Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Status
Stängd för vidare inlägg.
(TV4)
Nu kommer mer bensin till en redan överhettad kamphundsdebatt:
En lös hund löpte amok på en ridskola i Stockholm i går, samtidigt anfölls en häst och blev svårt sargad i värmländska Årjäng.
- Hunden bet en av hästarna mot strupen, den var helt okontaktbar, säger ridläraren Kristina Lahti till tv4.se.

http://tv4.se/nyheter/537070.html

Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

"Dom där raserna", "kamphundsraserna", "kamphundarna", "kamhundsgenre", "hundar av denna typ", "kamphundstyp".

Det är vad vi alla har skrivit i våra inlägg i tråden hittills. När man läser artiklarna står det att det handlar om blandrashundar, förvisso med kamphundsraser inblandade. men jag undrar ändå - var går gränsen för att en hund ska sägas vara av kamphundsras? Min hund har 1/4 amstaff - är hon av kamphundsras då?

Det förekommer alltför mycket oansvarig avel, man blandar raser hur som helst och säljer valpar tilll vem som helst. Det är inte hundens fel att den blir farlig.

Immer
det beror väl helt på vad för andra raser som finns i hunden, afghan, springer spaniel, irländs setter och amstaff ger ju en ganska mild avkomma.. medans rottweiler, dobermann och amstaff ger en betydligt större, starkare och mer vaktande avkomma..

man bör se till individen i de fallen.. kanske med mentala prov om vad som triggar hunden och ha ett gränsvärde..

"Dom där raserna", "kamphundsraserna", "kamphundarna", "kamhundsgenre", "hundar av denna typ", "kamphundstyp".

Det är vad vi alla har skrivit i våra inlägg i tråden hittills. När man läser artiklarna står det att det handlar om blandrashundar, förvisso med kamphundsraser inblandade. men jag undrar ändå - var går gränsen för att en hund ska sägas vara av kamphundsras? Min hund har 1/4 amstaff - är hon av kamphundsras då?

Det förekommer alltför mycket oansvarig avel, man blandar raser hur som helst och säljer valpar tilll vem som helst. Det är inte hundens fel att den blir farlig.

Immer
Självklart är det inte hundens "fel" att den blir farlig, den gör det ju inte av elakhet. Man hör ju alltid förespråkarna av kamphundar säga saker i stil med att att "min hund älskar barn och är en gullig familjehund". Det är säkert så tills den dag hundens lilla kampgen gör sig påmind av att något utlöser det ohanterbara beteende som just kamphundar visar när det smäller.Då går det inte att "stänga av" dem.I det läget är det ju totalt ointressant hur go hunden varit innan. Jag kan inte se något som helst försvarbart skäl till att skaffa en hund med kamphundsras i, det finns andra raser så det räcker för att fylla varje tänkbart syfte med sitt hundägande, utan att riskera andras liv och hälsa. Jag tror knappast att många av dem som råkat ut för att deras lilla gullegris till hund gått bärsärkagång hade kunnat drömma om den förvandling djuret genomgår i detta skede hade varit möjlig. Att tro att just ens egen kamphund är så perfekt prägald på just en själv och att den aldrig skulle få totalt hjärnsläpp är både naivt och hemmablint.Ingen vet när det kommer, dessa hundar är totalt oförutsägbara. Vad som slår igenom i en blandning med andra raser och kamphund är ju helt individuellt i varje enskilt fall och kombination, men varför i h-e hålla på med det?!

Aftonbladet nästa vecka:
"Dvärgpudel attackerade ridgrupp på uteritt, en häst blev så svårt biten att djurambulans kallades direkt till platsen, poliserna var tvungen att sätta 12 skott i dvärgpudeln för att den visade tendenser att attackera poliserna.
Detta är den tredje svåra attacken på en månads tid orsakade av dessa mördarknähundar, förra tisdagen blev en man så svårt biten i handen av sin egen dvärgpudel att 3 fingrar amputerades.
För 3½ vecka sedan blev ett dagisbarn biten i ansiktet när den rasande pudeln hoppade över staketet och gav sig på fyraåringen.."

...

