Nya färger?

Sv: Nya färger?

Jag hängde inte med ett dugg på dina vackra ord :D

Men det där med färger som "ploppar" upp. Konstanskimmel ska inte finnas på Engelskt Fullblod, sedan dök Catch a Bird upp. Catch a Bird är brindle i brunt och vitt och hans avkommor är typiska konstanter i fenotypen. Vad jag har förstått har man inte lyckats reda ut det mysteriet ännu, om det är en mutation eller inte.

Mysteriet med Catch a Bird finns längst ner http://www.whitehorseproductions.com/winningcolors.html
 
Sv: Nya färger?

Eftersom stoet Bellami (mormor) har vita papper är stammen på Bellboy av godkänd varmblodsras. Det är bara inte registerat i BLUP (som så mycket annat).
 
Sv: Nya färger?

Eftersom stoet Bellami (mormor) har vita papper är stammen på Bellboy av godkänd varmblodsras. Det är bara inte registerat i BLUP (som så mycket annat).
Nja, vad menas med godkänd Varmblodsras? Jag känner väl till hingsten Bellboy, han blev till när en welsh-unghingst som hette Wärnanäs ?? kom lös en natt på Kalmarbygdens Fältrittklubbs stall och betäckte halvblodsstoet The Bitch (Bitchen) som jag tror var efter Drabant-???(nånstans har jag uppskrivet korrekt stam)
Bellboy var en skimmel 147-8 cm hög och användes i aveln på Norra Öland under många år.
 
Sv: Nya färger?

Möjligt att det stämmer som poloplayer skriver. Uppfödaren till stoet skriver russ/varmblod/arab på sin sida :)
 
Sv: Nya färger?

Lite onödigt vetande: Hingstarna Bellboy, Rulle (e Criban Daniel u russ-sto, 130cm hög) samt Kapten (e Kipsy Kim PBA vol VI dvs arabkorsning u Lillbabs russto, 140cm hög skimmel), användes när man på 60-70-80 talet skulle försöka att återskapa Ölandshästen, dom hingstarna användes på halvblods och ardennerston på Öland. Många avkommor blev under ponnymått och såldes till Stockholmsområdet. (sommargäster på Öland fråm Stockholm som blev förtjusta i ponnierna och köpte med hem).
 
Sv: Nya färger?

Efter en stund kommer minnet tillbaka! The Bitch fick ett hingstföl som kallades Bellman, hennes dotter Basilika fick ett hingstföl som kallades Bossen.
 
Sv: Nya färger?

Jag uttryckte mig nog lite slarvigt. :) Men du kanske kan förklara för mig mekanismen bakom detta? Hur lägger sig anlagen på grundfärgen? Något påverkar ju DNA-uttrycket på något sätt. Hur fungerar de med enhancers och promotorer? Kan de förekomma som silent mutations som kan uttryckas först när motsvarande allel på systerkromatiden och som döljer mutationen försvinner vid tex homolog överkorsning? På så sätt borde ju en "färg" kunna uppstå utan att man kan hitta den hos föräldrarna. Funderar på om det kunde vara en förklaring vad det gäller Casir?

Kan inte så mycket om hästars färger, men jag är nyfiken. :)

Fråga mig inte ;) jag är lika novis som ni andra på området och hara läst vad jag kommit över på internet om det, har ju en del hästar med lite olika "udda" anlag så det var roligt när man hittade info om vad det egentligen var.

Föresten kan jag för er som kommer ihåg min svartbruna valack med den stora skimmelfläcken uppe vid huvudet berätta att jag hittade info om exakt det och det hör mkt riktigt ihop med sabino anlaget precis som de flesta gissade när vi diskuterade det. Det hade faktiskt tom ett speciellt namn som jag naturligtvis har glömt nu.

För övrigt hittade jag något väldigt intressant när jag letade runt för att se om jag kunde lyckas hitta någon träff på roan holsteiner via något forum så hamnade jag i alla fall i den artikeln om den där forskningen av Ann någonting ang om roan + roan gav lethal embryo.

I alla fall så i den artikeln så hade de intervjuat en mkt stor uppfödare i USA som helt inriktat sig på roan. Det som var intressant var att han sa att trots att de födde upp så många och hade försökt så många gånger hade de aldrig lyckats få en roan på en vanlig skimmel (alltså med en part skimmel), de kunde födas och se ut som äkta roans upp till 3-5 års ålder men sedan skimlade de alltid av till slut. Slump ? Eller är det kanske som jag faktiskt funderat på att på något sätt "knyter" sig roan anlaget ihop med skimmelanlaget. Det skulle ju i alla fall förklara hur det har lyckats hålla sig så "hemligt" i så välanvända linjer som Joy kommer ifrån. Finns ju liksom inte en gren i hans stamtavla som inte är ordentligt avlat på, iofs så stod det även där att det hänt flera gånger att till synes det poppat upp roans utan att föräldrarna var det men vid granskning har det visat sig att en av föräldrarna varit som de kallade det minimal roan i stort sett bara haft lite stickelhår i pälsen. Så tydligen kan det visa sig så lite också.
 
Sv: Nya färger?

Är han gentestad för anlaget så att ni vet till 100% att han verkligen har det ?

När det gäller just konstanskimmel+konstantskimmel så är det inte utrett om det är så att det ger lethal embryo. jag har läst nån forskning där man har påvisat att det finns homozygota konstantskimlar men jag hittar inte den artikeln just nu

Resten av vad du skriver fattar jag inte :confused:

Menar du att de har använt en konstantskimmel + en heterozygot avblekbar skimmel och det alltid har blivit avblekbara ?

Om det var så du menade så kan jag nog direkt avfärda den teorin baserat på Lambay Inver (en konstantskimmel connemara) avkommor med skimmelston
 
Senast ändrad:
Sv: Nya färger?

Om två anlag ligger väldigt nära varandra följs de ofta åt, man pratar då om kopplade gener. De KAN såklart splittras ändå.

Just konstantskimmel ska enl "Hästens färger" vara kopplat till brun (?), dock så är ju brun färg beroende av två anlag och jag kommer inte riktigt ihåg vilket.

Men det är kanske möjligt att det finns en koppling även till det "vanliga" simmelanlaget?
 
Sv: Nya färger?

KL

I teorin (och praktiken om man giter ta tag i det) kan man få fram en silvervitblacktigreradrabicanobukskäckskäcksroanskimmel :D Går att trycka in fler färger men då blir det så jobbigt att läsa :p för vi har även champange, pangare, pearl och alla skäckanlagen för sig.

Hästen ovan är alltså i grunden en svart med agouti-, silver- och gulanlag. Sedan tigrerad, rabicano, bukskäck (splash), dorsalskäck (det vi kallar bara skäck), roan (konstantskimmel) och avblekbar skimmel så hela härligheten slutar som vilken vit häst som helst :crazy:
 
Sv: Nya färger?

Om två anlag ligger väldigt nära varandra följs de ofta åt, man pratar då om kopplade gener. De KAN såklart splittras ändå.

Just konstantskimmel ska enl "Hästens färger" vara kopplat till brun (?), dock så är ju brun färg beroende av två anlag och jag kommer inte riktigt ihåg vilket.

Men det är kanske möjligt att det finns en koppling även till det "vanliga" simmelanlaget?

Ikke brun (agouti), men extension-locuset som styrer rødt og svart.
 
Sv: Nya färger?

Det finns inga gentester för roan för de har inte hittat genen, de har hittat vilken gren den troligen sitter på så de hoppas på att kunna lokalisera exakt vilken gen det är och därmed kunna göra gentester på den men hittills finns inga utan det går bara att färgbestämma en roan genom det visuella, och där anges just färgväxlingen som det allra säkraste tecknet (förutom då utseendet) för det finns ingen annan färg som färgväxlar som en konstantskimmel. Det andra säkra tecknet de tittar efter är att huvudet är mörkare än kroppen för det är aldrig en vanlig skimmel. Likadant har aldrig en vanlig skimmel scratching som det heter att päls på skadade områden växer ut med grundfärgen. Allt det stämmer till hundra procent in på ungarna så det råder ju ingen tvekan.

Ja det jag menade var att de hade betäckt flera skimmelsto med sina roanhingstar men aldrig lyckats att få någon utan vanligt skimmelanlag, de föddes till synes som vanliga roan men skimlade alltid av när de blev 3-5 år gamla. Så deras statistik på roanhingst - skimmelsto var 100% skimmel.

Gissar att det är samma forskning som du avser som artikeln även detta stod i här är länken till den
http://www.hancockhorses.com/article-roanQHNews.pdf
 
Sv: Nya färger?

Ja det jag menade var att de hade betäckt flera skimmelsto med sina roanhingstar men aldrig lyckats att få någon utan vanligt skimmelanlag, de föddes till synes som vanliga roan men skimlade alltid av när de blev 3-5 år gamla. Så deras statistik på roanhingst - skimmelsto var 100% skimmel.

Då hade dom otur i statistiken ! För jag är 100% säker på att det inte är så iom Lambay Invers avkommor. Jag har sett brunskimlar efter honom som är rejält gamla som har skimmelmammor.
 
Sv: Nya färger?

Vilken otur de måste haft. Själv har jag lyckats få rödskimmel avkomma efter 2 avblekta skimlar.:D
calmiach_stor.jpg

Vet inte om det är mamman Celmah som bär på anlaget, hon var vit redan som 1 åring e Paddock Camargue el om det är pappan Clic som bär på det e Karfälts Caruso ee Wärnanäs Peng.
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 696
Senast: Habina
·
Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 789
Senast: dobbis
·
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 497
Senast: Narcissa
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 489
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp