Nya banindelning klar - kommentarer?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Kentucky
  • Startdatum Startdatum
K

Kentucky

Nu har man alltså kommit fram till hur tävlandet ska se ut från år 2010. Länk till utförlig artikel på travronden, klicka.

Åretruntbanor
12 banor som tävlar under hela året, som arrangerar 35 - 80
tävlingar beroende på hästunderlaget i området.
Axevalla
Bergsåker
Boden
Eskilstuna
Färjestad
Halmstad
Jägersro
Mantorp
Romme
Solvalla
Åby
Örebro

Åretruntbanor med begränsat vintertävlande
Fyra banor som tävlar på sommaren och begränsat vintertävlande på dagtid. Banorna arrangerar 25 - 30 tävlingsdagar beroende på hästunderlaget i området.
Gävle
Kalmar
Umeå
Östersund

Säsongsbanor
13 banor som arrangerar tävlingar mellan perioden 15 april - 15
oktober. Möjlighet finns till att förlänga säsongen ytterligare någon månad med lunchtrav. Säsongsbanorna tävlar upp till 24 dagar.
Hagmyren
Lindesberg
Rättvik
Skellefteå
Solänget
Tingsryd
Vaggeryd
Visby
Åmål
Årjäng

Eventbanor
Fyra banor som tävlar någon eller några få tävlingsdagar underhögsommaren.
Karlshamn
Hoting
Lycksele
Oviken

Kentuckys kommentar: Jag misstänker att framför allt Kalmar och Gävle är besvikna? Vad anser ni andra om detta? Är det framtidens melodi, eller är travet på väg mot en utarmning?

Sv: Nya banindelning klar - kommentarer?

Väldigt tunt med banor i Norrland tycker jag. Bara Boden och Bergsåker. "Alla" banor här i mellansverige finns kvar. Det verkar som det blir rätt så centrerat. :confused:

*kl*

Men var det inte redan klart med Kalmar att de hade rätt belysning?

Många har varit RIKTIGT skakis på Mp men jag tror inte att vår ban-kris är över trots allt.

KL

Men vad betyder det här egentligen?

Vad blir det för skillnad?

Jag vet inte riktigt hur det var uppdelat med tävlingsdagar förut när det var stor, mellan och småbana?

Som exempel Romme. Det var mellanbana förut och nu är det åretrunt bana? Gör det någon skillnad?

Jag menar, Vad har alla åretrunt banor gemensamt? Bara det att de kör tävlingar året runt? För 35-80 tävlingsdagar låter lite luddigt tycker jag..

35 tävlingsdagar utspritt på ett år mot 25 tävlingsdagar mellan april och oktober på en säsongsbana?

Nej.. I'm confused

Senast ändrad av en moderator:

Många har varit RIKTIGT skakis på Mp men jag tror inte att vår ban-kris är över trots allt.

Undrar jag om inte detta har vissa baktankar som vi diskuterat förut med gäst stallar som "ingen" är nöjd med och det nya med HD trav tv.

Kanske kommer och *hälsar på* dig med lucky :idea: föresten.

*KL*

Tycker synd om Östersund som är den enda banan på västra sidan av norra Sverige och enligt mig är en mycket trevlig liten bana.
Annars tycker jag att de små sommarbanorna nästan kan kvitta kör mer tävlingar på de året runt banor som finns i närheten istället.
Samtidigt tycker jag att Åmål och Tingsryd skulle bli permanenta banor efter som de är lite annorlunda och ger både kuskar och hästar lite mera utmaning än 1000 meters tjatet som "alla" andra banor är.

Fram för allt Tingsryd är en mycket intressant bana att köra på har bara värmt ett par hästar där men det känns ju som om det aldrig skulle ta slut helt underbart:love:

Åmål har väl ingen banbelysning alls så det är ju det som det faller på där. ( samma med årjäng)

Åmål har väl ingen banbelysning alls så det är ju det som det faller på där. ( samma med årjäng)

Årjäng gillar jag inte alls kassa gästboxar.
Men man borde satsa lite på Åmål just för att det är en 800 meters bana:p
Jag förstår inte varför man har 3 banor så nära varandra som Åmål Årjäng och Färjestad. Stäng en av dom och satsa alla pengar på en av dom.

jahapp, är det ens någon idé att ta ut tränarlicensen..?
55mil till närmsta åretruntbana förutom hemmabanan..

Årjäng gillar jag inte alls kassa gästboxar.
Men man borde satsa lite på Åmål just för att det är en 800 meters bana:p
Jag förstår inte varför man har 3 banor så nära varandra som Åmål Årjäng och Färjestad. Stäng en av dom och satsa alla pengar på en av dom.

Kassa gästboxar?? När var du i Årjäng senast ? >en del är väl inte så bra men det "nya" är samma som färjestads...sen ska du inte komma o stänga våra banor här :devil::devil: ( du glömde vår andra 800 metersbana arvika :devil: )

Det blir dåligt (ännu sämre) med lopp för oss här uppe, spec. med kallblod. :(

Känns lite som att från Kalmar har man långt överallt och kalmaramatörerna reser väldigt ogärna med sina hästar. Det är för det mesta alltid mycket anmält i loppen. Har ett flertal tillfällen haft hästar i olika klasser som haft mellan 150-300 poäng som inte har kommit med i 10-15.000 kr lopp på Kalmar, men däremot kommit med i 50.000 kronors lopp och till och med rikstoto på storbanorna... Så sett till antalet anmälningar så känns det tråkigt. Håller dock med om att Tingsryd borde köra oftare. Att de inte gör det beror dock på att de inte har ekonomi för att underhålla banan, ingenstans för publik att gå in och så vidare... Nog så viktigt om de ska köra oftare... Banan var för några veckor sedan t.ex stängd för att det var tjällossning, och när vi körde senaste jobbet där var den allt annat bra så än så länge är det nog bra att det är en säsongsbana. Dock som sagt så hoppas jag att de utvecklar både pubilkplats och banan så de kan köra året runt om några år.

För min del, där jag bor just nu, hade det kunnat vara värre. Lite tråkigt med anmälningarna till Kalmar som sagt men å andra sidan brukar inte den banan heller hålla någon högre klass även om den blivit betydligt bättre.

måste kännas för Gävle då de har lagt ner så mycket pengar på att göra ny defileringsvolt.

vore intressant att höra förklaringen till varför Gävle är en av banorna. tycker själv att de är en trevlig bana.. iofs är jag lite opartisk..

nån som vet nån förklaring ??

*kl*
jag är besviken! boden och bergsåker åretrunt banor visst glad att boden är det men vi som har häst som grna startar på vinterbana får det kärvt. då är boden enda altenativet.

Kassa gästboxar?? När var du i Årjäng senast ? >en del är väl inte så bra men det "nya" är samma som färjestads...sen ska du inte komma o stänga våra banor här :devil::devil: ( du glömde vår andra 800 metersbana arvika :devil: )

Ja just de ja lilla Arvika ja:rofl:
Men jag undrar varför ni ska ha 4 banor på en så liten area :confused: 3 "sommar banor" iofs men ändå, tycker bara synd om andra delar av Sverige.
Såg just att Arvika inte stod med på listan? kommer dom köra alls där?
Och det var nog 2 år sedan jag var där men usch vilken box jag fick litet och mörkt och 200 grader varmt 6 hästar i samma stall och 4 skulle ut samtidigt på 2 platser:confused: dock borde jag säga att själva banan var riktigt fin den dagen jag var där.

Ja just de ja lilla Arvika ja:rofl:
Men jag undrar varför ni ska ha 4 banor på en så liten area :confused: 3 "sommar banor" iofs men ändå, tycker bara synd om andra delar av Sverige.
Såg just att Arvika inte stod med på listan? kommer dom köra alls där?
Och det var nog 2 år sedan jag var där men usch vilken box jag fick litet och mörkt och 200 grader varmt 6 hästar i samma stall och 4 skulle ut samtidigt på 2 platser:confused: dock borde jag säga att själva banan var riktigt fin den dagen jag var där.

Det verkar som om Arvika eventuellt är på väg att stänga sig att själv eller vad man ska kalla det. Åtminstone finns det ett förslag om att flertalet av Arvikas travdagar ska flyttas till Årjäng fr.o.m. 2010. Arvika ska i stället huvudsakligen ägna sig åt bygdetrav etc istället. Beslut om detta kommer att tas av sällskapen i april.

Heehehe :cool:

Synd att dom tar Arvikas banor och kör på Årjäng dom kunde ju lagt de krutet på Åmål eftersom Åmål och Arvika är 800 meters banor och sommar banor.
Så hade det varit roligare att tävla tycker jag är så himla trött på 1000 meters banor jämt jämt jämt:crazy::devil:

Oj då....jag trodde alla närkingar bodde på Kilsbergen ( vad nu det är :D )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka