Ny tävlingsform / klass

W

Waterstock

Har förstått att det finns tankar på att eventuellt införa en ny klass / tävlingsform där häst kan hoppa valfri höjd på samma bana som ponny, höjder mellan 50 -80 cm i terrängmomentet. I övrigt samma regler som för 90 klass.

Syftet är att få fler att prova på och börja med fälttävlan, vad tycker vi om det upplägget ? Ger det fler starter, ökat intresse m.m för sporten ?

Är det här upplägget den nya debutantklassen och de övriga klasserna 90, 100 osv..

Sv: Ny tävlingsform / klass

Det finns en arbetsgrupp som jobbar med en svensk variant av norska knatte-cup. Hur långt man kommit vet jag tyvärr inte.

Jag tycker detta verkar jätte bra :) Jag hade lätt funderat på att ställa upp då :) :love:

Det ska tydligen vara för både häst och ponny.
FT-kommiten har gått ut till alla arrangörer och frågat vad dom tycker.

Men om reglerna ska följa 90-klass ska man då vara hoppkvalad? Tänk om någon vettig människa kunde ta bort dessa hoppkval....:angel:

Jag tycker hoppkvalen är en bra grej men lite synd för dom som har hästar som är lite slarviga med benen och river. Vissa fälttävlings hästar är ju tyvärr det :crazy: Men jag gillar iden annars. För har man en lite orutinerad eller unghäst så är det lite lite säkrare att börja på en lite lägre höjd första gången så man kommer in i det. Eller om man är lite osäker och bara vill testa lite lätt. Jag tror att detta är bra för sporten för fler kommer nog testa på det :)

oh det låter ju som en jättebra idé!
Jag som har lite mindre häst på 152 och är numera lite fegare, skulle då våga hoppa lite för skojs skull!

Plus, för alla som är mer nybörjare är det ju jättebra också, som 'ingång' till sporten.

Låter ju lysande:laugh:!
Hästen kan säkert klara 90 även i terrängen. Men jag har blivit gammal, feg och med tävlingsnerver inblandade så vågar inte jag.

Låter ju lysande:laugh:!
Hästen kan säkert klara 90 även i terrängen. Men jag har blivit gammal, feg och med tävlingsnerver inblandade så vågar inte jag.

I motorcross (har 2 pojkar o 1 man som ägnar sig åt den livsfarliga sporten!) så finns det en klass som heter: "För mobbade o utstötta"!:rofl::rofl: Det tycker jag är sanslöst roligt för den riktar sig till crossförare som kört kanske som unga, lagt av o nu på äldre dagar vill åka lite för skoj skull. Eller som börjat på äldre dagar o inte har en chans att hänga med de unga ute på banan.

Den beteckningen kanske vore nåt för en 70-klass terräng??:rofl:

sorry, hoppas ingen tar illa upp nu för så var det inte menat!

en klass som heter: "För mobbade o utstötta"!:rofl::rofl: Det tycker jag är sanslöst roligt för den riktar sig till crossförare som kört kanske som unga, lagt av o nu på äldre dagar vill åka lite för skoj skull.

Ja, en sån klass vill jag ha :rofl: :rofl:

Haha
Då kan vi ha en klass för oss, är 40+, somska komma igång. Som tur har jag en snäll pålle som hjälper matte när hon behöver hjälp. :D

Senast ändrad:

Men om reglerna ska följa 90-klass ska man då vara hoppkvalad? Tänk om någon vettig människa kunde ta bort dessa hoppkval....:angel:

Ha ha ha ja och så blir det samma krångliga regler även där som gör att ingen kommer starta ändå :rofl:

Det hjälper nog bara om dom kunde anordna en tävlingsform UTAN alla berg av regler!

lite smått OT..
I Finland så får vi ordna klubbtävlingar på lägre nivå. Men vi får ha så att alla får tävla, oavsett om man är medlem i klubben elr ej.
Vi har Miniklasser på 70cm i hoppningen (60 åt småponnisar, under 140cm) ) och 60cm i terrängen :)

men på regional nivå är den lägsta höjden "Harraste" hoppning: 80cm för ponny,90 för häst. 70 i terrängen.

Men på vanliga regionala tävlingar runt om i landet brukar det ofta ordnas en klubbklass på Mini samtidigt, som inte hör till den vanliga tävlingen, om ni fattar ;)

Till miniklass behöver man inte kvala, men till harraste ska man ha 2 godkända hoppbanor på 80cm, till harrasteklass.

Jag har inga problem med höjden i nuvarande "debutantklassen", alltså 90, men hela grejen att komma ut och tävla känns lite hypad, inte minst med hoppkval på 1 m när det faktiskt finns tävlingar som är 0.95 m... (Jag har tävlat en sån, så det finns absolut.) Om det fanns en knatteklass där hindren är typ 60-70 cm och alla som startar är nybörjare och är med bara för skojs skull, så skulle jag nog slappna av mer och (faktiskt) kanske lyckas bättre med dressyren, som är mitt stora aber. Det är egentligen dressyrmomentet som gör att jag stundvis inte känner mig redo för FT, för det känns som att man blir utskrattad för all framtid om man blir underkänd i det momentet. :crazy:

Om man fick starta samtliga moment oavsett resultat (så länge man inte ramlar av, kanske) så skulle jag bli mycket mer harmonisk och förhoppningsvis bli modigare inför framtida högre klasser! :) Jag menar, skulle det inte i en knatteklass vara okej att starta terrängen och banhoppningen även med icke godkänt dressyrresultat? (Men att man inte kan placera sig före ett ekipage med godkänt resultat, alternativt att man går miste om en clear-round-rosett.) Alla som startar har ju ändå tagit FT-kort och då ingår det ju att man visar att man kan rida. :idea:

Fast om modellen med att FT-kort räckte och tränarna var mer noga med vilka man släppte ut så skulle kanske aldrig hoppkvalen "behövts"?

Jag tycker att det låter toppenbra! :bump:

Själv har jag ungponny och planen är ju att rida P70 som femåring och P80 som sexåring för att sedan licensera om och rida debutant som storhäst. Men jag börjar misstänka att vi inte kommer att vara redo (hästen lär vara det, men inte jag!) så snart (2012). Men för mig på ponny känns klivet från ingenting till 90 cm i terrängen väldigt stort. :crazy: Med denna nya tävlingsform skulle jag ju kunna tävla på 70-80 cm tills jag känner mig tillräckligt duktig för att faktiskt starta 90 cm. :laugh:

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar