Nya lagen..

movi

Trådstartare
Hur kommer ni att lösa det för era hundar?
Ska ju bli lag,eller om det var lagförslag, på att dom måste rastas var 6e timme..From maj månad
Men vet man inte när man skaffar hund,att dom inte kan hålla sig i all oändlighet?
Måste man ha lag på rastning av hund?

Vem ska kolla så att alla hundägare sköter sig?

Själv kommer jag att klarar mig,då vovven är själv 2d/v i 3 tim,men får probem 1 dag,då det är 6-6,5tim..då blir jag lagbrytare..Får väl ta komptid..Annars kanske "farbror polisen" står här utanför..:eek:

Sv: Nya lagen..

Ja jag kommer väl inte klara mig antar jag.
Känns sådär att behöva ställa klockan och gå upp under natten. Hunden lär också för den delen anse att det är djurplågeri om jag går och väcker henne mitt i natten för det är dags att gå ut och kissa. Släpa ut en hund känns sådär.

Jag tycker att det är en självklarhet som man får på köpet när man köper hund.

Mina hundar är sällan ensamma längre än nån timma i månaden eftersom jag är hemma jämt.

Ja jag kommer väl inte klara mig antar jag.
Känns sådär att behöva ställa klockan och gå upp under natten. Hunden lär också för den delen anse att det är djurplågeri om jag går och väcker henne mitt i natten för det är dags att gå ut och kissa. Släpa ut en hund känns sådär.

Men i vår tidning stod det bara att man var tvungen att rasta hunden var sjätte timme på dagen. Eller har jag missuppfattat allt? Jag kommer inte i sådana fall stiga upp mitt i natten bara för att gå ut med hunden.

Det är inte lag, utan bara "regler" som ska hjälpa osäkra hundägare till en sundare djurhållning.

Och det också som pernilla_s säger, att det gäller på dagen.

Citerar från morgonens radio:
"De som bryter mot dessa regler riskerar inget"

Tycker att det blir bra eftersom att det kan få folk som ska skaffa hund men som tänker lämnar de ensamma 8 timmar om dagen att kanske tänka om. :crazy: :bump:

Tycker att det blir bra eftersom att det kan få folk som ska skaffa hund men som tänker lämnar de ensamma 8 timmar om dagen att kanske tänka om. :crazy: :bump:

Exakt. Många tycker fortfarande är det helt ok och normalt att göra så. "Min hund mår så bra så, hon sover heeeela tiden...!"

Jag kommer bli lagbrytare varannan vecka - Harry är ensam då från 8.00-14.45 dvs 45 minuter länger än 6 timmar då sambon slutar vid 14.30 och kommer då hem vid kvart i tre. Fredagar är lungt då är jag hemma 13.30 och klarar lagen :)

Den andra veckan far han inte hemifrån förrän 14.00 så då är hundarna ensamma MAX 3,5 h (oftast kortare då jag slutar vid halv fyra).

Har faktiskt inte tänkt göra ngt åt detta - Harry är åtta år och verkar ha överlevt dessa tider hitintills och aktivieras flitigt och förmodligen mera än många andra hundar kvällstid.

Jag kommer klara mig... Wilton kommer aldrig vara ensam mer än 4 h åt gången. Blir det mer så har vi dagis eller hundvakt.

Men det ska väl ses som en rekommendation. Inget som kommer att kontrolleras av polisen direkt. De har ju andra saker att syssla med. Men om man gör en anmälan kan man kanske ha med rekommendationen i beaktande när man utreder missförhållanden osv.

Hur kommer ni att lösa det för era hundar?
Ska ju bli lag,eller om det var lagförslag, på att dom måste rastas var 6e timme..From maj månad
Men vet man inte när man skaffar hund,att dom inte kan hålla sig i all oändlighet?
Måste man ha lag på rastning av hund?

Vem ska kolla så att alla hundägare sköter sig?

Själv kommer jag att klarar mig,då vovven är själv 2d/v i 3 tim,men får probem 1 dag,då det är 6-6,5tim..då blir jag lagbrytare..Får väl ta komptid..Annars kanske "farbror polisen" står här utanför..:eek:

Eh... på natten sover ju både vi och hundarna men det går absolut inte sex timmar mellan rastningarna annars... var har ni hört om detta? Totala nyheter för mig måste jag säga...

Det är inte lag, utan bara "regler" som ska hjälpa osäkra hundägare till en sundare djurhållning.

Fast det där är inte riktigt sant. Visserligen är det inte en lag, men det är föreskrifter och allmänna råd, och de är till för att förtydliga vad som står i lagen.

Djurskyddslagen - stiftad av riksdagen, bindande regler
Djurskyddsförordningen - tagen av regeringen, bindande regler
Föreskriften - tagen av Jordbruksverket, bindande regler
Allmänt råd - taget av Jordbruksverket, ej bindande i detalj men anger vilken nivå som anses skäligt

Exempel ur föreskriften + allmänna råden (http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004679/2008-005.pdf):

2 kap 12§ (föreskrift = bindande):
Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas utomhus regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd

2 kap 12§ (allmänt råd = nivåsättande):
Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.

Föreskriften måste följas (dvs rastas regelbundet), och det allmänna rådet anger att minst var 6:e timme är en skälig nivå att kräva

Jag undrar mest hur det ska bli, som att gå tillbaka till småbarnsåren och gå upp mitt i natten för att hunden ska rastas :crazy:

Måste ha missat att det ska lagstadgas... :confused:... Fast iofs som student så har jag mycket tid hemma så Kenzo kommer i regel alltid ut var 4:e timme :D

Det behöver du inte, för rådet angående rastning var 6:e timma gäller bara dagtid.

Liknande trådar

Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 375
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Det är lite kaos och katastrof här, för att uttrycka det milt. Jag har ju innan varit synnerligen priveligerad med hundvakt, så vovve...
2
Svar
21
· Visningar
5 071
Senast: Hyacinth
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 894
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 999
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka