Ny sulky & sele

Nebraska

Trådstartare
Det är nog allt mera oundvilkigt att jag måste köpa nya grejer. Helt säker på att jag ska ha en walshsele. Men vilken modell ska man ha? Vad kostar dom?
Sulky är jag lite mera osäker. Tips tack ;).

Sv: Ny sulky & sele

jag har bara finn tack selar.
både läder och syntet, tycker dock att syntetselen är bättre. Lättare att rengöra & betydligt mycket lättare! finn tack är ju inte så dyra heller, väldigt stort plus!

sulky däremot tycker jag inte spelar så stor roll, bara den gör "sitt jobb" ;)

Jag har bara Finn Tack selar och fler blir det inte. :mad:Är inte nöjd med kvalitén,
nästa blir en walsh sele :love:.

Jag har en Royal king light 2 sizes som jag är väldigt nöjd med.

Vad du än köper för sele, se till att den har den mankfrihet som behövs. Det är tyvärr alltför få selar som har det och är de för låga kan de skapa stora problem hos hästen. Detta gäller speciellt om du även ska ha selen till träning. Nästan inga har det skulle jag vilja säga.... såvida de inte heter "extra hög". Samma sak gäller bredden. Det är sjuk hur smala vissa selar är alltså....

Alltid haft walsh,och aldrig haft nåt problem med det du säger.ÄR dom kanske höga? Men sen så har jag tjocja selunderlägg och drar gjorden så lite jag vågar också.Kanske inverkar?

Alltid haft walsh,och aldrig haft nåt problem med det du säger.ÄR dom kanske höga? Men sen så har jag tjocja selunderlägg och drar gjorden så lite jag vågar också.Kanske inverkar?

Nu säger jag inte att det är så för dig, men oftast så tror man att de sitter bra och att de ger den mankfrihet som behövs. När man sen undersöker närmre så visar sig så inte vara fallet. Jag har själv lärt mig den läxan och kommer aldrig nånsin träna hästarna med "normala" selar igen. Att du inte drar åt hårt är bra!
Att man har tjocka selunderlägg är bra, men även de klämmer över manken. Prova och lägg på selen utan underlägg och så lägger du så mkt tyngd du kan över den. Tar den i manken då?

Jag trodde jag hade haft bra sele på min, men det är på tok för smalt och inte ett dugg tryckavlastnade. Detta är ju speciellt viktigt när man har lite knöliga vägar att köra på också.
Min stackare har alltid varit lite knepig att sela. Nu vet jag varför. Han har haft det så illa att han fått överben på manken t.o.m.
Så han har förmodligen hela livet gått med en dåligt anpassad sele. Och det är inte alltid så lätt att veta heller....man tror ibland saker är bättre än de är.....

Jag har inga Walsh-selar så jag vet tyvärr inte hur dessa är....

Senast ändrad:

eller så tar man två korta selunerlägg och lägger på var sin sida om mitten på manken (förklaring?) så det blir et hål för manken. Mycet billigare än att köpa ny sele:idea:

Ja så kan man också göra, men man får aldrig samma effekt som en sele som verkligen ÄR högre. Selunderläggen trycks ju också ihop lite, men en tillfällig lösning är det definitivt.

Ska man ändå köpa ny sele, som Lines, så kan man ju lika gärna tänka på det på en gång. :idea:

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
661
Senast: Hermelin
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: Pegasus63
·
Hemmet Jag vill köpa en bubbelmaskin till vår son i julklapp, men jag hittar ingen vettig modell! Fick tipset om Power, men den verkar ha...
Svar
1
· Visningar
213
Senast: kamomillo
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
2 015
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Valet i USA