Sv: Ny
NB: längdvarning
jag hade utarbetat ett litet svar för att sätta in detta s k 'akademisk ridning' i ett sammanhang
Vi börjar allra först med ordet akademisk - begreppsutredning
jag tycker det är fel att folk tycks *haka* upp sig på ordet akademisk - det får det att låta som något väldigt mystiskt, svårt, väldigt komplicerat, krångligt, hemligt, väl förborgat, svåråtkomligt osv - och det är så löjligt tycker jag om det blir så, så man tror att man är för dum för det
jag är akademiker - jag har
akademisk utbildning, vilket kort och gott helt enkelt betyder att jag har högre eftergymnasial utbildning
det är allt det ordet betyder - det gör mig inte smartare än andra 'oakademiska', och det säger heller inte ett jota om vilka mina huvudämnen och minorämnen är - alltså inom i vad mina kvalifikationer och färdigheter ligger
nu är jag dock själv så gammal att jag har en massa olika akademiska utbildningar och har papper från universiteten Harvard University USA, Cambridge University UK och Göteborgs universitet Sverige.
Och de skolornas namn låter ju väldigt prententiöst och 'viktiga', eller hur! Men det är bara papper, och eldar jag upp dem så finns inte de papperna mer
krångligare än så är inte själva ordet akademiskt, det ligger inte mer i det ordet än att det enbart innebär att det är ett universitet/högskola som står för utbildningarna och examinationen - förr kallades det i Sverige för Realen - Real skola - så det ordet ute i Europa betyder samma sak
som i Spanska Real Escuela, Portugiska Real Picaria osv
Academia/Academy/Akademi betyder också samma sak - högskola/universitet
De europeiska (och gamla Spanien-Habsburgska imperiets!) ridakademierna - ridhögskolorna - heter:
Ridakademien in Neapel år 1532
Spanska Ridskolan i Wien år 1572
Saumur skolan in Saumur Frankrike 1593
Real Picaria Academia Equestra da Corte Portuguesa
Alla startades efter att Karl V ärvde både Spaniens krona och Habsburgs krona. Han själv hade växt upp i Gent.
för samtliga av dessa skolor, vilket även framgår av deras hemsidor de som har det, krävdes det att människo-student hade fullgjort vanliga skolan (typ gymnasiet) först - alltså precis som idag om man söker till en högskola/universitet. Och alla hästar blev inte antagna heller.
Kring 1700 talet uppstår ett mörker för alla dessa ovan nämnda ridhögskolor utom Spanska ridskolan i Wien, och det berodde på sådana enkla saker som demokrati och republik tankar, franska revolutionen, napoleonkrigen och lite annat smått och gott på Europa kartan. Den tiden fick ett dåligt inflytande på länder-delarna som Tyskland, Italien och Spanien genom nationalromantiken och det som följde på den - nationalismen. Så Italien begåvades med Fascisterna och Mussolini, Spanien begåvades med Fascisterna och Franco, och Tyskland begåvades först med Bismark och sedan Nazisterna och Hitler. Man fick bomba sönder hela Europa till stora kostnader i liv och byggnader för att bli av med Mussolini och Hitler.
Men Franco blev inte Spanien av med förrän så sent som 1975.
1975 grundades då La Fundacíon Real Escuela Andaluza del Arte Equestre i Spanien, och 1979 grundades då Escola Portuguesa de Arte Equestre i Portugal.
De är högskolor för ridning, ungefär så som svenska ridgymnasier och kanske Strömsholm fungerar.
Ett annat ord som ofta förekommer är Haute Ecole. Det är franska och precis samma som Haute Couture - det första betyder högre hästkonst/högre skolan ungefär, och det sista betyder högre sömnadskonst. För Haute Couture går man också långa förberedande textil/sömnadsutbildningar och sedan på någon form av textil/design högskola alternativt universitet (skillnaden högskola och universtitet ligger i rätten att examinera för kandidat, magister, licentiat och doktorand examena)
Tänk på modevisningarna så kommer man nära själva färdighetsuppvisningarna som dessa olika nämnda högre ridskolor gör - det är konst och det bygger på ett lärt hantverk om man säger så.
Skillnaden på Haute Ecole när det bara översätts rakt av som ord, och på när det används som ett sammanfattande, beskrivande
begrepp (en viss skillnad mellan ord och begrepp) är att begreppet Haute Ecoles innebörd är "de Högre skolorna" - och är
skolorna på marken och
skolorna ovan marken
För mig då skulle Akademisk ridning rätt och slätt enbart betyda att man
rider så som man gör på dessa ovan nämnda akademierna/realskolorna
däremot är man inte en akademiskt
högskoleutbildad ryttare eftersom mycket få har gått igenom den 10 år långa utbildning och skola som exempel Spanska ridskolans skola är på.
det om benämningen 'akademisk ridning'
Då till det andra -
skolorna på marken och
skolorna ovan marken
Inom den vanliga dressyren har man ju LättC, MedelsvårA och man rider *program* och allt sådant, och att man kan tävla inom det. För varje program osv finns det ju angivet vad man skall göra, vad det skall innehålla. Nu är ju inte jag dressyrryttare, men man tränar väl hästen i allt det som dessa program skall innehålla och när den kan det så rider man väl runt lite sådär :-) på en tävling framför domare, som antingen säger bu eller bä om en och ens hästen och ens program
Jag själv skickades på ridskola 1977 när jag var 9 år. Det är nästan 20 år sedan och jag lyckades undvika redan väldigt tidigt att börja med det som alla andra började med - dressyr. Det var aldrig min grej, för det gick alldeles för långsamt och för stelt för mig, jag skulle bara hoppa och springa fort. Trots det är jag såpass skolad under många många år under organiserad form att jag väl klarar av de enklare sakerna som vanliga gångarter kort och ökade, framdels- och bakdelsvändingar, skänkelvinkningar, enklare kadriljer och sådana där vanligt förekommande enkla saker.
Sedan om stabilitet och hästmuskler
Hästar som är stabila och kan det där med balans har jag suttit på mycket. Om man tittar på hoppningen och främst galoppen, så ser man hästar som har en jäkla massa spike, mod, och som har så mycket balans och smidighet att de kan måtta in sig, ta sig över hinder med stil och landa snyggt till och med, och i galoppen byter ju hästarna till och med ben av sig själva i farten i kurvor och på rakor, helt utan att man gjort galoppfattning. :-) Och varken hoppryttaren eller jockeyn spenderar en massa tid rakt på själva hästens rygg, både är mer uppe i ständig rörelse uppe i luften så att säga och ändå har både de och hästen balans. Och båda är också illa tvungna att rida 'med' hästen, istället för mot den. Detta är väl hästar också som i stort kan vända i de mest snäva vinklar både på foten och i luften, och det i fart också. Däremot rider de inte så 'samlat' :-)
Så dessa hästar som är riktiga 'konstnärer' finns då inom hoppningen, galoppen och dessa högre Haute Ecole skolorna. Bara det att de skall vara konstnärer på olika sätt.
För mig då, som har nu då har brutit både nacken och vänster knä :-) och som aldrig skulle klara att hålla mig vaken på hästryggen under ett helt vanligt dressyrprogram, så var küren inom den vanliga dressyren definitivt årtusendets händelse! när de fick lov att börja med den, det är lite mer koreografi och action i den. Så vill man då har något *mer* än vad som nu står till buds inom den vanliga dressyren, så passar väl detta utmärkt!
oj vad långt :-), men det är synd om folk tror det hela är något väldigt 'mystiskt' över det hela, när vissa saker tas ur sina sammanhang och transmigrerar/förflyttas då och får ett litet korrupt namn (som det kallas). Det kan hända lätt vid exempelvis direktöversättningar mellan olika språk.
Som till exempel denna översättningsväg - Paso Espanjol - Spanish walk - Spansk gång
Det sista kan ju klart ge upphov till en radda såna här
typ, Spansk gång
hur går de då!? och det säger ju absolut ingenting om den gången är trav, galopp, bakåt, i sidled, vaggandes eller ens skritt osv.
Spansk
skritt ger iallafall en hum om rätt
svensk gångart
Don't worry, det klarnar efterhand
saker blir tydligare, och man börjar se alla träden och inte enbart skogen :-)