Nya katten inte vaccinerad, vad kan det finnas för risker?

Annostar

Trådstartare
Hej! Jag går i tankarna på att skaffa en ny katt och har hittat en söt tjej som jag tror borde funka med min lite äldre kattherre. Dock blir jag lite fundersam när nya katten inte är regelbundet vaccinerad "pga är innekatt".. Min nuvarande kisse är också innekatt men vaccineras ändå årligen då han får vara på balkongen & man själv drar in saker under skorna.

Kan det finnas nån risk för nån av dom tror ni? Självklart har jag tänkt börja vaccinera nya kissen men vill ju inte att nån av dom ska bli sjuka. Nuvarande borde väl vara OK eftersom han vaccineras årligen och han är en frisk liten farbror men blir ändå lite nervös att nåt dolt ska kickas igång om man sätter ihop dom (googlade fram att den risken finns).

Övertänker jag det hela, eller borde jag fortsätta söka efter en annan, vaccinerad katt?
 
Sv: Nya katten inte vaccinerad, vad kan det finnas för risker?

Kan du inte få katten vaccinerad en gång innan du tar hem den?
 
Sv: Nya katten inte vaccinerad, vad kan det finnas för risker?

Gör en veterinärbesiktning och vaccinera katten?

Du skriver "inte regelbundet vaccinerad", innebär det att katten är grundvaccinerad isf för hur länge sen och mot vad?
 
Sv: Nya katten inte vaccinerad, vad kan det finnas för risker?

Förmodligen inte vaccinerad alls.. har bara haft lite mailkontakt än men får fråga mer när jag åker och hälsar på. Får inte känslan av att den nånsin vart vaccinerad.

Ja, det bästa är kanske att åka direkt och vaccinera den innan vi åker hem och den träffar andra. Får nog höra vad vet tycker, tänkte bara om nån kände till. :)
 
Sv: Nya katten inte vaccinerad, vad kan det finnas för risker?

Det hjälper inte alls att vaccinera på vägen hem, snarare tvärtom (vaccination är en påfrestning för immunförsvaret och det är bättre om man inte gör det i samband med andra påfrestningar som tex en flytt).

Jag hade inte varit speciellt orolig för en vuxen innekatt som levt själv. De största smittoriskerna från främmande katter är de som går ute eller som har en större och mer smittoutsatt grupp (tex utställningskatter). Många av de sjukdomar man kan dra hem vaccinerar man dessutom inte för, så risker när man tar in en ny finns alltid.

Se till att få henne besiktigad innan leverans eller på vägen hem, och ta vaccination när hon landat lite hos er.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 301
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 870
Senast: Stereo
·
Katthälsa Hej Min kära katt som just fyllt 11 började uppvisa tecken på att ha ont för en månad sedan. Hon har varit som en kattunge hela livet...
2
Svar
32
· Visningar
5 394
Senast: kratbran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp