Nya färger?

Sv: Nya färger?

Det finns några svenska halvblod som är konstantskimlar !

Den här till exempel

Bilden är inte superbra, men det finns bilder på hemsidan från stuteriet som hästen kommer ifrån och där ser man tydligt att den är brun konstant skimmel
 
Sv: Nya färger?

Konstanskimmel är också en färg som inte finns hos de svenska halvbloden idag. Denna kan man hämta från travare, eller ridponny/connemara :idea:

Jodå konstantskimmel finns vist hos halvbloden även om de inte är så vanliga men du har i allra högsta grad tom träffat ett :angel: dock gömmer han det nu under sitt vanliga skimmelanlag, men med tre avkommer som alla är färgväxlare tyvärr alla med även ett vanligt skimmelanlag (troligen stor tvekan råder om den svarta 4 åringen men den vita svansen talar för att även hon har skimmelanlag även om hon inte verkar skimla av ett dugg för vart år, dock hittade jag faktiskt info om en konstantskimmelhingst i USA och den hade faktiskt vit svans precis som hon så än är väl inte hoppet helt ute att hon behåller färgen, den som lever får se ;) ), så råder dock ingen tvekan utan att han är konstantskimmel och då fick vi också förklaringen på varför han skimlade i helt fel ordning för att vara "vanlig" skimmel.
 
Sv: Nya färger?

Man måste faktiskt ha bak den häst som är av ej godkänd ras enda bak till 5e led för att få raskod 04 på ett halvblod i ASVH, höll själv på och diskuterade med dem föräldrarna i 4e led styr vilken ras hästen i 3e led anses ha vilket då ger ej godkänd ras på 3e ledet om hästen i 4e är av fel ras, inte förrän den försvinner bak i 5 e led försvinner den så att säga ut från stamtavlan och påverkar inte raskoden då de gör sin granskning på 4 a led.
 
Sv: Nya färger?

Frågan är om dom föds med det anlaget alltså svansen helt vit från början ?

Min 4 åring har en knepig svans då allt som växer ut på den övre delen av svansroten är kolsvart men det som växer ut från de nedre ca 10 cm av svansroten är kritvitt, finns alltså inte tillstymelse till blandning eller några gråa hår som normalt en skimmelsvans brukar ha utan den är verkligen två färgad. Det lustiga är att hon fått ett parti med lika kritvitt på undersidan av manen och det har faktiskt hennes mamma också som är mörkbrun sabino och rabicano med mkt stickelhår. Så det finns ju gott om anlag att ärva som kan ge udda teckningar. När hon föddes så hade hon faktiskt några enstaka vita hårstrån vid svansroten som om hon skulle få mammas skunksvans men det blev aldrig mer av det och jag skall faktiskt erkänna att jag inte har tänkt på om dessa enstaka hårstrån finns kvar där.

Något jag tyckte var intressant på den sidan också är Pangare anlaget, frågan är borde inte svartbrun egentligen vara det anlaget ? Svartbrun är ju en färg som inte finner stöd i färgkoderna och ingen har väl egentligen gett en bra förklaring på vad svartbrun egentligen är. Men tittar man på bilderna på haflingern med pangare teckningen så ser den ju exakt ut som en svartbrun som har sina ljusa partier exakt på de ställena. Vilket då logiskt egentligen skulle göra en svartbrun till svart med pangare teckning.

Min hingst tex är född svartbrun och har på sina tre avkommer med mörkbruna ston fått 1 svart (riktigt blåsvart som liten) och två svartbruna avkommer. Så tydligt är ju att han har ett svart anlag (tror dessutom inte att mamman till den svarta har det nämligen utan tror att hon gett ett rött till den svarta ungen))
 
Sv: Nya färger?

En brun häst bär alltid på en svart gen, så såklart att han har det. En brun häst är E? A?, en svartbrun är troligen E? At? Alltså, den svartbruna genen heter At. En fux är alltid ee, sen om den bär på brungenen, det syns inte för blotta ögat.
 
Sv: Nya färger?

Jag vet inte om de föds med sådan svans med det nämndes ju att det kunde ha med Sabino att göra.

Det med Pangare och svartbrun har jag faktiskt aldrig funderat över... Men borde inte de riktiga färgvetarna tänkt på det i så fall?

Finns det något test för att kolla Pangare? I så fall borde det ju vara lätt att ta reda på

KL
Det går en häst med Birdcatcher spots i Skåne, så häftig! Tyvärr har jag bara sett den som snabbast.

Här kan man också hitta massa supercoola färger! http://www.angelfire.com/on3/TrueColoursFarm/Cool_and_Unusual_Thoroughbreds.html
Kolla maximally expressed sabino's!

Så det går nog att få till det mesta i färgväg även på Fullblod

Har även en sida där de har en "svart" palomino, en extremt sotig Morgan
 
Senast ändrad:
Sv: Nya färger?

Jag kommer ihåg spekulationerna på din ena lilla :idea: Men ni är tämligen säkra nu då? Har ni listat ut vart det kommer ifrån? Eller är det kanske en ny mutation?
 
Sv: Nya färger?

Man måste faktiskt ha bak den häst som är av ej godkänd ras enda bak till 5e led för att få raskod 04 på ett halvblod i ASVH, höll själv på och diskuterade med dem föräldrarna i 4e led styr vilken ras hästen i 3e led anses ha vilket då ger ej godkänd ras på 3e ledet om hästen i 4e är av fel ras, inte förrän den försvinner bak i 5 e led försvinner den så att säga ut från stamtavlan och påverkar inte raskoden då de gör sin granskning på 4 a led.

Aha! Intressant, jag har inte kommit så längt i spekulationer med dom men funderat lite smått på hur det faktiskt funkar i praktiken med fel raser inblandat.
 
Sv: Nya färger?

Jag kommer ihåg spekulationerna på din ena lilla :idea: Men ni är tämligen säkra nu då? Har ni listat ut vart det kommer ifrån? Eller är det kanske en ny mutation?

Råder ingen tvekan om att avkommerna färgväxlar speciellt Jola är väldigt tydlig iom att hon är så svart normalt. Trodde faktiskt inte att Knatte (åringen) var konstant iofs så har inte han heller haft ett enda vit strå vid ögonen och föddes med ett vit stickelhårigt parti över manken (efter att läst en massa om det så är det tydligen vanligt att konstantskimlar föds med ett sådant parti någonstans på kroppen men inte vanliga skimlar) men han har mer haft sina stickelhår lite jämt fördelat och även en del i ansiktet även om han för ögat fortfarande är svartbrun om man inte tittar nära. Men när det var dags för pälsbyte nu så förvandlades han också till en raggsocka och var alltså även han en färgväxlare. Så med tre av tre födda avkommer som färgväxlar så känns sannolikheten att han faktiskt är konstantskimmel ganska stor. Det är ju dessutom inte samma mamma på dem så att det skulle vara något spök som uppstår mellan deras gener är det ju inte.
Har hittat en del bilder på andra yngre Casir avkommer som precis som Joy haft mörkt huvud och mkt ljusare kropp men samtliga har precis som Joy även varit vanliga skimlar också. Det är ju ganska knepigt med tanke på att Casir inte är homozygot skimmel att det inte vad jag hittat i alla fall finns några som inte fått vanlig skimmel ovanpå. Eller så finns det bara det att iom att det är så pass ovanligt och Casir själv är skimmel att de helt enkelt registreras som vanliga skimlar i danmark reggas ju dessutom färgen redan när de är ca 2 veckor gamla och då syns det ju inte. Sen är det ju hopplöst att försöka spåra något på de linjerna med tanke på att allt nästan är skimlar där bakom säkerligen många av dem dessutom homozygota iom att många har dubbla skimmelföräldrar så inte lätt att veta vad som gömt sig där under. Jag hade tex aldrig tänkt på det med Joy (även om jag reagerade på att han skimlade i "fel" ordning med ansiktet sist, men tänkte ju inte mer på det och gjorde ingen koppling alls till konstantskimmel då) och då såg jag ändå honom från att han var 2,5 år. Det var ju först när de små dök upp och då framförallt Capitas enorma avskimling på kroppen som föl som väckte frågor och ledde in på de tankarna. När sedan Jola började färgväxla så tydligt när hon fällde blev det ju mer uppenbart. Likadant har de (vad tusan det nu hette att skadad hud alltid växer ut med grundfärgens päls något som tydligen är typiskt på konstantskimlar) båda två.

Kan ju lägga in de gamla bilderna jag har uppladdade på Jola när hon färgväxlade tror det var ifjor.

Under fällningen
DSC_0338.jpg


Efter återgår hon till sin mörka färg igen
090511507.jpg

090511506.jpg
 
Sv: Nya färger?

Aha! Intressant, jag har inte kommit så längt i spekulationer med dom men funderat lite smått på hur det faktiskt funkar i praktiken med fel raser inblandat.

Blev själv varse det när jag hittade en intressant unghäst i danmark som var reggade på LU papper pga ovisad mamma men med tre led rena halvblod och då brukar det funka att få gröna på dem ändå i sverige iom att vi inte har det visningskrav på stona som danmark har dock måste det göras en individuell prövning på dem, så jag skickade över stammen till asvh för att få ett klartecken på gröna papper innan jag köpte den men se den gick inte ens att få klassad som halvblod för i 4e led fanns en häst av okänd ras, blev väldigt snopen för den hade jag inte ens tänkt på och fick det då förklarat exakt hur de tittar.
 
Sv: Nya färger?

J
Men t.ex ett riktigt bra sto från en stark stostam + ridponnyhingsten Verdi :love:, hade jag inte haft något emot att bygga en halvblodslinje på :D

Själv hade jag tänkt lägga en halvblodshingst på Valdos mamma Ronja (som vi äger):p
ronja.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Nya färger?

Men den här har väl inget vanligt skimmelanlag också ?

Det är iaf väldigt festligt tycker jag att Casir Ask tycks bära ett konstantskimmelanlag undere sin vita mantel ! Vore ju väldigt kul att veta var det kommer ifrån !

Kom på att även Quite Easy avkommor ofta är stickelhåriga i fällning. Fast jag har aldrig sett en vara konstantskimmel - de har ju samma möderne, och det måste ju komma från mamman, eftersom Corde var brun.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya färger?

Men den här har väl inget vanligt skimmelanlag också ?

Det är iaf väldigt festligt tycker jag att Casir Ask tycks bära ett konstantskimmelanlag undere sin vita mantel ! Vore ju väldigt kul att veta var det kommer ifrån !

Kom på att även Quite Easy avkommor ofta är stickelhåriga i fällning. Fast jag har aldrig sett en vara konstantskimmel - de har ju samma möderne, och det måste ju komma från mamman, eftersom Corde var brun.

QE kan ju inte ha det iom att det inte är ett anlag som kan ligga dolt utan finns det så syns det och iom att han är brun så vet vi ju med säkerhet att han inte har det.

Jag har hela tiden innan fått höra att en konstant skimmel har inga skimmelhår alls i ansiktet, ben, man och svans. Därav att jag tagit för givet att båda även har skimmelanlag ovanpå då även Jola har vita hår i ansiktet mest synligt i vinterpälsen när hon tom får ett par fläckar av skimmelfärg i ansiktet dock försvinner de fläckarna knepigt nog i sommarpälsen (som hon har på bilderna) dessutom har hon som sagt den knepiga (halva) vita svansen samt vit på undersidan (som dock hennes mamma också har) i manen och ett par mindre fläckar på benen som gjort att jag var säker på att hon också var vanlig skimmel ovanpå, blir dock förbryllad av att hon inte skimlar av hon är ju nu 4,5 år.
Satt faktiskt och sökte i förra veckan och blev då klok på att konstantskimlar vist kunde ha skimmelhår i ansiktet också och hittade som sagt en hingst i USA som hade vit svans precis som henne.
Tittar man sen på Welsh bild så blir det ju uppenbart att de kan ha tom mkt skimmelhår i ansiktet samt man ser ju att hennes också har några fläckar nere på benen. Så kanske är det så trots allt att hon inte har något skimmelanlag ovanpå. Det som förbryllar mig är dock hennes svans. Iofs så har hon ju helt klart en massa knepiga anlag hon kan ha ärvt iom att hennes mamma bär på så många så det kanske kommer därifrån.

En annan sak som är rätt lustigt som jag tänkte på nu ikväll när jag stod och tittade på dem i stallet med färgen i åtanke är att Capita som ju är mkt mer skimlad och utan tvekan kommer att skimla av hon har inte ett enda vit strå i varken man eller svans utan de är helt enfärgade. Iofs så hade Carano mörk man och svans hela livet så det kan iofs komma därifrån då hon ju är linjeavlad på honom.
 
Sv: Nya färger?

Titta på bilden som Welsh har lagt upp - Ronja ser ut att ha skimmelhår i ansiktet, men hon är definitivt inte ngn avblekbar skimmel.

Att QE inte har konstantskimmel anlag det vet jag. Däremot så har jag ju noterat att många avkommor är väldigt stickelhåriga i fällning.
 
Sv: Nya färger?

Hur hade det funkat med Jovial + xx-sto?
det skulle ju bli 98,5% xx
lägger man xx ovanpå det blir det 99,25%

o s v;)
Det ska alltså vara fullblodshingstar i 8 generationer, tex Domynsky-Algarve-Roman Way-Caliban osv osv, vilket innebär att du kan börja med ett jovialsto, lägg på fullblodshingst, få ett stoföl, lägg på fullblodshingst på det stofölet, som får ett stoföl, osv osv håll på i 8 generationer om du lever då.....så har du ditt rena fullblod :)
 
Sv: Nya färger?

*kl*
När det gäller Trakehneravel krävs det 5 rena generationer, alltså det får vara en främmande häst först i sjätte led för att den ska kunna bli upptagen stamboken

"Only horses that are bred according to pure Trakehner breeding principles (five (5) generations) will be accepted into the Official Stud Book, (the first outside ancestor appearing no earlier than in the sixth (6 th) generation)."
 
Sv: Nya färger?

Det är inte färger någon av dem utan bara olika anlag som lägger sig ovanpå grundfärgen.

Jag uttryckte mig nog lite slarvigt. :) Men du kanske kan förklara för mig mekanismen bakom detta? Hur lägger sig anlagen på grundfärgen? Något påverkar ju DNA-uttrycket på något sätt. Hur fungerar de med enhancers och promotorer? Kan de förekomma som silent mutations som kan uttryckas först när motsvarande allel på systerkromatiden och som döljer mutationen försvinner vid tex homolog överkorsning? På så sätt borde ju en "färg" kunna uppstå utan att man kan hitta den hos föräldrarna. Funderar på om det kunde vara en förklaring vad det gäller Casir?

Kan inte så mycket om hästars färger, men jag är nyfiken. :)
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 698
Senast: Habina
·
Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 789
Senast: dobbis
·
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 497
Senast: Narcissa
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 489
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp