Nya dressyrprogram!

V

vato

För ett par veckor sedan hade vi dressyrtävling på ridklubben. Det var tre av mina kompisar som var tävlingsansvariga, de gjorde det som sitt projektarbete nu i 3:an.

Som de flesta vet så kommer det ju nya uppdateringar i princip varje år på utvalda program, och så är fallet i de klasser som var med denna tävlingen. Min fråga är nu om någon vet varför vi fick så mkt kritik för att vi hade med program från 2003, när det inte står i TR att man måste ha det nyaste (i detta fallet 2006 års program)? Det var väldans mkt sura miner och felridningar för att en del inte hade tittat ordentligt på propositionen eller ryttarmeddelandet (som klargjorde att det var 2003 års program, inte 2006), utan "antog" att det var det nyaste programmet. Faktiskt så var det en man som blev riktigt hotfull! Vadan detta?

Är inte jätteinsatt i dressyrtävlan, men jag skulle gärna vilja höra hur det ligger till!

Sv: Nya dressyrprogram!

Det står visst i TR att man måste använda det senaste. Det står ordagrant i mom 208:

"De olika dressyrprogrammen fastställs av Svenska ridsportförbundet från period till period."

Alltså: har förbundet bestämt att i år gäller 2006 års program, då får inte 2003 års program användas längre.
Undantag möjligen för klubbtävling men då får man som arrangör vara medveten om detta och då kan man inte vara för tydlig med informtionen. Skriv i propositionen, i ryttarmeddelandet, sätt upp en lapp på sekretariatet, kolla vid startanmälan att alla har förstått. Kolla en extra gång när de visar upp vaccinationsintyget etc.

Att det blev sura miner trots att det stod 2003 i propositionen var säkert pga att varje gång de ändrar ett program så står det det gamla årtalet i propositionerna för tävlingar i början av året. Detta för att propositionerna måste vara klara innan det tillkännagetts att programmet ska ändras. Propositionen ska ju skickas in till distriktet senast 3 månader innan tävlingsmånaden (kan variera beroende på distriktskalenderns manusstopp) för att de ska hinna godkänna och publicera den.

Det har du nog rätt i, det där med att proppen var skriven innan 2006. Vet faktiskt inte, har inte pratat ngt med tjejerna som höll i det, men jag ska nog ta upp det på nästa tävlingskommitémöte! Det är ju isf inte mer än rätt att de tränar in det nyaste programmet och att det blir upprörda människor.

Som ett tillägg kan man kanske säga att på årets allra tidigaste tävlingar brukar det äldre programmet kunna användas ändå, om antingen tävlingen är väldigt tidig, eller om förbundet blir försenad med publiceringen, dvs om det inte varit möjligt att få tag på det nya programmet förrän väldigt nära inpå tävlingen. Man (även förbundet) måste acceptera att folk vill ha mer än några dagar på sig att lära in ett nytt program.

I mitten på Mars när det nya programmet funnits tillgängligt i över en månad så finns det dock ingen rimlig anledning att frångå regeln. Utom då som sagt på klubbtävling där man kanske inte har så många starter varje gång (= många oskrivna protokoll kvar, kan kännas onödigt att behöva köpa nya när de man har räcker ett par tävlingar till) och de flesta tävlande inte tävlar annars (dvs bryr sig inte om att programmet är ändrat, och helst vill slippa lära om).

Men hur funkar då det här? :confused:

Kopierat från Proposition:

Preliminärt tidsprogram
Söndagen 14 maj kl 9.00 Klass 1, 2, 3 och 4
Klasser
Klass 1 Lätt D:3 1992 (0+150)
Rosett, plakett och hederspriser
Klass 2 Lätt C:1 2003 (0+150)
Klass 3 Lätt B:1 2006 (0+150)
Klass 4 Lätt A:1 2003 (0+150)

Anledningen till att jag frågar är att jag själv hajade till när jag såg årtalen, tyckte det verkade lite knepigt....

det är helt enkelt så att årtalen som står i proppen är de åren då programmen senast ändrades, alltså är det nyaste versionen av samtliga programmen som gäller.

alla program ändras ju inte varje år.

jag tävlade den 19onde februari i år på 2003 års LB .. vilket inte var ngt problem? det stod också klart och tydligt i ryttarmeddelandet att de var det gamla som skulle användas, dock vet jag inte om dom nya hade kommit redan då!?, men vad ja förstått så är det vell inget tvång om det är tidigt innan våren som nu.. utan det är vell mer om man skulle komma med ett gammalt till hösten tex... men ah prata med svenska ridsportsförbundet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka