :o

Förekommer bara ökad trav i ett enda LA program (eller kanske två) och då rider man mellantraven först.

Tror det är ett led i diskussionerna om att kunna visa skillnad.
Och inte, som ofta sker nu, att alla satsar fullt i alla ökningar:p
Jag har själv gjort så tidigare, tills jag fick kommentar "tendens mot ökad" i en mellantrav 6:a. Jag blev skitsur då för jag tyckte att hur sjutton kan de veta hur min ökad trav ser ut??
Nu visar man ju max i första ökningen och får hålla igen lite i andra.

Hur fasiken ser en 10 ut i mellantrav:confused:

vilken skillnad vill de se?

när jag tittat på duktiga ekipage ser jag inte skillnad alls.

Tja någon 10:a har jag aldrig sett.
Och antagligen ska detta göra det enklare även för domarna. I den första ökningen får de se max och i den andra följaktligen lite mindre.
På min häst som har ökningar som paradnr så kan jag i ökad få bakbenen mitt under hästen och frambenen har lyft i knä och sträcker även fram bra, i mellantrav får man helt enkelt visa ungefär hälften så mycket.
Ska bli intressant att se om de kan sluta skriva tendens mot ökad denna säsongen då...

*kl*

Jag har också visat max oavsett innan med motivet- eftersom vi får 7-8 på ökad trav så borde det väl om inte annat vara en bra mellantrav??
Men tydligen inte, för plötsligt fick jag 8or på den ökade o 5 på mellan med kommentaren ska ej vara ökad trav..

Jag vet faktiskt inte riktigt hur de vill att det ska se ut.. Undrar om domarna själva vet.. :confused:

Red för övrigt Intermediare I på klubbtävling nyligen o där rider man också först ökad, sen mellan o sen ökad igen. Fast mellantraven känns mest som ett sätt att förflytta ekipgaet lite fortare inom programmet.. O sen är det en svårighet att gå rakt in i samlad skritt, men det kanske finns mer tanke bakom än så, vad vet jag.

Nåja, har inte orkat kolla på B3an än. Ska rida Int I, B4 o A1 nästa helg så har fullt upp med att hålla dem i huvet än så länge.. ;)

*kl*

Har ni läst TR angående skillnaden mellan de två?
Moment 243...

Finns som bekant på nätet!

Att det sedan i verkligheten för de allra flesta är svårt att göra en perfekt ökning av vare sig mellan eller ökad trav och att också domarna har svårt att se exakt hur en bra (10 p) mellantrav ska se ut bidrar väl till poäng-förvirringen..

Saken är ju oxå att om du inte visar en tillräcklig mellan får du inga bra poäng på den ökade heller.
Jag "tycker" jag gör likadant på båda två , på Hille brukar jag få 7 på mellan och 8 på den ökade på Barcelona 7 på båda två och det är ju oxå förvirrande då egentligen :confused:

Eller så blir det mer på den ökade utan att jag märker det själv

Men jag gör uppenbarligen rätt då som inte gör någon skillnad på dom båda :devil:

Jo, jag har ju som jag sagt tidigare ridit likadant i båda men eftersom jag i höstas fick en 6:a och kommentaren tendens mot ökad har jag ju nu förstått att det gäller att visa skillnad.

Kan man inte bara rida lite lägre i formen o inte samla innan?
För att få mellantrav menar jag.

min ena kan bara mellantrav o den andra mer likt ökad.:angel:
skulle aldrig orka 60M diagonal idag:eek:

Kan man inte bara rida lite lägre i formen o inte samla innan?
För att få mellantrav menar jag.

min ena kan bara mellantrav o den andra mer likt ökad.:angel:
skulle aldrig orka 60M diagonal idag:eek:

I Msv är det ju samlad både innan mellan och ökad trav. De tittar mer på takten och längden och naturligtvis sprättet med frambenen:p nä, nu va jag elak, domarna gör ett bra jobb. oftast.

Liknande trådar

Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
697
Senast: Snurrfia
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka