Nya katter!

Madde_padde

Trådstartare
Har precis fått hem två jourhemskatter.
Den ena är frammåt och kommer någorlunda när jag ropar och sådär medans den andra är fruktansvärt rädd. Har öppnat en garderob så hon kan ligga där gömd och kolla på oss. Hade dock fått informationen att de inte går att klappa henne ens, här klappas hon dock och berkar inte ha något imot de just.

Hur kan man underlätta ör dom såhär i början?! Dom kom igår, är ca 8 månader. Har hund och som är inte hundvana dessutom så den som är frammåt är oxå väldigt rädd för hunden, hur får ja henne att acceptera honom?!

behöver lite råd här och hoppas de går att få här :)

Sv: Nya katter!

Vet du, jag är tvärtom!
När jag fick hem min katt var hon iof väldigt nyfiken.
Men väldigt reserverad och ibland lite rädd.

Jag tog varje tillfälle jag kunde att klappa henne. (Och som jag gosade! :love: )
Vid ett tillfälle gömde hon sig bakom tvättmaskinen, men jag lyckades få ut henne och sedan täppte jag till bakom, så hon inte kunde ta sig dit mer.

Jag tror på att du ska prata, gulla, gosa och kela mycket med dem. Speciellt den rädda. Ge dom godis, köp exklusiv mat de gillar.
Låt henne (?) inte kunna gömma sig - det gör bara att det tar ännu längre tid för den att lära känna dig.

Glömde:
Min katt är 10 år, och inte van vid barn heller.
Nu får de tom klappa henne!

Jag har både hund o katt hemma! Adopterade en liten misse för 2 månader sen.Han var inte hundvan.Är hunden bara lugn o inte bryr sig för mycket om katten brukar det lösa sig av sig självt.Sen får du ge missarna tid.De brukar komma efter ett litet tag när de upptäcker att du inte är farlig.Ev kan du muta dem lite för att få lite närmre kontakt,typ tonfisk kanju ingen katt motstå.Ge med den ena handen o försiktigt smeka med den andra handen.Med en av våra katter som vi övertog ,tog det närmre 1 år innan han gick till min man.Men nu är han hur gosig som helst.

nu är dom framme båda två! ligger någon meter bakom mig hela tiden och kollar! så de tar sig!

följer era råd och hoppas hon ska trivas här och slippa känna sig så fruktansvärt rädd!

Har du provat att leka med dom, med en vippa eller nåt ? Är de leklystna glömmer katterna ofta att de är rädda.

Vilken metod som är bäst beror nog väldigt mycket på katten. Dimma som flyttade in här i oktober hade nog fortfarande suttit under soffan om vi hade varit på henne, plockat fram henne och täppt igen hennes gömställen. Hon hade varit ute LÄNGE, och behövde tid på sig för att komma till ro.

Numer är hon en otroligt kelig soffpotatis som bara gömmer sig en liten stund när det kommer en massa främmande människor (sen måste hon komma fram för människor betyder ju GOOOOS), och när dammsugaren kommer fram. ;)

Om båda katterna nu är framme och börjar bli nyfikna på dig så gör du ju helt rätt, så fortsätt bar som du gör nu. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
936
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 835
Senast: Lavinia
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 299
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 229
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar