Ny Styrelse i SPHA....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny Styrelse i SPHA....

Jag menar att jag tycker att det skall bli spännande att under 2007 se vad som kommer att hända i alla delar av SPHA.
Jag tycker också att det är tråkigt att det har varit så mycket skitprat och elände under det sista året. Jag tror inte att någon som lägger ner av sin dyrbara fritid i föreningsverksamhet inte heller den nya styrelsen vill bli utsatta för detta.:smirk:

Jag tycker att visst får man begära engagemang och intresse för alla medlemmar i föreningen utav en styrelse, men att det blir som det har blivit här är hemskt.

Eftersom jag vet att du var på mötet så vet jag också att du vet hur det var och det är inte ok att bete sig på det viset enligt mig. Om man inte tycker om det styret som finns är det ju bara att rösta bort det:idea:

OBS! Jag säger inte att någon är värdelös eller perfekt för vare sig den avgående eller den nya styrelsen. Vi har alla våra fel och brister, den nya styrelsen kommer också att misslyckas i vissa delar, det är ofrånkomligt om man tar på sig ett stort ansvar. Det där med att ses som ett stort skämt eller ej kan diskuteras, jag vet många som tycker att dom har gjort mycket bra också, så det beror nog på med vem man pratar.

Blev detta klarare?

Monke

Så sant, jag tycker också att det ska bli intressant att se vad som händer.
Jo, jag var där och en eloge till en del i den gamla styrelsen att de trots allt kunde kliva av utan att göre sakerna värre...;)
Som sagt bortröstat blev det ju så inget mer att säga om den saken, medlemmarna visade ju vad de ville...:p
Ingen är perfekt och det var väl "long overdue" att det blev byte, jag vet av erfarenhet att man inte bör sitta för länge i en styrelse för man kan bli för bekväm på sin plats och i en del fall kan det ju även bli som det nu blev i SPHA..
Men nu tycker jag att vi alla ska försöka att göra vårt bästa för att få skutan på rätt köl igen och snygga till det något skamfilade rykte föreningen fått....:)
Hoppas att alla hänger med på detta och att föreningen har en bra tid famför sig....:D

/Carina

Jag är helt övertygad om att detta kommer att bli mycket bra!
Och det är super att de ränsar upp lite, både här och där, och detta med lethala gener kommer de nog att lägga mycket krut på, det värkar ju finnas några som redan har jobbat en hel del med detta som inte varit medlem. Vet någon vem?? :banana:

inte så bra

Senast ändrad av en moderator:

Vem vågar skriva att de inte tycker om nya styrelsen när ordförande är domare ? Då är man ju sinkad på banan
Klubben för inbördes beundran känns det som och vadå rensats upp bakom styrelsen finns det de som egentligen bestämmer. Eller ?

Det var ungefär det dummaste jag hört :smirk:

Tror nog folk har vett att säga ifrån, man kan ju inte gärna säga att förra styrelsen inte hade en del makt utanför styrelsearbetet också eller?
Dessutom är det många som tävlar på lite högre nivå än vad den nya ordförande dömmer, och dessutom APHA tävlingar...

DESSUOTOM kan man ju vara hur anonym som helst på detta forum om man inte vågar stå för sin åsikt! :smirk:

Se bara på denna tråden..... :angel:

Senast ändrad:

När det gäller anonymitet så är vi väl det lite till mans eller?
Och det är aldrig ens fel att två träter. När det gäller den här sörjan så menar jag att ingen någonsin kan driva en förening så att alla är nöjda inte ens denna nya styrelse.
Det kommer alltid att bli ett visst missnöjde på grund av det ena eller det andra även när det gäller denna eminenta sammansättning somvi nu ser.:idea:

Monke:angel:

Absolut!

Jag vände mig eleviras påstående att man inte skulle våga kritisera den nya styrelsen pga att ordföranden är domare! Det tycker jag är ett befängt påstående, särskilt på ett forum där man kan vara hjur anonym som helst!

Sen tror jag inte att allting blir "guld och gröna skogar" enbart för att det är en ny styrelse, och det kommer säkert finnas missnöje med denna nya styrelse också.

Det som är bra tror jag är framförallt förnyelse, en kraftfull brytning av mönstret och att medlemmarna börjar ta för sig och engagera sig. Där tror jag att ett styrelsebyte kömmer att göra gott, oavsett styrelse!

Ingen är väl egentligen intresserad av gammalt groll och gammalt missnöje... nu vill man se framåt och jobba ihop för rasens bästa och framtid! :idea:

Jag håller med dig Wrangler, jag tror också att en förnyelse är av godo. Det blir lättare att göra ett avstamp och vända den negativa trend som varit.

Vad jag framför allt hoppas på är att medlemmarna åter kommer att få känna sig delaktiga i föreningen, att föreningen finns för dem och att styrelsen jobbar för dem. För att det ska bli så, så måste ju ett ömsesidigt samarbete till, dvs att också medlemmarna visar engagemang och hjälper till i föreningen. Med tanke på det engagemang som finns bara i den här tråden, så är jag hoppfull på det området.

Sen är det också precis som du Monke säger, ingen styrelse kan göra alla nöjda. Det är ett rätt otacksamt arbete att jobba i en styrelse så jag beundrar de som ställer upp. Vad vi måste komma ihåg är att det är människor som ideellt lägger ner mycket av sin dyrbara fritid för att jobba i föreningen.

Att ordförande är WRAS-domare ser jag inte som något helst problem, jag är övertygad om att hon kan skilja på saker och ting. Det kanske är så att eftersom hon är domare måste se till att vara än mer korrekt i alla situationer, så det kan kanske t.o.m. är en fördel.

Styrelsen har ett stort arbete framför sig för att vända skutan på rätt köl igen, så låt oss alla hjälpa till så gott vi kan och se positivt på framtiden.

Ta ut glädjen i förskott - så får du ha roligt två gånger!

Hej....

Jag blir vekligen glad att du känner dig "välkmmen" igen att vara med med engagemang.
Ja är nyvald kassör för 2 år och sitter nu med de andra och jobbar för allas bästa, tävlingar, aktiviteter båda för rutinerade och nybörjare. Vi vill få ut fler paintar på banorna, och att de äldre ska pusha noviceryttarna. Tillsammans är vi starka!!

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något :)

Ja, det ska blir otroligt spännande att se den nya styrelsens engagemang för paintens framtid.
Intressant att i avelsgruppen sitter det ett antal med OLWS positiva hingstar och en del avlar kors och tvärs...

Har för mig att nånstans på SPHA´s hemsida står det att som medlem så förbinder man sig att avla rasrent, men jag har kanske fel...
...eller så tycker den nya styrelsen inte att det är så viktigt.

Att det är ett lagbrott att avla OLWS positivt verkar ju inte riktigt ha gott hem hos en del i nya styrelsen.

Spännande framtid för SPHA !!!!:smirk:

Att det är ett lagbrott att avla OLWS positivt verkar ju inte riktigt ha gott hem hos en del i nya styrelsen.

Nja, det beror väl lite på hur man ser det då... :smirk:
Att Sverige bryter mot EU's lagar genom att förbjuda avel med OLWS positiva hästar är väl det första lagbrottet?

För det handlar ju inte om att avla fram sjuka individer, det vill ingen. Men den debatten förs på så många ställen, så den behöver vi inte föra i denna tråden. Det finns en tråd för det om du vill fortsätta.

För övrigt, tack för ett cyniskt och pessimistiskt inlägg! :bow: :smirk:

Jag är inte ett dugg cynisk enbart realistisk !!
Ta en titt på nya styrelsen och för alla med den minsta insikt i SPHA
ser att den är tillsatt enbart för att gå enskilda medlemmars ärende!
Inte vad en rasförening ska syssla med tycker jag!
Men som sagt jag ser med spänning fram emot vad som kommer att hända både när det gäller tävlingar, aktiviteter och dock inte minst i avelsgruppen:smirk: .
Irene

Nja, det beror väl lite på hur man ser det då... :smirk:
Att Sverige bryter mot EU's lagar genom att förbjuda avel med OLWS positiva hästar är väl det första lagbrottet?

För det handlar ju inte om att avla fram sjuka individer, det vill ingen. Men den debatten förs på så många ställen, så den behöver vi inte föra i denna tråden. Det finns en tråd för det om du vill fortsätta.

För övrigt, tack för ett cyniskt och pessimistiskt inlägg! :bow: :smirk:

URSÄKTA MIG.....vilka uttalanden. Har du belägg för vad du säger?
För det första, vet du med säkerhet att någon i nya styrelsen har betäckt med sina hingstar i Sverige dom senaste åren? (glöm inte att hingstarna tidigare var godkända för svensk avel). Avla kors och tvärs? Det är inte förbjudet att korsningsavla oavsett om du är medlem eller inte. Som styrelsemedlem förbinder du dig att avla rasrent, så vitt jag vet har ingen i nya styrelsen brytit mot några avelsregler. Om en painthingst är dubbelreggad både som paint och pinto, hur löser man avelsbiten då, eftersom pinto inte är någon ras utan en färg? Pintoföreningen i USA är godkänd som förening av APHA och lyder under deras regler och dom har inga restriktioner mot korsningsavel.

SPHA´s hemsida står det att som medlem så förbinder man sig att avla rasrent:

Jaha...står det nåt så j...a dumt...så kan jag gå ur direkt(låta bli o bet nästa års avg)...då jag inte har en renrasig och har tänkt o avla en till "oren" då:cool:

Hej BonRaiz,
naturligtvis finns inga såna regler, alla medlemmar gör precis som de vill.

Däremot så står det i stadgarna att styrelsemedlemmar förbinder sig att avla rasrent. Egentligen en lite besynnerlig regel då APHA tillåter och t.o.m. har ett register för korsningar. Men jag förstår SPHAs tanke bakom det.

Så du kan lugnt vara kvar vilket jag också hoppas att du blir!

Ja, det ska blir otroligt spännande att se den nya styrelsens engagemang för paintens framtid.
Intressant att i avelsgruppen sitter det ett antal med OLWS positiva hingstar och en del avlar kors och tvärs...

Har för mig att nånstans på SPHA´s hemsida står det att som medlem så förbinder man sig att avla rasrent, men jag har kanske fel...
...eller så tycker den nya styrelsen inte att det är så viktigt.

Spännande framtid för SPHA !!!!:smirk:

Jag ser nya styrelsen som ett gäng människor med stort intresse för rasen och föreningen. Det krävs en hel del bara för att vilja ställa upp att jobba för en förening som haft det så turbulent sista åren. Modiga människor tycker jag! Jag beundrar dem.

Vad gäller OLW-problematiken så är det olagligt att använda dessa hästar i Sverige. Men i övriga världen är det helt okej. Vissa av de positiva hingstar vi har i Sverige har därför under perioder stått på hingststation i Danmark, Tyskland och Beligen de senaste åren.

APHA, vår moderstambok, har inga restriktioner mot dessa hästar och SPHA står under APHA. Andan i SPHA bör därför i mina ögon präglas av APHA, vi bör ha samma avelsmål som vår moderstambok.

Vill vi ha en paintavel i Sverige så är min övertygelse att vi måste få bort detta vansinniga beslut. Overohästarna är mycket viktiga för aveln här i Sverige, liksom i övriga världen.

Härnäst kommer GBED som kan decimera Paint- och Quarterpopulationen vad gäller avel med upp till 50%!!! Ja du läste rätt. Det finns så långt jag kan se bara en enda hingst i Sverige som inte har Zantananon i blodet. Frågan är vad som blir kvar? Vill vi ha en quarter- och paintavel i Sverige, vill vi kunna fortsätta att utvecklas, både vad gäller avel och tävling?

DNA-tekniken går hela tiden framåt, vad blir nästa upptäckt?

Som det ser ut i dag så har vi två "Overohingstar" till avel, dessa är dock egentligen, rent genetiskt inga äkta Overohästar. Den ena är Sabino. Den andra är Red Roan (vilket är detsamma som konstantskimmel).

Roan-genen (Rn) är också letal i dubbel uppsättning! Vilket i princip betyder att den ena hingsten har avelsförbud enligt lagen! Lagen gäller ju ALLA letala gener som kan nedärvas till avkomman.

Återstår alltså några Tobianohingstar. Vi har fina såna också. Men de kan inte användas i Overoaveln om man vill ha "Overohästar" kvar i Sverige.

Det är en komplex fråga det. Men min uppfattning är att vi glädjande nog nu har, och alltid bör ha, en styrelse som jobbar i APHAs anda och jobbar för att det åter ska bli möjligt att bedriva avel på samma villkor som övriga världen.

OLW-bärare är ju trots allt bara bärare av gen. Det är friska fina hästar. Då är jag mer bekymrad över ex.vis lösa benbitar och om/hur det nedärvs.

Man kan ju undra vad du är för en? Satt du möjligen i gamla styrelsen? Eller har nära relation till någon där?
Här har det nu kommit en ny styrelse som vill en massa med nya friska krafter.
Ska vi inte för våra painthästars skull stötta dem och hjälpa dem så mycket vi kan istället för att göra allt för att kasta skit?
Det är tur att det finns några övh som vill jobba för SPHa efter de år som har varit.
Nu ska vi väl försöka hjälpas åt så det blir bra, annars finns det snart inget SPHA och vem vinner på det.
Snart är det ingen som törs köpa en paint. Jag kan erkänna att jag mer än en gång funderat på att sälja min paint under de senaste 2-3åren. Nu känns det som om det kan börha gå framåt igen.
Lägg av och försök tänka framåt och lite längre än din egen ankdamm. Den nya styrelsen har ju knappt hunnit tillträda innan du börjar gnälla och kritisera. Hjälp dem istället.
KOm med förslag. Engagera dig, hjälp till att ordna tävlingar och vad du tycker är viktigt. Nu är det nya människor som vill jobba för medlemmarnas bästa. Det är sådana som du som gör att ingen vill jobba för SPHA.
Skäms.
Och för övrigt tycker jag du ska titta lite på vad den gamla styrelsen gjorde = inte gjorde och hur mycket egenintressen det var där, innan du kastar skit på en styrelse som inte ens fått en chans att börja jobba.
Jackpot

Jag håller fullständigt med dig Jackpot. Jag förstår inte att folk överhuvudtaget kan kasta en massa skit på andra, i det här fallet nya styrelsen i spha, när det inte finns belägg för det.
Dom har ju som sagt va precis tillträtt.
(Irene_1 om du har LITE att göra, lägg energin på att hjälpa spha´s styrelse, istället för att lägga energin på FELAKTIGA påhopp som du inte har belägg för.)

OJ DÅ, rörde visst om i grytan där...:smirk:

Jag kommer aldrig förstå de människor som avlar på OLWS positiva djur eller någon av de andra lethala anlagen avsett ras.
Jag har själv två sto jag avlar på och jag har varje gång varit noga med att hitta hingstar som är negativa.
Har aldrig heller haft problem med att sälja mina föl...
Med att avla på kors och tvärs menar jag att man för anlagen vidare till andra raser och det tycker jag definitivt inte är bra !!

Enligt min åsikt vore det bättre att ta bort de positiva ur avel (vilket ju är olagligt) och endast använda negativa djur. Då får vi på sikt bort alla lethala anlag. Det måste ju vara det optimala för alla !
Sen att Sverige är enda land som har detta förbud är ovidkommande tycker jag. Det är i Sverige vi lever och avlar, i alla fall vi som avlar rasrent !!

Sen önskar jag nya styrelsen all lycka i att "få skutan på rätt köl" som någon tidigare skrivit. Det som hände förra året i SPHA med alla personangrepp och smutskastning och massor med lögner som spreds gagnar definitivt SPHA. Dock har jag aldrig själv suttit i styrelsen. Men den andan som rådde inom styrelsen och även gick ut till oss medlemmar gjorde ju inte saken bättre förstås.
Sen kommer vi väl alltid vara två läger när det gäller att avla positivt/negativt, trist för det blir paintaveln som får betala priset och att det blir allt svårare att sälja sina avkommor. Har dock aldrig själv haft problem att hitta ägare till mina föl.
Nu ska jag snart sätta igång mitt ena sto och avser att ta mig ut
på tävlingsbanorna igen och det ser jag fram emot !!
Irene

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Stämman hade påkallats av en grupp aktieägare som tillsammans kontrollerar 11 procent av aktierna i bolaget för att välja en ny styrelse.
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Gunnar
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick en ny i februari, tror jag, men nu fick jag veta att en annan vill komma på hembesök inför nytt beslut om boendestöd. Det är...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka