Nya färger?

Lyan

Trådstartare
Går det att efter tillräckligt många generationer få en korsningshäst att bli renrasigt halvblod?

Jag håller inte på med hästar utan är mest nyfiken då jag är väldigt intresserad av färger och sådant över lag.

Har förstått att halvbloden kan få olika färg på sina papper beroende på stam och så och vad jag har förstått kan man efter ett visst antal generationer få hästar med gröna papper (det är väl det som är det bästa och som räknas till renrasiga hästar?)

Så i teorin om jag betäcker en silverfärgad häst (eller annan färg som inte finns inom halvblod)(välj valfri ras) med ett halvblod och sedan fortsätter att avla på silverfärgade avkommor, hela tiden med godkända hingstar, kan jag till slut få ett renrasigt silverfärgat halvblod?

Bara nyfiken som sagt :)
 
Sv: Nya färger?

:confused:

Men visst blir det väl gröna papper - efter tre generationer? Det är ju en öppen stambok, då kan man väl korsa in "vad som helst" med långsiktigt arbete?

Edit: citat från ASVHs hemsida
Grundstambok
Krav för införande i grundstambok
Moder till häst som införs i grundstambok skall finnas angiven på språngrulla för hingst aktuellt betäckningsår och med normal dräktighetstid angiven skall fölet vara rapporterat året efter.

Avdelning I
Häst fallen efter godkänt avelsvärderad hingst (motsvarar avelsvärdeklass Elit, A, AB, B eller V), samt moder med far och morfar berättigade till införande i Riksstambok, avdelning I.
Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (grönt papper - löpnummer fr.o.m. 1001.)
 
Senast ändrad:
Sv: Nya färger?

Den enda rasen jag vet som har tex silver är islandshäst och en sådan blandning får väl 59 eller vad det nu är på grå papper efter icke gk stam och om Quickstar lärt mig rätt så går det aldrig att avla sig ur. (Förlåt QS om jag ff inte fattar trots ditt idoga jobb att lära mig )
 
Sv: Nya färger?

Den enda rasen jag vet som har tex silver är islandshäst och en sådan blandning får väl 59 eller vad det nu är på grå papper efter icke gk stam och om Quickstar lärt mig rätt så går det aldrig att avla sig ur.

det stämmer inte utan om man fortsätter att lägga ASVH-godkända hingstar på så blir det till slut raskod 04 och gröna papper.
 
Sv: Nya färger?

Jag har undrat över ungefär samma sak fast då det gäller araber. Jag har en arabkorsning, om jag betäcker denna med en arab och sen betäcker avkomman med en arab osv fortsätter så.....Kommer det då någonsin att klassas som en renrasig arab eller kommer det alltid att bli en korsning trots att det till sist i princip bara är arab i den?
 
Sv: Nya färger?

Jag tror att det finns hos ardennern också, samt en del amerikanska raser. Om man nu har såna planer :angel:

Konstanskimmel är också en färg som inte finns hos de svenska halvbloden idag. Denna kan man hämta från travare, eller ridponny/connemara :idea:

Är själv för färgvariation hos halvbloden, men sånna korsningar som krävs rimmar ibland illa med idén om en stark stostam.

Men t.ex ett riktigt bra sto från en stark stostam + ridponnyhingsten Verdi :love:, hade jag inte haft något emot att bygga en halvblodslinje på :D
 
Sv: Nya färger?

Där är svaret nej.

Arabiska och även engelska fullblod har stängd stambok så det går aldrig att korsa fram ett renrasigt fullblod.
 
Sv: Nya färger?

Som sagt detta är bara i teorin, men häftigt att det faktiskt går :laugh: Tänk att få ett silver, konstant eller splash halvblod :d
 
Sv: Nya färger?

Och Verdi själv kommer ju redan från en gammal god halvblodsfamilj, stofamilj 44:)
 
Sv: Nya färger?

Jag tror att det finns hos ardennern också, samt en del amerikanska raser. Om man nu har såna planer :angel:

Själv skulle jag i sådana fall hellre använda en silverfärgad Morganhäst än en ardenner eller islandshäst. Känns som det är lite mer åt halvblodshållet så att säga. ;)

Synd att man inte är miljardär och kan roa sig med lite kvalitativ färgavel. :angel:
 
Sv: Nya färger?

Där är svaret nej.

Arabiska och även engelska fullblod har stängd stambok så det går aldrig att korsa fram ett renrasigt fullblod.
Förr kunde du få ett 'renrasigt engelskt fullblod om det var minst 8 generationer med fullblodshingstar, alltså om du har ett sto i B-register och fortsätter avla 8 generationer så kommer det in i General Studbook . Tror man kan gör det forfarande.
 
Sv: Nya färger?

Hur hade det funkat med Jovial + xx-sto?
det skulle ju bli 98,5% xx
lägger man xx ovanpå det blir det 99,25%

o s v;)
 
Sv: Nya färger?

Den enda rasen jag vet som har tex silver är islandshäst och en sådan blandning får väl 59 eller vad det nu är på grå papper efter icke gk stam och om Quickstar lärt mig rätt så går det aldrig att avla sig ur. (Förlåt QS om jag ff inte fattar trots ditt idoga jobb att lära mig )

Jodå det går alldeles utmärkt.
Man kan avla sig ur alla papper till gröna till slut, det är bara en fråga om hur många generationer och man måste använda av ASVH godkända hingstar hela tiden.

Om man betäcker ett sto av icke godkänd ras, morgan, islänning, travare etc med en ASVH godkänd hingst ger det avkommor på Gråa papper raskod 54 (avd II)

Avkommorna kan sedan klättra i stamboken till vita resp. gröna papper när det icke godkända blodet ligger längre bak än 3 led.

SWB är en öppen stambok och du på sikt kan avla in vad du vill.
De raser den godkänner dvs vissa europeriska halvblodsraser samt x, ox och xx är sånt som alltid hamnar på 04-gröna papper då dessa är godkända inkorsningsraser. Övriga får gråa papper men efter några generationer anses dom som renrasiga. Om jag inte minns tokigt är det samma i t.ex Oldenburger förbundet fast de har 4 led.

Stängda stamböcker går det ju dock aldrig att få det godkänt i, xx och ox, Holsteiner, Trakehner etc.
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 696
Senast: Habina
·
Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 789
Senast: dobbis
·
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 497
Senast: Narcissa
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 489
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp