D

Dalsland

Jag har varit här och läst till och från en längre tid.
Och man lär sej mycke av att läsa vad alla experter anser om balans, muskler, skellet osv.
Men som nybörjare är mycke av det här som Grekiska. Om en person lägger ut bilder på sej och sin häst som jag tycker ser väldigt trevliga ut så börjas det analyseras och snackas om saker som vi blåbär inte har en aning om.
Jag är inte ny när det gäller hästar och ridning. Men helt ny när det gäller Barock/Akademisk. Kan någon på ett vardagligt sätt förklara vissa saker för mej?
Exempelvis hjälpena till olika rörelser och skillnaden mellan vanlig dressyr och Barock/Akademisk?Vad ska man börja med? Utrustning?

Jag har många frågor men slänger ihop dom i en tråd. :D
 
Sv: Ny

Oj, oj...

Det som alla kommenterar (eller ja alla och alla) kommer efterhand man håller på med saker. Så det är inget att oroa sig för att du inte ser.

Det bästa är om du läser på nätet (eller lånar böcker) i början och får en egen uppfattning som du sedan kan ändra allt eftersom du lär dig saker.

Lite att börja med på nätet:

http://www.akademiskridkonst.se
http://www.ridkonst.nu

Det finns säkerligen fler bra länkar, men kolla under länkarna på de sidorna så hittar du fler sidor.

Om du specifikt vill lära dig om den Akademiska Ridkonsten är RIdning på Kandar av Bent Branderup en bra första bok (låt dig inte luras av namnet). Den kan du låna på biblan och sedan fortsätta med andra böcker.

Jag hoppas att det tipset gav dig något i alla fall
 
Sv: Ny

Jag är också nybörjare


men nu har jag fuskat :-) jag har tjuvkikat live


jag gick rakt på skolorna över marken :-) hög levade, låg levade, courbette, capriol

rent teoretiskt förstår jag hur man får till det när man skall börja få hästen att visa tendenser för de sakerna - men jag skall hålla mig på marken - skolorna på marken - som är de vanliga gångarterna, spansk skritt, piaff, passage och galoppiruetten och något annat leg yield - jag tror jag vet vad det sista är, jag har sett det, men tills jag vet om det är det jag tänker på låter jag det vara

spansk skritt och galoppiruetten har jag koll på när det gäller hur och tanken bakom när det gäller att lära hästen dem

men piaff skulle jag inte klara att samla pållarna i - så då kanske det blir enbart omslut och samling jag borde hålla mig till att träna på :D
och de vanliga gångarterna så det blir flyt i dem :o


När det kommer till utrustning har jag nu kommit fram till en konklusion som passar mig till att börja med - tränsbett och en mitt-emellan sadel, alltså vare sig en vanlig engelsk eller en fullfjättrad "spansk" typ med de högre bakvalven och stoppningarna. Det har mer med mig att göra för jag har ridit normalt med några snäpp kortare läder, än vad man ens gör på vanlig dressyr

jag behöver inte knäna och fotlederna på samma sätt i klassiskt eftersom jag inte måste upp i fältsits eller hoppsits - tror jag :D


det grekiska ovan, det lärde jag mig på spanska nyligen! :-) det tog ett tag innan jag även lärde mig orden om vad som var vad - paso = walk = skritt; trotto = trot = trav; galoppo = canter = galopp
Så när jag plockade upp och fick sorterat paso, trotto, galoppo i huvudet, förstod jag helt plötsligt vad det var han pratade om och var vi var och vad de olika övriga sakerna byggde på. :-)
Jag var helt nollställd först utan att kunna de tre orden på spanska, allt fick en helt ny innebörd efter det Heureka liksom :D


Han som höll föreläsningen sade många bra saker om metodikerna om hur de får fram vissa saker då, och jag blev mycket lugnare av hans föreläsning och visning. Det var en häst som är väldigt duktig (och extremt stabil!). Hingsten var 8 år sade han när jag frågade efter hur gammal den var. Han börjar med dem när de är 3 år, med vanlig träning i att ha sadel och träns på sig. Och när de är 7-8 år har de lärt sig allt. Men just den hästen jag frågade åldern på, hans spanska skritt var så gudomlig att jag höll på att somna av välbehag enbart av att titta på den och följa med i hans benrörelser (hästens då :D )


Nog om det - men jag är också nybörjare fast jag har inte läst en enda bok om det hela än :-) jag lyssnar, ser och lär just nu bara :D
 
Sv: Ny

Jag är också nybörjare med har deltagit på tre kurser, varav 2 med egen häst. Vad vi började med var arbete från marken. Att få hästen att söka framåt/nedåt. Sen att sätta bakbenen under sig, genom böjd på rakt spår, öppna och sluta, vilket vi fick lära oss att var gång exv vänster bakben ska lyfta så lägger man till vänster skänkel (hand i skänkelläge) och höger på höger sida. Då lär sig hästen automatiskt att den ska lyfta exv höger bakben när du ger höger skänkel. Det har funkat kanon för oss. I travigångsättning så lägger jag till höger skänkel just när hon ska lyfta vänster fram, då blir det diagonalen och automatiskt trav (annat än på ridskolan där man skulle "sparka på hästen i trav"). Sen använder man samma hjälper om du vill ha piaff, be om att lyfta bakbenen i din takt.
Min häst är däremot otroligt känslig för min sits, om den är i balans eller ej. Jag rider i en bomlös vilket gör att hon känner mina sittben väldigt bra så jag använder små hjälper. Tygel mot hals=flytta framdelen från tygel. Jag riktar även min kropp som jag vill att hästens ska vara. Mina axlar=hästens framben, mina höfter = hästens bakben. Det är bara att börja i liten skala. I allra första början så stod vi stilla på ridplan och tränade att böja (ställa) på halsen (utan att kroppen följde med)
 
Sv: Ny

jag har också äntligen gjort en power point med de verkligen få bilder som existerar med mig på hästar - jag har missat många hästar kortmässigt då

jag sitter då och bläddrar i power pointen i ett webfönster och så har jag andra webfönster uppe samtidigt med andra bilder på andra hästar och ryttare som är skolade i detta - och så jämför jag

jag glor på "mina" hästar - alla är döda nu som är med på bilderna - men jag kollar på deras ryggar, ben, nackar, huvuden osv

och så tittar jag på hur jag sitter - nu är det verkligen inte rättvist mot mig själv, för på ett är jag väldigt ung, men skall hoppa bana och jag hoppas det är därför jag har lagt mig till med den "stolsits" som återkommer på fotot från USA, när jag bodde där många många år efter de unga korten då
kortet från USA är heller inte rättvist, för jag är bara ute och "provkör" den pållen för allra första gången, bara känna på den rent allmänt, och så är det taget precis innan kurvan som hon slängde av mig efter :-)

riktigt kassa bilder är det också, kvaliteten och hur de som fotat har fotat

jag jämförde precis min "stolsits" med bilderna i galleriet hos franska Le Cadre Noir ryttarna - det var intressant skillnad :D
Spanska skolan ryttarna i Wien ser mjukare ut, men det verkar ändå vara en stor skillnad på kontinental Européerna och Ibererna (Portugal skolorna och Spanska Spanien skolorna)

om du tittar på sådana bilder dalsland, så ser du kanske lite av vad det går ut på - vad tanken bakom det hela är - och att de verkar ha lite olika *ideal* beroende på land och område då

på franska Cadre Noir sidan visade de en Croupade, som ett ideal för hästen, medan de spanjorerna jag tittade på (lyssna live på) arbetade mycket med den spanska skritten och de visade främst hög levade, courbette och capriolen - på olika hästar

kompakt kompakt piaff och hög levade och courbetten hänger ihop, de bygger på varandra - och det var det de visade främst och då även den spanska skritten

de olika ställenas webadresser kanske är med på de länkarna spider84 gav - för det är intressant att titta på dem så man får en uppfattning om det hela
 
Sv: Ny

Vad jag såg på Levade var tyvärr inte någon högkvalitativ ridning och något som låg milsväg ifrån AR.
Jag var inte på seminariet utan såg bara showen, men det räckte gott för mig för att bilda mig en uppfattning om de "trick" de visade under numret "skolor ovan mark". Inte var det några skolor iaf.
 
Sv: Ny

nu refererade jag till akademiernas hemsidor att titta på

utöver det andra jag fick ut från att följa utvecklingarna och vad som bygger på vad under seminariet - kunde jag sedan nu i efterhand efter showen och just med anledning till hästarnas fotarbete, omväxlingar och steg som jag följde på numrena med den franska Bruno Boisliveau - jag kan nu se det jag såg, hästarnas rörelse och fotarbete i förhållande till galoppiruetten, vilket då helt fick en hel kedjesammanhangs-mening i mitt huvud eftersom jag då tittat på hur de började med kvartsvolt rakt ut från diagonalen, sedan halvvolt tillbaka på diagonalen osv enbart för att först lära den röra sig så och samlas in igen efter varje del.

Jag har mina egna agendor när jag går någonstans.

Showen visar enbart tidsbegränsade nummer av olika slag, den visar inte det dagliga arbetet av år som ligger bakom varje häst, och de visar inte ens allt som varje häst faktiskt kan. De flesta hästar som var med denna gång var mellan 6 och 8 år, och så hade de några nybörjare med sig, 4 och 5 åringar.

Om de olika hästarna

Själva den bruna lilla courbette hästen som var inne, är courbette nybörjare, därför får den LOV att gå stegen framåt när den är uppe för den har inte kommit dit än när den kan göra en perfekt courbette så som den skall se ut.

Den uppmärksamma glada skimmeln med den grå luggen som de använder är en mycket duktig och rutinerad häst, och vi fick se honom både fuska på en nergång från den höga levaden och även se honom göra den perfekta mjuka nergången med direkt stopp som det skall vara.

Den stora avblekbara han mest red själv - den har ett gråskimmel fält på högra sidan ungefär mitt på - de andra kan få den att göra spanska skritten, men absolut inte så bra som han kan få den att göra den.

Och den mannen (grabben?) han har pondus mellan benen om jag får uttrycka det så, hästarna jobbar duktigt för de andra, men det är en helt annan femman bara han tar i tygeln på dem.

Det var även bra att få se den svenska personen de satte på den duktiga vita - den hästen är INTE beroende av om en ryttare sitter fel, håller fel, för den har sådan stabilitet och koll på sig själv att den kunde gå upp i levaden och stå kvar - TROTS att den svenska tjejen hängde i tyglarna på den, så att om det varit en helt annan häst, så hade han trillat över bakåt. Så mycket drog den svenska personen in den. Och innan den svenska fick sitta upp, tog de av den ena tyglen på hästen, så det inte skulle bli så skarpt för den när hon kom på och tog tag i den. Och det var väl tur det. :-)
Och det var en otroligt väluppfostrad och tålmodig häst, för det finns de som är så känsliga att de slänger av en eller går rakt upp i luften om de får en på ryggen som tar för hårt i dem.

Det var bra att få se dessa olikheter och skillnader, och höra och få visat metodiken för sig, för det var väldigt lärorikt och intressant om inte annat.

På showen sedan, i 8 häst-kadriljen, noterade jag att den gråa som just Gabi (fransyskan) red sist, den reds på helt vanligt tränsbett till skillnad mot vad övriga sju gjorde, de reds på stång i just kadriljen fast med en tygel bara. Jag hade velat fråga dem varför den gick på tränsbett, om den var en av de yngre som var nybörjare och med för att öva sig i att vara inne i ringen framför folk och resa runt osv. Den gjorde inte passage såg jag också, så den kanske var nybörjare helt enkelt och arbetar med grundgångarterna osv än så länge.


Jag måste iväg nu, men när jag är tillbaka kan jag göra ett inlägg med de kryptiska anteckningar jag gjorde. Jag tänker inte som andra antagligen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ny

Hejhej
Jag är helt ny vad det gäller Barock och akademisk ridning. Jag är väldigt intresserad av det. Men jag har inte ahft tillfälle att lräa mig, se och känna på det.
Kanske det finns någon som kan förklara lite?
Jag har läst Bendt Branderups böcker om akademiskridkonst.

Jag har ett arabiskt fullblods sto, går det att rida barock och akademsikt på?
Jag har hört att men arbetar en akademisk ridhäst väldigt lång tid innan man börjar "arbeta den" enligt Bendt ska det ta flera år, stämmer det?

Snälla, ge mig information!
Tack på förhand :D
 
Sv: Ny

NB: längdvarning

jag hade utarbetat ett litet svar för att sätta in detta s k 'akademisk ridning' i ett sammanhang


Vi börjar allra först med ordet akademisk - begreppsutredning


jag tycker det är fel att folk tycks *haka* upp sig på ordet akademisk - det får det att låta som något väldigt mystiskt, svårt, väldigt komplicerat, krångligt, hemligt, väl förborgat, svåråtkomligt osv - och det är så löjligt tycker jag om det blir så, så man tror att man är för dum för det


jag är akademiker - jag har akademisk utbildning, vilket kort och gott helt enkelt betyder att jag har högre eftergymnasial utbildning

det är allt det ordet betyder - det gör mig inte smartare än andra 'oakademiska', och det säger heller inte ett jota om vilka mina huvudämnen och minorämnen är - alltså inom i vad mina kvalifikationer och färdigheter ligger

nu är jag dock själv så gammal att jag har en massa olika akademiska utbildningar och har papper från universiteten Harvard University USA, Cambridge University UK och Göteborgs universitet Sverige.

Och de skolornas namn låter ju väldigt prententiöst och 'viktiga', eller hur! Men det är bara papper, och eldar jag upp dem så finns inte de papperna mer

krångligare än så är inte själva ordet akademiskt, det ligger inte mer i det ordet än att det enbart innebär att det är ett universitet/högskola som står för utbildningarna och examinationen - förr kallades det i Sverige för Realen - Real skola - så det ordet ute i Europa betyder samma sak

som i Spanska Real Escuela, Portugiska Real Picaria osv

Academia/Academy/Akademi betyder också samma sak - högskola/universitet


De europeiska (och gamla Spanien-Habsburgska imperiets!) ridakademierna - ridhögskolorna - heter:

Ridakademien in Neapel år 1532
Spanska Ridskolan i Wien år 1572
Saumur skolan in Saumur Frankrike 1593
Real Picaria Academia Equestra da Corte Portuguesa

Alla startades efter att Karl V ärvde både Spaniens krona och Habsburgs krona. Han själv hade växt upp i Gent.

för samtliga av dessa skolor, vilket även framgår av deras hemsidor de som har det, krävdes det att människo-student hade fullgjort vanliga skolan (typ gymnasiet) först - alltså precis som idag om man söker till en högskola/universitet. Och alla hästar blev inte antagna heller.

Kring 1700 talet uppstår ett mörker för alla dessa ovan nämnda ridhögskolor utom Spanska ridskolan i Wien, och det berodde på sådana enkla saker som demokrati och republik tankar, franska revolutionen, napoleonkrigen och lite annat smått och gott på Europa kartan. Den tiden fick ett dåligt inflytande på länder-delarna som Tyskland, Italien och Spanien genom nationalromantiken och det som följde på den - nationalismen. Så Italien begåvades med Fascisterna och Mussolini, Spanien begåvades med Fascisterna och Franco, och Tyskland begåvades först med Bismark och sedan Nazisterna och Hitler. Man fick bomba sönder hela Europa till stora kostnader i liv och byggnader för att bli av med Mussolini och Hitler.
Men Franco blev inte Spanien av med förrän så sent som 1975.

1975 grundades då La Fundacíon Real Escuela Andaluza del Arte Equestre i Spanien, och 1979 grundades då Escola Portuguesa de Arte Equestre i Portugal.

De är högskolor för ridning, ungefär så som svenska ridgymnasier och kanske Strömsholm fungerar.

Ett annat ord som ofta förekommer är Haute Ecole. Det är franska och precis samma som Haute Couture - det första betyder högre hästkonst/högre skolan ungefär, och det sista betyder högre sömnadskonst. För Haute Couture går man också långa förberedande textil/sömnadsutbildningar och sedan på någon form av textil/design högskola alternativt universitet (skillnaden högskola och universtitet ligger i rätten att examinera för kandidat, magister, licentiat och doktorand examena)

Tänk på modevisningarna så kommer man nära själva färdighetsuppvisningarna som dessa olika nämnda högre ridskolor gör - det är konst och det bygger på ett lärt hantverk om man säger så.

Skillnaden på Haute Ecole när det bara översätts rakt av som ord, och på när det används som ett sammanfattande, beskrivande begrepp (en viss skillnad mellan ord och begrepp) är att begreppet Haute Ecoles innebörd är "de Högre skolorna" - och är skolorna på marken och skolorna ovan marken


För mig då skulle Akademisk ridning rätt och slätt enbart betyda att man rider så som man gör på dessa ovan nämnda akademierna/realskolorna

däremot är man inte en akademiskt högskoleutbildad ryttare eftersom mycket få har gått igenom den 10 år långa utbildning och skola som exempel Spanska ridskolans skola är på.

det om benämningen 'akademisk ridning'


Då till det andra - skolorna på marken och skolorna ovan marken

Inom den vanliga dressyren har man ju LättC, MedelsvårA och man rider *program* och allt sådant, och att man kan tävla inom det. För varje program osv finns det ju angivet vad man skall göra, vad det skall innehålla. Nu är ju inte jag dressyrryttare, men man tränar väl hästen i allt det som dessa program skall innehålla och när den kan det så rider man väl runt lite sådär :-) på en tävling framför domare, som antingen säger bu eller bä om en och ens hästen och ens program


Jag själv skickades på ridskola 1977 när jag var 9 år. Det är nästan 20 år sedan och jag lyckades undvika redan väldigt tidigt att börja med det som alla andra började med - dressyr. Det var aldrig min grej, för det gick alldeles för långsamt och för stelt för mig, jag skulle bara hoppa och springa fort. Trots det är jag såpass skolad under många många år under organiserad form att jag väl klarar av de enklare sakerna som vanliga gångarter kort och ökade, framdels- och bakdelsvändingar, skänkelvinkningar, enklare kadriljer och sådana där vanligt förekommande enkla saker.


Sedan om stabilitet och hästmuskler

Hästar som är stabila och kan det där med balans har jag suttit på mycket. Om man tittar på hoppningen och främst galoppen, så ser man hästar som har en jäkla massa spike, mod, och som har så mycket balans och smidighet att de kan måtta in sig, ta sig över hinder med stil och landa snyggt till och med, och i galoppen byter ju hästarna till och med ben av sig själva i farten i kurvor och på rakor, helt utan att man gjort galoppfattning. :-) Och varken hoppryttaren eller jockeyn spenderar en massa tid rakt på själva hästens rygg, både är mer uppe i ständig rörelse uppe i luften så att säga och ändå har både de och hästen balans. Och båda är också illa tvungna att rida 'med' hästen, istället för mot den. Detta är väl hästar också som i stort kan vända i de mest snäva vinklar både på foten och i luften, och det i fart också. Däremot rider de inte så 'samlat' :-)

Så dessa hästar som är riktiga 'konstnärer' finns då inom hoppningen, galoppen och dessa högre Haute Ecole skolorna. Bara det att de skall vara konstnärer på olika sätt.


För mig då, som har nu då har brutit både nacken och vänster knä :-) och som aldrig skulle klara att hålla mig vaken på hästryggen under ett helt vanligt dressyrprogram, så var küren inom den vanliga dressyren definitivt årtusendets händelse! när de fick lov att börja med den, det är lite mer koreografi och action i den. Så vill man då har något *mer* än vad som nu står till buds inom den vanliga dressyren, så passar väl detta utmärkt! :D


oj vad långt :-), men det är synd om folk tror det hela är något väldigt 'mystiskt' över det hela, när vissa saker tas ur sina sammanhang och transmigrerar/förflyttas då och får ett litet korrupt namn (som det kallas). Det kan hända lätt vid exempelvis direktöversättningar mellan olika språk.

Som till exempel denna översättningsväg - Paso Espanjol - Spanish walk - Spansk gång
Det sista kan ju klart ge upphov till en radda såna här :confused: :confused: :confused: typ, Spansk gång :confused: :confused: hur går de då!? och det säger ju absolut ingenting om den gången är trav, galopp, bakåt, i sidled, vaggandes eller ens skritt osv.
Spansk skritt ger iallafall en hum om rätt svensk gångart :D


Don't worry, det klarnar efterhand :D saker blir tydligare, och man börjar se alla träden och inte enbart skogen :-)
 
Sv: Ny

jag hade utarbetat ett litet svar för att sätta in detta s k 'akademisk ridning' i ett sammanhang

För det första heter det AKADEMISK RIDKONST och inget annat.. :angel:
 
Sv: Ny

Vad jag såg på Levade var tyvärr inte någon högkvalitativ ridning och något som låg milsväg ifrån AR.
:idea:

Så sant som det är skrivet.. :angel: AR står för ngt helt annat ;)
 
Sv: Ny

men piaff skulle jag inte klara att samla pållarna i

Det tar ca 10-15 minuter att lära en vanlig häst Piaff..:banana:



PAC skrev:
Jag är också nybörjare


men nu har jag fuskat :-) jag har tjuvkikat live


jag gick rakt på skolorna över marken :-) hög levade, låg levade, courbette, capriol

rent teoretiskt förstår jag hur man får till det när man skall börja få hästen att visa tendenser för de sakerna - men jag skall hålla mig på marken - skolorna på marken - som är de vanliga gångarterna, spansk skritt, piaff, passage och galoppiruetten och något annat leg yield - jag tror jag vet vad det sista är, jag har sett det, men tills jag vet om det är det jag tänker på låter jag det vara

spansk skritt och galoppiruetten har jag koll på när det gäller hur och tanken bakom när det gäller att lära hästen dem

men piaff skulle jag inte klara att samla pållarna i - så då kanske det blir enbart omslut och samling jag borde hålla mig till att träna på :D
och de vanliga gångarterna så det blir flyt i dem :o


När det kommer till utrustning har jag nu kommit fram till en konklusion som passar mig till att börja med - tränsbett och en mitt-emellan sadel, alltså vare sig en vanlig engelsk eller en fullfjättrad "spansk" typ med de högre bakvalven och stoppningarna. Det har mer med mig att göra för jag har ridit normalt med några snäpp kortare läder, än vad man ens gör på vanlig dressyr

jag behöver inte knäna och fotlederna på samma sätt i klassiskt eftersom jag inte måste upp i fältsits eller hoppsits - tror jag :D


det grekiska ovan, det lärde jag mig på spanska nyligen! :-) det tog ett tag innan jag även lärde mig orden om vad som var vad - paso = walk = skritt; trotto = trot = trav; galoppo = canter = galopp
Så när jag plockade upp och fick sorterat paso, trotto, galoppo i huvudet, förstod jag helt plötsligt vad det var han pratade om och var vi var och vad de olika övriga sakerna byggde på. :-)
Jag var helt nollställd först utan att kunna de tre orden på spanska, allt fick en helt ny innebörd efter det Heureka liksom :D


Han som höll föreläsningen sade många bra saker om metodikerna om hur de får fram vissa saker då, och jag blev mycket lugnare av hans föreläsning och visning. Det var en häst som är väldigt duktig (och extremt stabil!). Hingsten var 8 år sade han när jag frågade efter hur gammal den var. Han börjar med dem när de är 3 år, med vanlig träning i att ha sadel och träns på sig. Och när de är 7-8 år har de lärt sig allt. Men just den hästen jag frågade åldern på, hans spanska skritt var så gudomlig att jag höll på att somna av välbehag enbart av att titta på den och följa med i hans benrörelser (hästens då :D )


Nog om det - men jag är också nybörjare fast jag har inte läst en enda bok om det hela än :-) jag lyssnar, ser och lär just nu bara :D
 
Sv: Ny

jag är akademiker - jag har akademisk utbildning, vilket kort och gott helt enkelt betyder att jag har högre eftergymnasial utbildning

mm AR innefattar högre utbildning när det gäller ridningens ädla konst.. /Gujja
 
Sv: Ny

prinzen skrev:
Det tar ca 10-15 minuter att lära en vanlig häst Piaff..:banana:

Va? Hur menar du nu? Att lära den trampa spänt på stället utan ryggaktivitet med mer eller mindre dålig överlinje är lätt ja men att lära en vanlig häst piaff tar åratal.

/T
 
Sv: Ny

Bra, då kan du komma ut o lära min häst det, blir det nån kvalitet också?
Min häst är 5 år, o trampa gör hon vid tömkörningen... ett par steg, sen fram igen... Att lära en häst o trampa på 10 minuter är totalt osaanolikt med tanke på att just piaffen är så svår att få bra. dvs, kvaliten...
Om det tar 10 minuter o lära piaff, hur lång tid tar det med piruetten?
Eller galoppslutan? Den måste ta.. 2 minuter o lära då...

Fan vore helt fantastiskt om det gick så snabbt... hehe
Näe, du, förklara dig lite nu!
/cj
 
Sv: Ny

:) ;) :banana:

Det svåraste är att kombinera ryttare och häst till att göra en gemensam sak :angel:

Hästen kan av naturen göra alla skolorna det är vi människor som komplicerar det så hästen får Gråa hår innan han fattar... därför tar det tid..

Rid ut hästen och när han börjar steppa på stället vilket jag säger tror att dom flesta har råkat ut för ;) uppmuntrar hästen till att fortsätta då se där har du en Piaff utan krångel..:rofl:
 
Sv: Ny

Varför säger ni så?

Mannen som skolar alla hästarna är även en gud på dem

han är från den högre skolan i Jerez och har även tränat och levererat en häst till en dansk OS ryttare
han har 30 hingstar i sitt egna stall


bara för att han inte är här ofta och håller clinics, även om han är mycket kvalificerad för det, så betyder det inte att hans Jerez skolning är värdelös för att han använder den till koreografiska show nummer på högaktions och energiska andaluser (en hackney och fell har också extrema knäactioner vilket inte gör skolorna mindre värdefulla för det) han gör shower för han tycker det är roligt, det är inget fel i det

hans kvalifikationer och bakgrund är det inget fel på, tvärtom är han nog en ordentligt akademiskt utbildad ryttare och tränare från Jerez skolan
man har inte ett eget stall med 30 hingstar för inte, och OS ryttare som anlitar en

sedan hade han en person som jag blev helt andlös av, och det är inte ofta det händer!, han respekterar hästarna, han var något så gudomligt vänlig och delade med sig av sina kunskaper hur jobbiga en extremt frågvis än var - en på seminariet tycktes tro att hon var ensam där med honom som privatridlärare
Men han blev glad av alla frågor som haglade från många, han tyckte det var roligt med frågor och att få visa osv, och att vi alla verkade väldigt öppna och genuint intresserade att veta, se, lyssna och lära - det var 4 timmar och det var extremt svårt att få oss att gå hem, det ville vi inte


finns ingen anledning för mig att racka ner på en sådan person och vad de sedan gör på showen, och så har jag aldrig varit på Jerez akademins uppvisningar, så jag kan inte säga hur mycket den turnerande showens skolmoment skiljer från uppvisningens skolmoment när de rids i Jerez
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ny

prinzen skrev:
:) ;) :banana:

Det svåraste är att kombinera ryttare och häst till att göra en gemensam sak :angel:

Hästen kan av naturen göra alla skolorna det är vi människor som komplicerar det så hästen får Gråa hår innan han fattar... därför tar det tid..

Rid ut hästen och när han börjar steppa på stället vilket jag säger tror att dom flesta har råkat ut för ;) uppmuntrar hästen till att fortsätta då se där har du en Piaff utan krångel..:rofl:

Jo du om det vore så enkelt... i sånt fall har jag ridit piaff, passage och terre a terre. Men inte är den skolad och av bra kvalite. Den utlöses av hästens vilja av att vara någon annanstans, fly eller showa samt att hästen är spänd. Inte för att det är en skolad gångart som jag på komando kan frambringa på ridbanan med bra kvalite.
/T
 
Sv: Ny

Jo du om det vore så enkelt... i sånt fall har jag ridit piaff, passage och terre a terre. Men inte är den skolad och av bra kvalite.


Jopp, det e så enkelt för hästen men ryttaren komplicerar till det.

Du behöver inte kvalite från början försök att få hästen att förstå sedan jobba med att förbättra det du vill och så får du kvalite.. Och hästen mera avspänd när han vet vad du begär..;)

Dom flesta gör det felet att dom vill ha 100% korrekthet men ingen kan presera det utan träning..:angel:

Titta på Ulla Håkansson hon lär sina Piaff ute på löven i skogen..

Prestationsångest finns inte bland hästar bara ryttare:angel:
 
Sv: Ny

vill bara förmedla

i brist på att min webbläsare är inställd så att vissa scripts inte tillåts, så jag kan inte se Jerez skolans hemsida t ex, men jag anmälde mig istället som bulletin prenumerant och har fått email bulletinen nu


det är helt okej att återge den här, källan är känd och vem som helst kan få email bulletinen gratis

vill bara visa hur de uttrycker sig om saker - jag fetmarkerar bara saker som är riktigt intressanta som de omnämner


1. SHOW IN TOULOUSE


From the 4th to the 5th November,the Real Escuela Andaluza del Arte Ecuestre Foundation presented en in the Zenith Congres Palace, in the french city of Toulouse, the show "Cómo bailan los Caballos Andaluces". This is the last international Gala show of the Real Escuela for this year.

26 horses from de Real Escuela offered the show taken from classical and country dressage, as well as from other traditional riding specialities with the following program, divided in 9 diferent choreographs, which lasted 90 minutes: "Countryside horses", "At the Garrocha sound", "Riding in the Countryside", "Pas de Trois", "Works in Hand", "Fantasy", "Long Reins", "School Jumps" and "Sound and Rythm".

The expedition consisted of a bus, an auxiliar vehicle for the impedimenta and the set of equipment, as well as two lorries. The human team of the Real Escuela consisted of riders, a technical staff and directive team, there were a total of twenty-nine people


2. EXCHANGE BETWEEN THE REAL ESCUELA AND LE CADRE NOIR FROM SAUMUR, FRANCE

In accordance with the Program of Sports Cooperation between the Superior Council of Sports in Spain and the Ministry of Sports and Youth Affairs of France, It was proposed to make an exchange between Sports Federation. Le Cadre Noir of Saumur received 2 of ours riders, Mr. Ignacio López Porras and Fernando Ariza Pelayo, just as the Real Escuela received 2 riders of Le Cadre Noir, Mrs. Nadège Bourdoin and Arnaud Lemaire, to collaborate both of them technically in equestrian art from the 24th to 28th October.

As result of this town-twinning, the riders from the Real Escuela, Mrs. Belén Bautista, with the horse "Oleaje" and the french rider, Mrs.Nadège with the horse "Faraón", taken part on 28th October in our Show with the following choreograph: "Pas de Deux".




3. SICAB 2005


Our Foundation will participate in SICAB 2005, the Interantional Horse Trade Fair, in the stand of "Turismo Andaluz", with the show of several choreographs in the dayly exhibition "Pura Raza". Mr. Paulino Plata, Councillor of Tourism, Commerce and Sport will receive the distinction of "Honour Memeber of th ANCCE". This honour wiil be given to our Foundation on 26th of November during the Gala Show in SICAB.


4. CONFERENCE OF THE COMPANY IECA


The company IECA, Spanish Institute of the Cement and their Applications, held aconference on 8th of November in the rooms of the "Recreo de las Cadenas" Palace. The conference finished with a cocktail in our Palace rooms.


5. I SEMINARY OF THE COMENIUS CONTACT


The President of the Andalusian School Council, Mr. Emilo Iguaz; the General Assistant Director of European Programms of Ministry of Education, Mr. Emilio García; and the General Assistant Director of the Educational Order from the Deputy Minister of Education, Mr. Casto Sánchez, inaugurated the last 13th october at 9.30 hours in the Real Escuela Foundation, the first Seminary of the Comenius Contact, based on the European Citizenship.

This seminary took place in Jerez from 13th to 15th of October with representatives from Germany, Belgium, Denmark, Finland, Norway, England, Poland, Rumania, Sweden and Spain.


6. EQUESTRIAN VOCABULARY


This month we add five new equestrian words:

Dance: It is called in this way the step, gallop or any other air doing by the horse but it is not considered an advance.

Band of Honour: The FEI Prize to the riders who have competed in a settled number of Competitions and Olympic Games.

Handle: Moving the reins of the horses up and down to go from the gallop to the trot with support of the legs to joint them.

Method of Judging: The table used to judge the jumping competition.

Moustache: Two tanget bars to the loose-ring snaffles in order to avoid the loose-ring gets in the mouth of the horse.

Box: Closed or open area for the horses. All the horses of a owner, also called stables.

.......

Mina kommentarer:

Comenius är det Europeiska skolsystem programmet, det pågår utbyte mellan många olika skolor inom många olika ämnen. På Göteborgs universtitet håller jag på b la med Internationell pedagogik, Interkulturell kommunikation och Konst- och Bildvetenskap, så jag har Konst Comenius skolutbytes program med som studie objekt (min huvudhemmahörighet är Kulturgeografi dock, så detta är sidoarbeten inom huvudramen)

Classical dressage, Country dressage, Traditional riding - det var intressant, nu har jag lärt mig något nytt - country dressage :-)

9 olika koreografier - då är det alltså helt normalt det man ser på Levade Noble Horse Gala - olika koreografi nummer av olika arter

Utbyte mellan Real Escuela Jerez och Saumur skolan Frankrike - då har de kommit över det som var på 1500 talet :-), när fransmännen var usch och blä (dåtidens världspolitiska förhållanden :-) )

Equstrian vocabulary - vilken kul grej att de har en liten ordbok med nya ord i varje bulletin
Undrar om step betyder piaff?
Och att det omnämnda inte anses som de avancerade skolorna, utan de helt normala grundskolorna?
Om det är så, så ligger de ändå på en mycket hög nivå enbart med grundskolorna, eftersom piaff och sådant mer avancerat kommer först i de lite högre vanliga tävlingsdressyrklasserna (definitivt inte L-programmen iallafall, osäker på M-programmen dock)

Handle - hur man för tyglarna för övergång. Intressant :-)


Ja, det var mina kommentarer till bulletinen, och då alla de nämnda ridskolorna står högt på stjärnhimmelen sedan 500 år är inte jag den att säga emot om dem just nu :-)

Min anteckningsbok har försvunnit ibland mina arbetspapper, jag fick ofantligt mycket att göra mellan 18 augusti till nu då jag var tvungen att infinna mig i en domstol 8 november med mitt inledningsanförande, så det är mycket papper överallt nu. Hade tänkt skriva ut anteckningarna i word dokument och lägga som länk, så folk kunde läsa själva och bilda sig en egen uppfattning.
Jag hittar anteckningsboken någon dag när jag kan städa undan de andra papperena :-)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nog för att tänket kring hundträning svängt de senaste tio åren, men nu börjar jag verkligen fundera... Generellt sett så förfasar...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 433
Senast: Zobri
·
E
Övr. Hund Min hund skulle varken vinna en lydnadsklass eller på en utställning men är helt övärderlig för mej. Hunden vaktar mitt hem och mej på...
2
Svar
24
· Visningar
2 151
Senast: Generalen
·
L
Hästmänniskan jag vet inte riktigt vad jag skag göra...jag rider en häst som jag tycker om väldigt mycket, och jag tror han tycker om mig också :)...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 512
Senast: Em3li3
·
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 849
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp