Nya fläckar/prickar i pälsen

Gallileo

Trådstartare
Efter att min hund har trimmats har han fått fler fläckar i pälsen än vad han hade förut och jag tycker de ökar efter varje gång.
Den stora fläcken har alltid funnits där, men sen alla de jätte små prickarna har kommit upp allt eftersom.
Någon som vet varför det blir så och är det normalt?:D

IMG_0137.jpg

Sv: Nya fläckar/prickar i pälsen

73 stycken som tittat men ingen som kan komma med någon fundering? :)

De sitter bara i pälsen, om du särar på pälsen ser han bra ut i huden?

Ja alltså det är pälsen som ändrar färg, det blir nya bruna prickar i pälsen efter varje gång han trimmas? Huden ser helt normal ut.
Är det normalt att det blir så?

Min Jack russel har oxå en tendens till att få mer prickar, huden är fin men pigmentsfläckarna ökar med åldern.
Tyvärr har jag ingen aning varför!:)

Detta är min andra Jack Russel och båda har fått mer färg ju äldr de blivit. Som valpar hade de bara lite teckning och den blev kraftigare i vuxen ålder.
Men vad jag förstått så är det normalt att de har mindre pigment som små och att det ökar. Mest ökar fläckran i huden så när de är nytrimmade så lyser det igenom.

Om din hund annras är pigg och kry och huden ser normal ut så behöver du nog inte oroa dig. Det gör inte jag iallafall.;)

Han är frisk och kry ingen tvekan:D. Jag var mest nyfiken på varför det blev så, men kanske har med åldern att föra, han är min första JRT och tog honom som omplacering förra året så vet inte så vet inte alls hur han såg ut när han var mindre han blir 7 bast i år. Han kanske har haft små prickar hela tiden men kanske syns olika beroende på vilken päls det är för börjar de inte fälla snart och få sommarpäls?:D
Tycker att hans bruna färg har blivit ljusare på den stora fläcken. Eller så är det jag som har levt med en väldigt fluffig hund med massa päls i snart 3 månader och glömt hur han ser ut under:D

Jrt brukar vara prickiga under pälsen när man trimmat ned dem ;)

Jag har dalmatiner (som föds vita) och prickarna fortsätter komma under hela livet. Min ena tik har inte så mycket prickar på huvudet, och saknar pigment på nosen. Jämför man valpilder på henne med hur hon ser ut nu, ser man att hon fått lite mer färg där också :p

Jag tror att det är helt normalt att de får mer och mer färg i pälsen med åren, särskilt gäller det småfläckar ("fräknar"). Jag tror inte heller det är rasbetingat, gäller nog generellt. Dalmatiner föds ju t.ex vita.

Min Welsh springer har fått betydligt mer brunt nu vid 3 månader än vad hon hade när jag först såg henne vid 4 veckors ålder. Främst är det fräknar på nosen och benen som kommit till, men även ett par större bruna fläckar.

Det har varit samma sak med våra ESS, ett par av dem hade tydliga bläsar som valpar, som sedan mer eller mindre växte bort.

För att inte tala om familjens blue roan-färgade cockrar, som var ljust silverfärgade som valpar, men blev nästan svarta som vuxna.

Nu är ju din hund äldre, men förmodligen fortsätter de här pigmentförändringarna hela livet - eller åtminstone tills de börjar bli gamla och gråhåriga istället.

Fast i sanningens namn ska erkännas att jag vet inte om det här stämmer, jag bara spekulerar baserat på vad jag sett på hundar som jag varit i kontakt med.

Egentligen är det här väldigt intressant... Finns det någon mera kunnig, som faktiskt vet hur det fungerar, eller som kan hänvisa till en länk på internet?

Intressant det här med pigment i pälsen, men samtidigt är det väl lågiskt, Vi ser ju inte likadana ut i håret eller på kroppen, det kommer ju förändringar när man blir äldre. Haha ganska dåligt exempel att jämföra oss med hundarna, men är det inte lite så då?:D

Blir det samma förändringar på enfärgade hundar också bara det att det inte syns (förutom de grå håren) eller... jag menar de måste ju också ha förändringar i pälsen?:idea:

Jag tror det är mest påtagligt på vita hundar med svarta eller bruna fläckar.
Jag läste någonstans, minns inte var, att pigmenten bildas under olika stadier hos embryot, och att de perifera delarna på djuret, (som tassar, nos och undersida), färgar ut sist, vilket skulle förklara varför så många fläckiga hundar har vita ben, och vit mage.

Men igen - jag är ingen expert på området, minns inte ens var jag läste det. Fast nog låter det troligt.

Med katter, som siameser t.ex, förhåller det sig annorlunda, där lär det vara så att det är kroppsdelar med lägre temperatur, (som öron, nos och tassar), som får den mörkare kroppsfärgen. Men även här föds ungarna nästan vita.

Hmm, fast de flesta skimlar föds ju svarta eller bruna...

Jag läste någonstans, minns inte var, att pigmenten bildas under olika stadier hos embryot, och att de perifera delarna på djuret, (som tassar, nos och undersida), färgar ut sist, vilket skulle förklara varför så många fläckiga hundar har vita ben, och vit mage.

Hmm, fast de flesta skimlar föds ju svarta eller bruna...

Kanske någon som stryker på citron på dem när de går i solen, vips så är de ljusa:idea: (långsökt...:angel:)

Men sen har ju färgerna med det genetiska att göra också, om en svart han hund och en brun-vit tik får valpar blir väl valparna antingen svarta eller brun-vita även om mamma hund bär på fler färger??
har väl inte med det åh göra men ändå..

Men har det med kyla och värme med att göra hos hundar då också, eller är det bara så att det är i olika stadier pigmentet bildas oavsett värme?:confused:

Måste nog gå kurs i det här:D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 072
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 857
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Mitt tonårsbarn kläckte ur sig att det är så orättvist att ha missat hur rolig världen var "förr" Konserter- som av någon anledning var...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
5 581
Senast: Derivata
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
820
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V