:rofl: :rofl: :rofl: :bow: :bow: :bow:

Jag vet att man satte 15 skott, alla avlossade inom tio sekunder, i pitbullterriern i Malmö. Men tycker ändå att det är onödigt att tömma hela magasinet, det finns ingen anledning att göra det om man är en tränad skytt.

Immer

Och likväl kallas Staffordshire bullterriern för "Nanny dog" i England :smirk:

Immer

medans rottweiler, dobermann och amstaff ger en betydligt större, starkare och mer vaktande avkomma..
man bör se till individen i de fallen.. kanske med mentala prov om vad som triggar hunden och ha ett gränsvärde..

Vilka bryr sig om att testa sina valpar, tror du, av dessa oseriösa uppfödare som korsar allt som går att korsa?

Immer

Jag tror knappast att många av dem som råkat ut för att deras lilla gullegris till hund gått bärsärkagång hade kunnat drömma om den förvandling djuret genomgår i detta skede hade varit möjlig.

Nej, det gjorde inte min kompis heller när hennes cockerspaniel blev svartsjuk på babyn.

Immer

*kl*

Bara så att ni vet, den hundras som är ansvarig för mest angrepp på människor, som resulterat i att man tvingats uppsöka sjukhus är Golden Retriver, just för att dom är ju så snälla och aldrig gör något.

Jag är inte för kamphundar. Alla hundar går att misshandla till att attakera och hugga människor, på samma sätt som en misshandlad häst kan vara livsfarlig. Att börja förbjuda en hundras kommer inget gott av, då maåste man snart börja förbjuda andra raser.
Personligen tycker jag att man kan förbjuda alla små "råttor på snöre" eftersom de ofta har ägare som inte låter dem vara hundar och tror att de är dockor. Resultatet är små äckliga kryp som springer lösa överallt och tydligen måste man inte plocka upp efter dem heller, för det blir ju så små högar.
Ägarnas fel? JAVISST! Men det är min poäng. Det är inte hundarnas fel, utan människornas. Förbjud dem i stället... :D

Japp ..... och bordercollin som bet boskapen blodig på haserna skriver ingen om för den är avlad för att fösa boskap !!! :mad:

håller med Vavsla!

VARFÖR avla fram dessa hundraser? :confused:

Och varför avla fram Golden retrievrar? Se inlägg nr 28.

Immer

KL

Jag är inget hundfan.. jag är mer en kattmänniska.. men även jag tycker det är dumt att skylla saker som hänt på hundarna.. även fast det självklart finns vissa hundar som är idioter av alla raser och jag skulle personligen hellre möta en idiotpudel än en idiotdoberman eller va de nu finns för raser..

Men faktum kvarstår att det är inte hundens fel. Därför tycker jag att alla rasföreningar borde ta på sig det att registrera alla hundar och hundägare och ha obligatoriska kurser med blivande hundägare. jag tror att många inte vet vad de ger sig in på när de skaffar hund (inte alla, men många) dom är så söta när de är små valpar men de blir stora. Det är samma sak med hästar och katter och alla andra djur.. Men hundar är farligast just för att de är rovdjur. (Vilket katter också är men jag tycker vi kan komma överens om att katter inte är speciellt farliga för människor?)

*KL*

Jag tror inte det är hundarnas fel att de blir knäppa och går till attack mot människor. Det är helt och hållet ägarens fel.
Tror inte det har med ras att göra över huvudtaget.
Däremot är t ex en staffordshire skarpare i huvudet än en t ex golden retriver och man måste vara "hårdare" mot en sådan, för att den ska bli en trevlig hund.

Om man jämför med människor (kanske dålig jämförelse eftersom människor är tänkande individer, men i allafall.).
Har en mördares mamma uppfostrat honom/henne korrekt och gett honom/henne en trygg uppväxt osv? Nä. Kan det vara grund till personens störning i beteendet? Ja.
Beror det på mammans gener, vad hon har för bakgrund? Nej.
Det beror enbart på hur individen är "vaggad" från början.

jag tror att många inte vet vad de ger sig in på när de skaffar hund (inte alla, men många) dom är så söta när de är små valpar men de blir stora.

Så sant. Malmökillen som blev attackerad av sin s k kamphund häromveckan hade köpt hunden ett par dagar tidigare, av en för honom okänd person.......

Immer

*KL*

Jag tycker det är fel att låta en hundsort få ta den största skiten.
Som många sagt innan så grundar sig hundens bettende väldigt mycket av vad för ägare den har.
Det som är tråkigt med dessa kamphundar är att det ju blivigt en typ av "grejj" för alla "balla" människor. Dom skaffar en hund bara för sin staus. Det är som gjort för att det ska gå käpprätt åt helvete..
Så i och med att dessa hundar i de flesta fall hamnar hos dåliga ägare så sker sånna här tråkiga saker med dom och kamphundrana blir då uppmärksammade ännu mera...
Hade alla dessa "balla" människor skaffat sig en annan ras så tror jag att resultatet skulle ha kunnat bli det samma för den rasen som det blivigt för kamphunden idag.

Man får inte glömma att alla hundar, även dom allra minsta kan ha ett, ursäkta ordvalet, förjävligt beteende.
Såg på tv hur en liten hund gjorde attacker mot alla människor i sin omgivning, men d va ingen som brydde sig särkilt mycket, eftersom att den med sin storlek inte är kapabel att göra samma skada som den hade kunnat göra om den varit några storlekar större.. Om den nu hade varit större med samma beteende så hade den hunden säkerligen inte levt idag...

Sjävklart är det skillnad på "skärpan" hos olika hundraser, men med fel ägare kan det gå dåligt för vilken hund som helst...
Något typ av körkort för att skaffa hund skulle inte sitta helt fel i dagens läge!

Jag håller helt med dig här :bow:

Att golden leder bettstatisken är väl inte så lustigt. Finns tusentals golden i våra hem, det är en av våra mest populära hundraser det är inte så konstigt att det blir fler bett då. Det som är otäckt är att ju fler som skaffar kamphundar desto fler attacker blir det.
Att jämföra golden och tex pitbulls är som att jämföra äpplen och päron. Golden är en fågelhund, vars uppgift är att jaga fram fåglar. Pitbulls eller sk kamphundar är avlade för att kampa så enkelt är det.
Även om det naturligtsvis finns dåliga exemplar bland sk sällskapshundar så gör väl inte det rätt för andra raser att attackera folk, hundar och hästar?

Och ärligt talat så tror jag att det är betydligt lättare att lyckas få en trevlig hund för sällskap och bruks om du väljer en Golden eller annan ras istället för en pittbull.

Jag har inget emot hundarns i sig men jag tycker det räcker nu. Det är bara att inse att det krävs att man har STOR hundvana och mkt skicklig för att lyckas hålla en kamphund i schack, och handen på hjärtat, hur många kan räkna in sig i den kategorien? Inte jag iallafall fast jag har haft två hundar som blivit mkt sällskapliga och trevliga individer.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skiter ett långt stycke i vems fel det är, det är alldeles för många attacker nu för att det skulle kunna kallas"olyckshändelser". Och då spelar det ingen roll om det är hundens eller ägarens fel. Alla som äger dessa raser ställer sig helt frågande till hur deras gullegrisar kunde attackera ett litet barn. Nej jag vill kunna gå, rida säkert på Sveriges gator.

Vem ska kolla dessa körkort? Polisen eller vem? Det känns som om det tyvärr ej kommer att avhjälpa problemet.

Fy fan säger jag bara ... vissa folk ska inte ha hundar märker man !!! ALLA ska va i koppel oavsett storlek... spelar ingen roll om man säger att den är snäll m.m KOPPEL TVÅNG :bow: annars FETA BÖTER!!!! lr fängelse till ägaren om den skadar andra djur.!!! stenhårt... hårt mot hårt:banana:

Olyckshändelser är det ju inte! Det är förjävligt att det ens händer! men det jag vill säga är att detta kan ske med vilken hundras som helst om hunden hamnar hos fel ägare!
Kamphundarna är verkligen skarpa hundar, men hade dessa hundar sluppit att hamna hos dåliga ägare, som de säkert gör i 9 fall av 10, så hade nog siffran för dessa attacker varit betydligt mindre! detta tycker jag är synd!
Man ska skaffa hund efter vad man klarar av! De som oftatst idag skaffar kamphund ska verkligen inte skaffa en sån hund, om ens nån hund alls!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka