Ny Styrelse i SPHA....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny Styrelse i SPHA....

Myra !

Jag hade gärna ställt upp och jobbat aktivt för SPHA OM det funnits personer där som jag haft förtroende för eller som jag anser besitter den kompetens som man bör ha för att kunna arbeta i en styrelse i en rasförening.
Det finns några undantag i den nya styrelsen som jag dock anser
har det som krävs.
Valberedningen kunde nog gjort ett bättre jobb tycker jag !
Men det är kanske inte så lätt att få någon att ställa upp efter
alla skit som hänt! Ingen vill ju bli utsatt för det !!
Irene

Ok...Alltså jag är slarvig med att läsa en massa stadgar...men bet gärna medlemsavg och ger ansvarsfrihet till en styrelse, som är duktiga på det....
Men har jag förståt rätt nu då?
Det är alltså Styrelsemedlemmarna som skall enbart avla rasrent/renrasigt?
Blev lite orolig där et tag, att jag som medlem oxå förbinder mig till det...:eek:
Har för mig att nånstans på SPHA´s hemsida står det att som medlem så förbinder man sig att avla rasrent...
Såhär skrev ju Irene_1...
Har jag på nåt sätt missuppfattat det där med:
Rasrent och renrasigt?
Är de det samma sak olika personer pratar om el är det bara en formuleringsak?
Pratar vi om genetik (ex OLW), el pratar vi Korsningar...jag är lite förvirrad här, så hjälp mig?
När blir en Paint (QH med för den delen) ren?
Alltså hur många generationer hingstar (godkända) skall man ha haft?

Förstår inte riktigt hur man kan krititsera en styrelse innan de ens har börjat arbeta...
Det är ju lite skillnad mot att kritisera en styrelse som suttit ett bra tag, och deras arbete (som jag ser det)

Jag tycker den förra styrelsen skötte en hel del saker fel för att uttrycka det milt... men jag har inget personligt emot någon av dom.

Jag tycker att valberedningen har gjort ett bra jobb, och jag tänker avvakta med att dömma den nya styrelsen tills jag ser vad som händer. Tillsvidare tänker jag fortsätta med uppmuntrande tillrop och en positiv syn på framtiden!

Jag håller med dig Wrangler. I allt!

Sen känns rätt uppenbart att Irene som precis blivit medlem här på Bukefalos, och endast engagerat sig i just den här tråden, blivit det just pga att kasta skit. Och detta på en styrelse som verkat i någon vecka.... de har alltså inte ens hunnit göra några misstag. De har bara hunnit vara så pass modiga och rakryggade att de tordats ställa upp för föreningen.

Till henne vill jag fråga, vad avgör om man har kompetens för att sitta i en förenings styrelse?

Enligt min mening är det tid, engagemang och vilja att se framåt och förnya. I SPHAs fall också mod. Massor av mod! Man behöver inte på något sätt vara expert inom alla områden, kompetens finns att finna på många sätt. En styrelses uppgift är ju att hålla ihop allt, vara ett adminstrativt nav runt vilket hela föreningen kretsar, sen kan alla vara med och hjälpa till!

Annars blir det lätt som när bilverkstan behöver en ny chef.
Man utser bästa mekanikern till chef, för han är ju duktigast.
....man har då fått en dålig chef SAMT tappat sin bästa mekaniker.

Ja, det ska blir otroligt spännande att se den nya styrelsens engagemang för paintens framtid.
Intressant att i avelsgruppen sitter det ett antal med OLWS positiva hingstar och en del avlar kors och tvärs...

Har för mig att nånstans på SPHA´s hemsida står det att som medlem så förbinder man sig att avla rasrent, men jag har kanske fel...
...eller så tycker den nya styrelsen inte att det är så viktigt.

Att det är ett lagbrott att avla OLWS positivt verkar ju inte riktigt ha gott hem hos en del i nya styrelsen.

Spännande framtid för SPHA !!!!:smirk:

Vilken påstående!!!!
Kan inte fatta att Ni bara skriver som Ni gör..... Skrämmer mig att se en sådan trångsynthet hos en person. Man kan riktigt höra hur irriterade Ni är i Ert inlägg!!!!!

En fråga bara!!!!!!!!
Avlade den förra styrelsen rasrent och enligt våra "lagar" som råder i Sverige????
Att bara påstå att den nya styrelsen inte gör det e farligt OM man inte har kött på benen och konkreta bevis på att så e fallet... Om det nu skulle vara så att Ni har konkreta bevis kom då med dessa istället för att skriva "kors å tvärs".....

Sen ska vi väl inte kasta pajer på varandra här???
varför inte ta detta engagemang å vända det till något bra för föreningen å paintarn!!!

// Rroxy

Känner du personligen ALLA i spha´s styrelse? Eftersom du anser att det endast är ett fåtal kompetenta som sitter där. :confused:

Kan man tänka sig att det inte blev något svar från dig Irene på denna fråga. Kan det bero på att svaret hade blivit NEJ? :bump:
Då kan man ju undra hur i H**vete kan man uttala sig på det viset om folk man inte känner?:devil:

Vilken påstående!!!!
Kan inte fatta att Ni bara skriver som Ni gör..... Skrämmer mig att se en sådan trångsynthet hos en person. Man kan riktigt höra hur irriterade Ni är i Ert inlägg!!!!!
Usch, nu fick jag dåligt samvete...menar du mig oxå?
Inte meningen isf...jag ville bar få svar på några frågetecken i min skalle...
Dock är dom inte uträtade än:crazy:

varför inte ta detta engagemang å vända det till något bra för föreningen å paintarn!!!
Detta håller jag fullständigt med om....jag tänker då lära mig mer om föreningen o Painten....:love:

Och "Irene" gick upp i rök... lite skojigt tycker jag.
"Irene" kanske inte hade räknat med att så pass många visste vad som förekomit i den gamla styrelsen. Svårt att försvara det för någon tycker jag... kanske "Irene" också upptäckte.
I alla fall, hoppas och t rir jag det kommer bli riktigt bra nu och hoppas alla kommer att hjälpa den nya styrelsen så de orkar för de lär ju inte stöttas av den gamla styrelsen, snarare tvärtom skulle jag gissa. Nu ska här tänkas framåt eller hur ?
Jackpot

Hej på er....
Tack ni som stöttar den nya styrelsen. Ni verkar ha en hel del förslag, maila till någon i styrelsen era förslag, endast då kan vi veta vad ni vill och hur vi ska jobba från det. Vi vill ha massa förslag, människor som vill engagera sig och hjälpa oss. Vi börjar föröka reda ut vissa frågetecken från förra styrelsen, ni kan gå in på hemsidan och läsa styrelseprotokollen!!! Vi har haft ett möte och snart kommer det ett till. Vi vill hjälpa rasen och föreningen framåt och vi vill lyssna till vad medlemmarna har att säga, vi är enbart en förstärkande länk till medlemmarna att föra deras talan.
Så snälla, skriv rader när ni kommer på något så ska vi göra vårat bästa!!!:banana:

Som stödjande medlem i SPHA vill jag önska er i den nya styrelsen massor av Lycka till...
Kan inte bidra med något, än...men håller på o lär mig om Painten/westernridning och hur saker o ting fungerar vad det gäller...
Någon gång i framtiden kanske....kan jag bli mer aktiv:smirk:

Vilken påstående!!!!
Usch, nu fick jag dåligt samvete...menar du mig oxå?
Inte meningen isf...jag ville bar få svar på några frågetecken i min skalle...
Dock är dom inte uträtade än:crazy:

Detta håller jag fullständigt med om....jag tänker då lära mig mer om föreningen o Painten....:love:

Nä BonRaiz när jag skrev NI var jag ironisk å menade inte dig!!!
Menade enbart personen jag skrev det till... Lätt att missuppfatta över data....
Så ta inte åt dig ett dugg av det inlägget du stftade på. Det var menat till den jag svarade till :)

Nej, har inte gått upp i "rök", är dock en heltidsarbetande kvinna som inte har tid att sitta vid datorn hela dagarna.

Vill besvara en del frågor å påstående...

Om att säga vad jag tycker om den nytillsatta styrelsen, så kan jag säga som så att jag har varit medlem i SPHA sedan 97-98 och har genom åren lärt känna många jättetrevliga paintmänniskor som jag räknar till mina vänner idag, dock också motsatsen och en del av dem har nu tagit plats i styrelsen.
Måste erkänna att när jag såg avelsgruppens sammansättning så blev jag MÖRKRÄDD !!

Är även quarter ägare och medlem i SQHA och har från flera håll fåttt höra av de som var med på Avelsmötet hur nya styrelsen i SPHA betedde sig.
En kompis i SQHA som var på mötet berättade att "OLWS tanterna" skrek och gapade så att alla blev chockade.En quartermedlem fick ställa sig upp och be dem lägga av med sitt skrikande under avelsmötet. Är det på det sättet som nya styrelsen tänkt jobba , dvs skrika högst och endast lyssna på dem som tycker likadant som de..... Det blir nog inte lätt att få förtroende för SPHA i resten av westernsverige då.
Jag hoppas verkligen jag har fel men tydligen har styrelsen själv satt nivån på hur man uppför sig. Det är bara att fråga någon som var på avelsmötet, fråga gärna någon som inte är med i SPHA.

Nån skrev att de var modiga som gått in i styrelsen och det måste jag ju faktiskt hålla med om. En del av dem är ju de som hårdast kritiserat styrelsen under de senaste 2-3 åren och en del har hoppat av och gick nu in i styrelsen igen. Å det är ju faktiskt mycket modigt, nu är det verkligen upp till bevis för dessa personerna att göra allt så mycket bättre än vad deras företrädare har gjort !!
Det var det jag menade med spännande framtid för SPHA !!

Allt kan ju bara bli bättre nu .... eller ??!!

...sen kan jag inte låta bli att få en känsla av att de som svara på mina inlägg här ingår i nya styrelsen eller har nära anknytning till den.. Rätt eller fel ??!!

...sen kan jag inte låta bli att få en känsla av att de som svara på mina inlägg här ingår i nya styrelsen eller har nära anknytning till den.. Rätt eller fel ??!!

:eek: Fel i detta fallet iallafall... (om du nnu räknade in mig i den kategorin?)
Jag är bara en fd medlem som inte trivts med hur föreningen skötts på ett tag och hoppas på bättring! Blir det inte det är ju svårt att sia om nu, men jag väljer att hoppas och tro på vändning till det positiva hållet.
Jag känner inte styrelsen, har haft mer eller mindre att göra med vissa i denna styrelsen, precis som i den förra. Vissa gillar jag, andra inte, precis som i den förra.

Sen kan man ju se det ur ren avelssynpunkt, om det enbart handlar om att avla rasrent eller inte... Men jag tycker nog att föreningen bör handla om mycket mer!

Puh...skönt och höra:D
Har förrästen fått uträttat alla mina :confused:
Tack vore en mkt trevlig "inside information" i SPHA...
Ytterligare ett + i kanten för den "nygamla" föreningen....
Tack tack..:bow:

Nej, har inte gått upp i "rök", är dock en heltidsarbetande kvinna som inte har tid att sitta vid datorn hela dagarna.

Vill besvara en del frågor å påstående...

Om att säga vad jag tycker om den nytillsatta styrelsen, så kan jag säga som så att jag har varit medlem i SPHA sedan 97-98 och har genom åren lärt känna många jättetrevliga paintmänniskor som jag räknar till mina vänner idag, dock också motsatsen och en del av dem har nu tagit plats i styrelsen.
Måste erkänna att när jag såg avelsgruppens sammansättning så blev jag MÖRKRÄDD !!

Är även quarter ägare och medlem i SQHA och har från flera håll fåttt höra av de som var med på Avelsmötet hur nya styrelsen i SPHA betedde sig.
En kompis i SQHA som var på mötet berättade att "OLWS tanterna" skrek och gapade så att alla blev chockade.En quartermedlem fick ställa sig upp och be dem lägga av med sitt skrikande under avelsmötet. Är det på det sättet som nya styrelsen tänkt jobba , dvs skrika högst och endast lyssna på dem som tycker likadant som de..... Det blir nog inte lätt att få förtroende för SPHA i resten av westernsverige då.
Jag hoppas verkligen jag har fel men tydligen har styrelsen själv satt nivån på hur man uppför sig. Det är bara att fråga någon som var på avelsmötet, fråga gärna någon som inte är med i SPHA.

Nån skrev att de var modiga som gått in i styrelsen och det måste jag ju faktiskt hålla med om. En del av dem är ju de som hårdast kritiserat styrelsen under de senaste 2-3 åren och en del har hoppat av och gick nu in i styrelsen igen. Å det är ju faktiskt mycket modigt, nu är det verkligen upp till bevis för dessa personerna att göra allt så mycket bättre än vad deras företrädare har gjort !!
Det var det jag menade med spännande framtid för SPHA !!

Allt kan ju bara bli bättre nu .... eller ??!!

Hej igen

Avelsmötet är en lite historia i sig. Och kan tänka mig att det uppfattas som att "OLW tanterna" satt å skrek på detta mötet. Men så uppfattade nog inte alla som var där... Det hela började ju med att informatören trampade i sin dynga med en gång och tidigt satte uppe en attityd mot dessa "tanter" som uppfattades opassande av många!!!! Att de satt å skrek kan jag nog inte hålla med om, eftersom de inte skrek men var högst irriterade på han å hans kommentar till en av "tanterna".....

Endel blev minst sagt upprörda över att "informatören" inte hade svar på många av frågorna som ställdes till honom!!!!

Att någon från SQHA ställde sig upp på mötet och bad dem lägga ner sitt skrikande finns inte, men i sittande position sa till att h*n tyckte det var opassande att uppföra sig som vissa gjorde och att det var otacksamt mot "informatören".... Det var den persons egen uppfattning och delades inte med alla!!!!

Det jag vill ha sagt med detta är att det alltid finns 2 sidor av en historia och ingen är för den sakens skull den "rätta"

Till sist... Av ren nyfikenhet.... varför blev du mörkrädd när du såg den nya avelsgruppen?????

// Rroxy

Senast ändrad av en moderator:

Personligen fick jag det intrycket av att informatören var antingen dåligt påläst eller helt enkelt tyckte att frågorna som ställdes var obekväma för honom.....och det lutar mest åt det sistnämnda..:angel:
Skrek var det ingen som gjorde, några personer blev lite upprörda ja, men att kalla det att skrika är en helt annan sak.

Ja å vi andra är förstås inte heltidsarbetande utan arbetslösa dagdrivare vars enda sysselsättning är att kritisera gamla styrelsen... (Obs ironi). Stackars dem.
Näej, känner ingen i den nya styrelsen, mer än till namnet. Känner inte den gamla styrelsen speciellt bra heller, kanske säger hej till en och annan, men eftersom jag bor fel del av landet, där det inte ordnats några paintövlingar de senaste åren, så träffar jag inte så många av de här - MEN JAG KAN TÄNKA SJÄLV.
Det har ju varit uppenbart för de flesta vad som skett,egenintressen snacka om det. Jag hatar när folk bar aär ute efter att sko sig och tror att vi andra är så dumma så vi inte märker det.
Men det är historia nu och förhoppningsvis kan det bli bra nu. JAg hoppas det.
Du är så syrlig Irene mot nya styrelsen, det är väl bra att de som kritiserar går in och försöker påverka det de tycker varit fel. Det är mycket värre med dem som bara gnäller men som inte är beredda attv ara med och hjälpa till. Sedan tycker jag du är ofröskämd som kallar dem skrikande "OLWStanter". De jobbar för det de tror på och för painthästarnas skull.
Jackpot

Personligen fick jag det intrycket av att informatören var antingen dåligt påläst eller helt enkelt tyckte att frågorna som ställdes var obekväma för honom.....och det lutar mest åt det sistnämnda..:angel:
Skrek var det ingen som gjorde, några personer blev lite upprörda ja, men att kalla det att skrika är en helt annan sak.

Intressant att höra vad som hände från DOM SOM FAKTISKT VAR DÄR! :smirk:

:eek: Fel i detta fallet iallafall... (om du nnu räknade in mig i den kategorin?)
Jag är bara en fd medlem som inte trivts med hur föreningen skötts på ett tag och hoppas på bättring! Blir det inte det är ju svårt att sia om nu, men jag väljer att hoppas och tro på vändning till det positiva hållet.
Jag känner inte styrelsen, har haft mer eller mindre att göra med vissa i denna styrelsen, precis som i den förra. Vissa gillar jag, andra inte, precis som i den förra.

Sen kan man ju se det ur ren avelssynpunkt, om det enbart handlar om att avla rasrent eller inte... Men jag tycker nog att föreningen bör handla om mycket mer!

Är det inte bättre att vara medlem om man vill påverka och förbättra en förening? Kom med konstruktiv kritik eller positiva förslag istället för att älta det som varit.
Rasrent eller inte?..SPHA är väl en rasförening eller?? Trodde att det var poängen med det hela.:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Stämman hade påkallats av en grupp aktieägare som tillsammans kontrollerar 11 procent av aktierna i bolaget för att välja en ny styrelse.
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Gunnar
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka